Senaste nytt

Hur långt går du för att samla bonuspoäng?

rob74

Medlem
När jag studerade för dryga 10 år sedan löste jag in drygt ett 70-tal boardingkort för resor genomförda på ungdomsbiljetter/standby.
16 boardingkort gav som bonus en bokad ToR som längst till CDG.
Då de biljetterna bokades i L-klass, så insåg jag (med hjälp av den som checkade in mig på första resan :)) att resorna gav EB-poäng.
Hade ont om tid (skulle fylla 25), så det blev ett par ToR över dagen från LLA, vilket var fullt möjligt och gav tillräckligt med tid i Paris att strosa omkring, äta något gott och handla några trevliga viner att ta med hem! På den tiden gav det givetvis 100% EB-intjäning...
(Det roligaste var nog taxichauffören, som var samma nästan varje gång, som började undra vad jag sysslade med. Åka 8 på morgonen och komma hem vid midnatt - ibland flera dagar i rad. Jag hade ju knappt handbagage med mig, då en kasse vin på den tiden kunde tas ombord.)

Något år på senare tid hade SAS ToR-erbjudanden i Business till en del städer i Europa. Det gällde över dagen på lördagar.
Hann med några sådana vändor i kombination med en långweekend till annat resmål. En ToR gick väl på ca 4.000 kr. Blev en hel del poäng där.

Eller åka KRN-GOT via ARN-MAD-CPH... Inrikesbiljetten som gav 25% EB-poäng var i princip lika dyr som att åka på Business upgrade med Spanair. Det bokades i Z-klass på den tiden. Många poäng blev det...

I kategorin "flest antal poäng på en ganska simpel resa" (ingen RTW) kan jag nämna ARN-BKK-(HKT) med SAS direktkärra vintern 2008.
Upptäckte två parallella kampanjer om dubbla poäng, en för just den sträckan samt en för interkontinentala resor. Utmärkt tillfälle att boka en Business!
Det gav mig 90.000 poäng för SAS-delen av resan + 2.400 för TG i C-klass till HKT + ca poäng via Diners när jag betalade.
Summan blev någonstans i runda slängar 97.000 poäng!
Använde sedan poängen för resor KRN-GOT för mig och flickvännen (11.500 poäng per resa) och räknade ut att jag i slutändan fått en najs Thailandssemester och sparat en hel del slantar på köpet, vilka kunde spenderas på lite roligare resor än att kajka inrikesflyg.
 

Skrabban

Medlem
Tjena,

Jag flyger mest i arbetet men kommer nu få mer tid över till lite egna resor.

Hur gör ni för att mecka ihop en resa t.ex CPH - ARN via FRA?
 

Jacob

Medlem
Hur gör ni för att mecka ihop en resa t.ex CPH - ARN via FRA?
Välkommen till BC.se Skrabban!

Misstänker att du läst mitt reportage. Tyvärr är Lufthansas priser Stockholm-Köpenhamn och vice versa borttagna, det var väl jag som förstörde det... :D
Det finns dock priser på t.ex. Köpenhamn-Helsingfors med Lufthansa via Tyskland, där du givetvis kan flyga SAS eller Blue1 mellan Skandinavien och Tyskland.
Dessa biljetter kan du boka på Lufthansas hemsida, dock måste du använda multisegment funktionen och skriva in varje segment för sig då Lufthansas ordinarie bokningssida av någon anledning inte vill kännas vid att de faktiskt har priser Köpenhamn-Helsingfors, den tycker rutten låter alldeles för absurd... :D
 

Jacob

Medlem
Något år på senare tid hade SAS ToR-erbjudanden i Business till en del städer i Europa. Det gällde över dagen på lördagar.
De där biljetterna hade jag helt förträngt. De var galet billiga, en ToR Stockholm-Paris var typ 2300 kr inkl skatter, i business class, men så var det endast över dagen på lördagar. Paris ger ju dessutom riktigt bra med poäng.

På den tiden hade SAS rätt bra med flyg till Paris, på lördagar var det tre eller fyra tur och retur flygningar. Man kunde åka klockan 11 från Arlanda och vara tillbaka vid klockan 20 igen, utan att åka tillbaka med samma flygplan.
Kom ihåg att jag gjorde exakt det en gång, flög ner med 11-planet, åkte till ett stort shoppingcenter fyra stationer från CDG för att handla lite vin och annat att ta med hem (detta var före vätskehysterin) och sedan tillbaka med ett plan vid 17-tiden.
När jag kom tillbaka till flygplatsen och skulle gå in i loungen fick jag en konstig blick av den svenska kvinnan som bemannade receptionen vid tillfället, till slut sa hon "såg inte jag dig komma med ett flyg från Stockholm för en timme sedan, ska du åka tillbaka igen?". Hon hade tydligen hand om gaten när mitt inkommande plan landade.
Fick vänligt förklara om lördagsbiljetterna och att jag åkt ner för att "fixa ett ärende". Vet inte om hon riktigt greppade det hela, men hon släppte in mig i alla fall.
Lite synd att allt sånt har upphört, det var riktigt kul faktiskt.
 

MarcusC

Medlem
SAS lördags biljetter i business på lördagar var riktigt bra mileage runs, ma. Åkte bl à GOT-CPH-CDG-CPH-GOT som gav riktigt bra poäng....goda gamla tider.
 

Gnopps

Medlem
Jag åkte aldrig med SAS lördagsbiljett utan istället med Lufthansa som erbjöd samma pris, mycket bra värde för pengarna!

Samlade också boardingpass från mina ungdomsbiljetter och använde dem för att flyga MMX-ARN-DUB vilket gav mig mitt första silverkort :)
 
Toppen