Senaste nytt

Hur långt i förväg ställer SAS in flyg p.g.a. coronan?

SK989

Medlem
Att SAS tills vidare ställt in nästan alla sina flyg är ju känt, men när sker detta formellt? Jag har en bokning Arlanda - Malmö senare i maj (mindre än två veckor till avresa) men SAS har inte meddelat mig något om att flyget är inställt och bokningen finns kvar som om flyget ska gå. Däremot har SAS ingen försäljning öppen för aktuellt flyg, eller något annat flyg till Malmö i maj och så har det varit ganska länge. Nästa bokningsbara flyg till Malmö med SAS finns först efter midsommar, vilket ju säger en del om när SAS som tidigast planerar att återuppta trafiken till Malmö. Det känns mycket osannolikt att mitt flyg kommer att gå 21/5 (en helgdag dessutom) så varför "tjuvhåller" SAS på att formellt ställa in flyget?

När det gäller ersättning enligt 261/2004 torde väl normalt coronan utgöra extraordinära omständigheter men i ett sånt här fall undrar jag hur begreppet ska tolkas. Ingen stängd gräns på sträckan, inga förbud i övrigt mot att resa mellan Stockholm och Malmö, samhällsproblemen p.g.a. coronan är inte nya så något extraordinärt skäl att ställa in flyget kortare tid än 14 dagar före avresan är inte givet. Därutöver finns andra bolag som flyger kommersiellt på sträckan. Är det gnidet att begära schablonkompensation enligt 261/2004?
 

Skogi

Medlem
Att SAS tills vidare ställt in nästan alla sina flyg är ju känt, men när sker detta formellt? Jag har en bokning Arlanda - Malmö senare i maj (mindre än två veckor till avresa) men SAS har inte meddelat mig något om att flyget är inställt och bokningen finns kvar som om flyget ska gå. Däremot har SAS ingen försäljning öppen för aktuellt flyg, eller något annat flyg till Malmö i maj och så har det varit ganska länge. Nästa bokningsbara flyg till Malmö med SAS finns först efter midsommar, vilket ju säger en del om när SAS som tidigast planerar att återuppta trafiken till Malmö. Det känns mycket osannolikt att mitt flyg kommer att gå 21/5 (en helgdag dessutom) så varför "tjuvhåller" SAS på att formellt ställa in flyget?

När det gäller ersättning enligt 261/2004 torde väl normalt coronan utgöra extraordinära omständigheter men i ett sånt här fall undrar jag hur begreppet ska tolkas. Ingen stängd gräns på sträckan, inga förbud i övrigt mot att resa mellan Stockholm och Malmö, samhällsproblemen p.g.a. coronan är inte nya så något extraordinärt skäl att ställa in flyget kortare tid än 14 dagar före avresan är inte givet. Därutöver finns andra bolag som flyger kommersiellt på sträckan. Är det gnidet att begära schablonkompensation enligt 261/2004?

Planet är givetvis inställt, det är bara en fråga om när SAS kommer att meddela. Spontant tror jag att du kommer att få ett SMS cirka 1-2 dagar innan som bekräftar att planet inte kommer att flyga. Så sitt lungt i båten och fyll sedan i återbetalningsformuläret när du nås av informationen att planet är inställt.

EU261-ersättningen utgår med största sannolikhet helt med tanke på den rådande situationen och av den enkla anledningen att det inte finns tillräckligt med pengar till att betala ut EU261-ersättningen till alla.

Personligen står jag hellre över min EU261-ersättning och räddar SAS än att sitta inne med 66 000 kr i presentcheckar i hos ett konkursat bolag.

Edit: Sedan kan det ju också vara så att SAS gärna väntar så länge som möjligt för att de hoppas att man som resenär skall avboka och ta återbetalningen i voucher istället för i cash när planet väl ställs in.
 
I mitt fall så ställde de in flighten 9 dagar innan avgång. De vill väl hålla ett jämnt flöde på folk som ringer in och fått sin flight inställd.
 
  • Gilla
Reactions: hco

pswe

Medlem
Att SAS tills vidare ställt in nästan alla sina flyg är ju känt, men när sker detta formellt? Jag har en bokning Arlanda - Malmö senare i maj (mindre än två veckor till avresa) men SAS har inte meddelat mig något om att flyget är inställt och bokningen finns kvar som om flyget ska gå. Däremot har SAS ingen försäljning öppen för aktuellt flyg, eller något annat flyg till Malmö i maj och så har det varit ganska länge. Nästa bokningsbara flyg till Malmö med SAS finns först efter midsommar, vilket ju säger en del om när SAS som tidigast planerar att återuppta trafiken till Malmö. Det känns mycket osannolikt att mitt flyg kommer att gå 21/5 (en helgdag dessutom) så varför "tjuvhåller" SAS på att formellt ställa in flyget?

När det gäller ersättning enligt 261/2004 torde väl normalt coronan utgöra extraordinära omständigheter men i ett sånt här fall undrar jag hur begreppet ska tolkas. Ingen stängd gräns på sträckan, inga förbud i övrigt mot att resa mellan Stockholm och Malmö, samhällsproblemen p.g.a. coronan är inte nya så något extraordinärt skäl att ställa in flyget kortare tid än 14 dagar före avresan är inte givet. Därutöver finns andra bolag som flyger kommersiellt på sträckan. Är det gnidet att begära schablonkompensation enligt 261/2004?
Maj är helt blankt mellan Arlanda och Sturup. I juni säljer de biljetter på en flight om dagen vad jag kan se när jag testar lite slumpmässiga vardagar. Återstår väl att se om det blir verkliga avgångar.
 

palmen

Moderator
Någon som har koll på när SAS ställer in longhaul flighter. Har en vän som skulle flyga från Chicago till Stockholm om 2 veckor, flighten är ännu inte inställd men den lär ju ställas in kan man utgå ifrån.

Alternativet de får nu är ombokning till maj 2021 vilket inte är aktuellt då de skulle behöva vara borta maj-juni nästa år om det skulle vara aktuellt.

Mitt råd har varit att vänta på att det blir inställt så de har full rätt att få tillbaka pengarna, och att inte avboka innan dess. Kan inte tänka mig att flighten skulle gå.
 

Lipstick

Medlem
Någon som har koll på när SAS ställer in longhaul flighter. Har en vän som skulle flyga från Chicago till Stockholm om 2 veckor, flighten är ännu inte inställd men den lär ju ställas in kan man utgå ifrån.

Alternativet de får nu är ombokning till maj 2021 vilket inte är aktuellt då de skulle behöva vara borta maj-juni nästa år om det skulle vara aktuellt.

Mitt råd har varit att vänta på att det blir inställt så de har full rätt att få tillbaka pengarna, och att inte avboka innan dess. Kan inte tänka mig att flighten skulle gå.

Vi skulle till NYC I fredags med SAS, flyget blev inställt ca en vecka före avgång.
 

SK989

Medlem
Mitt flyg Arlanda - Sturup den 21/5 blev inställd idag, dvs 10 dagar före. Har lite svårt att förstå hur SAS tänker här. Om de ställer in 14 dagar före riskerar de aldrig att betala kompensation enligt 261/2004, men när de väntar några dagar längre med att ställa in måste det till extraordinära omständigheter för att de ska slippa betala. Att hävda att coronan är extraordinära skäl att ställa in en inrikesflygning till Malmö samtidigt som coronan inte är extraordinära skäl som hindrar SAS att flyga till exempelvis Göteborg är inte klockrent att man övertygar en domstol om. Låg efterfrågan som varit känd sen mer än 14 dagar är rent kommersiella skäl i min bok, inte extraordinära omständigheter.
 

Canadien

Medlem
Någon som har koll på när SAS ställer in longhaul flighter. Har en vän som skulle flyga från Chicago till Stockholm om 2 veckor, flighten är ännu inte inställd men den lär ju ställas in kan man utgå ifrån.

Alternativet de får nu är ombokning till maj 2021 vilket inte är aktuellt då de skulle behöva vara borta maj-juni nästa år om det skulle vara aktuellt.

Mitt råd har varit att vänta på att det blir inställt så de har full rätt att få tillbaka pengarna, och att inte avboka innan dess. Kan inte tänka mig att flighten skulle gå.

Min Chicago 10 Maj ställde de in 29 April
 

srg

Medlem
Någon som har koll på när SAS ställer in longhaul flighter. Har en vän som skulle flyga från Chicago till Stockholm om 2 veckor, flighten är ännu inte inställd men den lär ju ställas in kan man utgå ifrån.

Alternativet de får nu är ombokning till maj 2021 vilket inte är aktuellt då de skulle behöva vara borta maj-juni nästa år om det skulle vara aktuellt.

Mitt råd har varit att vänta på att det blir inställt så de har full rätt att få tillbaka pengarna, och att inte avboka innan dess. Kan inte tänka mig att flighten skulle gå.
Jag är bokad på Köpenhamn - San Francisco den 27e och tänker likadant, vänta tills den faktiskt är inställd. Får se när det händer.
 
Toppen