Senaste nytt

Hur lång tid behöver jag på mig på Newark för byte av flyg?

Har lyckats boka en bonusresa ARN-EWR trt under 12 dagar.
Kommer då att passa på att sticka ner till Cancun under 8dagar som jag bokat för cash med United.
Enligt tidtabellen så skall planen hem från Cancun landa 16.55 på EWR och min SAS bonusresa avgår 18.55.
Kommer detta vara möjligt? Gissar att jag kommer vara tvungen att hämta ut bagage och checka in igen då det inte är någon slinga?
 

Senator

Moderator
Har lyckats boka en bonusresa ARN-EWR trt under 12 dagar.
Kommer då att passa på att sticka ner till Cancun under 8dagar som jag bokat för cash med United.
Enligt tidtabellen så skall planen hem från Cancun landa 16.55 på EWR och min SAS bonusresa avgår 18.55.
Kommer detta vara möjligt? Gissar att jag kommer vara tvungen att hämta ut bagage och checka in igen då det inte är någon slinga?

Det är faktisk värre.. Du behöver gå genom US Custom and Border Patrol US CBP (pass och tull) på Newark. Inrikesresa med handbagage kanske, men i detta fall skulle jag avråda detta. United kan tagga bagaget i Cancun, men du måste hämta ut det i tullfiltret i alla fall.
 

palmen

Moderator
Det kan gå om allt är i tid och bagaget inte sälar. Kan du få bagage checkat hela vägen spar du tid, annars är det väl typ 60 minuter innan som bagage måste lämnas.

Jag skulle ha betydligt större marginal än så, helst komma till NY 1 dag innan och ta en natt där för att slippa stress och oro.
 
Känns som att det går att lösa om man kan lösa att bagaget checkar in hela vägen? På något vis kanske man kan ta sig fram genom systemet?
 

Senator

Moderator
Du tror inte det kommer vara möjligt alls? Fasiken också!
Kändes som att 2h var tillräckligt?!

Jag är en optimist, och tar rätt ofta stora risker som olika biljetter med kort byte. Jag tror att det kommer vara första gången sedan jag gick med i BC 2011, att jag kommer explicit avråda en medlem från att göra detta :) Visst, det kan gå men ditt fall innehåller alldeles för många moment:
Immigration
Tull
Bagage
Olika bolag
Olika biljetter
Att det är just Newark som är väderkänsligt

Men, intressant nog tillåter Minimum Connection Time (MCT) på Newark detta, men det kräver resan på en biljett:
Minimum Connect Times
download.png
Share Results
STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE 1.00 1.15 1.30 1.00
OFFLINE 1.00 1.15 1.30 1.00
** OR * ARE ALL
UA-SK II 1.25 ALL - FLT 900 - 999
**-SK II 2.00 ALL - FLT 900 - 999
UA-** II SUP FLT 1 - 9998 - ALL HAV - ALL
UA-** II 2.00 FLT 6974 - 7073 - ALL

Alltså United och SAS tillåter byte som är Internationellt till Internationellt med 1.25t. Så hade det varit på en och samma biljett har du massor av rättigheter om det skiter sig. Det har du inte nu.

Det kan självsagt gå, och under normala förhållande borde det funka. Men jag skulle tveka. Jag antar du ställer frågan nu och det är för sent att boka av United?
 

Mr.cake

Medlem
Alternativet är ju att endast resa med handbagage. Trist, men om biljetter är bokad och du ej kan ändra den så får man kompromissa.

Observera att det även pågår en shutdown i USA till obestämd tid. Vilket kan påverka b.la säkerhetskontrollen.

 
Ringde upp SAS nu, fick givetvis prata med någon lite mindre påläst och service minded person som tittade på någon schablon. 1h skulle räcke enligt den men det förstår jag också är för lite. Dock sa hon att det bör gå att få bagaget skickat hela vägen. Kan jag på något vis kolla upp att det går? Hon sa att det var Unitet i Cancun som kommer avgöra om det går men då är det ju lite sent. Om det går att lösa bagaget så tror jag att jag kör på den rutten..
 

mha321

Medlem
Ringde upp SAS nu, fick givetvis prata med någon lite mindre påläst och service minded person som tittade på någon schablon. 1h skulle räcke enligt den men det förstår jag också är för lite. Dock sa hon att det bör gå att få bagaget skickat hela vägen. Kan jag på något vis kolla upp att det går? Hon sa att det var Unitet i Cancun som kommer avgöra om det går men då är det ju lite sent. Om det går att lösa bagaget så tror jag att jag kör på den rutten..

Du måste ta ut baggaget i Newark, punkt. Detta är inte något som United bestämmer, det är amerikanska tullen.

Du kan kanske få baggage taggat hela vägen men det gör inte att du slipper ta ut det.
 
Toppen