Senaste nytt

Hur lönsamma är preminumpassagerare egentligen?

AABack2ARN

Medlem
Påstår att de lönsammaste är full flexibel ekonomi utan status. Kan lätt betala 25-30 KSEK för en vanlig ekonomistol på longhaul, man erbjuds ingen mer service än den som köpte en rabatterad kampanjbiljett för 2000 SEK.

Håller med. Full pris oavsett klass och som inte utnyttjar fördelen med flexibilitet lär nog vara de lönsammaste. I ekonomi är det dessutom inget extra flygbolaget behöver erbjuda.

Jag är ganska säker på att de gamla sanningarna om hur stor del av intäkterna premiumpassagerare står för inte gäller längre men en hel del av strukturerna som legacy-bolagen bygger på den gamla världen.
 

Jones

Medlem
Har också undrat över denna fråga. Jag tror också fenomenet att flygbolagschefer etc vill jobba på ett "fint" flygbolag kan spela in. Liknande som att man hellre vill ha en finrestaurang än en mainstream även om det senare hade varit lönsammare om man värderat strikt ekonomiskt.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har gjort en liten kalkyl för resa mellan London och Tokyo.
Alla priser är i Svenska kronor (SEK).
Totala intäkter anser för en full flight. Vid lägre beläggning blir det andra siffror.
Troligt genomsnittspriser är min egen påhitt därför det kan variera kraftigt från verkligheten.

De här siffrorna har inte tagit hänsyn till feeder flight från annan avreseort än London med andra priser. Inte heller andel av anslutningspassagerare till/från London och till/från Tokyo. Därför de här siffrorna är inte helt kompletta.

Screenshot20160131_01.png


Genomsnitt load factor hos europeiska flygbolag är ca 81% men det specificerar inte varje kabinklass load factor.
Så räknar jag som om de har samma load factor i all kabiner.

Det är ungefär 50% av intäkter kommer från premiumkabiner och resten från Premium Economy / Economy class.

Källor:

Seat map av British Airways Boeing 777-200 med 4 klass konfig
boeing-777-200

Seat map av Lufthansa Boeing 747-8 med 4 klass konfig
Boeing B747-8 - Lufthansa ® United States of America

Seat map av Emirates Airbus A380 med 3 klass konfig
Seating Chart | Our Fleet | The Emirates Experience | Emirates

AEA: European airlines achieved record load factor of 81% in 2014 | CAPA - Centre for Aviation
 
Last edited:

Matsson

Medlem
Det vore intressant att veta t.ex stora tyska företags avtalspriser med LH i C. Noterar att LH har proportionellt stor C kabin jfr BA. Likaledes borde ju då BA vara billigare i F sett till antal stolar samt även produkt.
 

JohanA

Medlem
Finns de avtal som har så bra konto att de betalar ca 1500 EUR ex Tyskland i business till Asien, och bokas i D.

Detta är inte det normala utan 2000-2500 EUR är mer förekommande för de som bygger lite volym. Dessa bokas numera oftast i P.
 

Jonas C

Medlem
Det vore intressant att veta t.ex stora tyska företags avtalspriser med LH i C. Noterar att LH har proportionellt stor C kabin jfr BA. Likaledes borde ju då BA vara billigare i F sett till antal stolar samt även produkt.
British Airways har också stora Business kabiner. 96 stolar på A380 och 80+ på nya konfigurationen av Boeing 747-400.
 

Pho

Medlem
Det är ungefär 50% av intäkter kommer från premiumkabiner och resten från Premium Economy / Economy class.

När jag kollar snabbt på seatmap för de flygen, så ser det ut ungefär som att halva flyget är premium kabin och andra halvan ekonomi... Det skulle i så fall betyda att i snitt så är det samma intäkt per passagerare sett till ytan den upptar på flyget?
 

Dr. Miles

Expert
När jag kollar snabbt på seatmap för de flygen, så ser det ut ungefär som att halva flyget är premium kabin och andra halvan ekonomi... Det skulle i så fall betyda att i snitt så är det samma intäkt per passagerare sett till ytan den upptar på flyget?
Jag vet ingenting om kostnaden av flygplansyta men Australian Business Traveller skrev en artikel i 2013 om hur mycket flygplansstol kostar för flygbolaget.

First class stol:
mellan 250.000 - 500.000 USD per stol

Business class:
mellan 30.000 - 80.000 USD per stol

Economy class:
från 2.300 USD per stol
The real cost of a business class seat? Try $80,000... - Australian Business Traveller
 
Toppen