SK989
Medlem
Att SAS tills vidare ställt in nästan alla sina flyg är ju känt, men när sker detta formellt? Jag har en bokning Arlanda - Malmö senare i maj (mindre än två veckor till avresa) men SAS har inte meddelat mig något om att flyget är inställt och bokningen finns kvar som om flyget ska gå. Däremot har SAS ingen försäljning öppen för aktuellt flyg, eller något annat flyg till Malmö i maj och så har det varit ganska länge. Nästa bokningsbara flyg till Malmö med SAS finns först efter midsommar, vilket ju säger en del om när SAS som tidigast planerar att återuppta trafiken till Malmö. Det känns mycket osannolikt att mitt flyg kommer att gå 21/5 (en helgdag dessutom) så varför "tjuvhåller" SAS på att formellt ställa in flyget?
När det gäller ersättning enligt 261/2004 torde väl normalt coronan utgöra extraordinära omständigheter men i ett sånt här fall undrar jag hur begreppet ska tolkas. Ingen stängd gräns på sträckan, inga förbud i övrigt mot att resa mellan Stockholm och Malmö, samhällsproblemen p.g.a. coronan är inte nya så något extraordinärt skäl att ställa in flyget kortare tid än 14 dagar före avresan är inte givet. Därutöver finns andra bolag som flyger kommersiellt på sträckan. Är det gnidet att begära schablonkompensation enligt 261/2004?
När det gäller ersättning enligt 261/2004 torde väl normalt coronan utgöra extraordinära omständigheter men i ett sånt här fall undrar jag hur begreppet ska tolkas. Ingen stängd gräns på sträckan, inga förbud i övrigt mot att resa mellan Stockholm och Malmö, samhällsproblemen p.g.a. coronan är inte nya så något extraordinärt skäl att ställa in flyget kortare tid än 14 dagar före avresan är inte givet. Därutöver finns andra bolag som flyger kommersiellt på sträckan. Är det gnidet att begära schablonkompensation enligt 261/2004?