Senaste nytt

Hur lång tid är din längsta väntetid vid immigration?

agehall

Medlem
På era berättelser verkar USA vara någon sorts u-land när det kommer till immigration.

Kommer man fel tid står det X A380 och Y 747 pax före i kön. Då är det svårt för de flesta länder att hinna med.

Som motpol kan ju sägas att det tog mig under en minut att komma in via EWR häromveckan.
 

Teddulin

Medlem
När jag läser om andras kommentar om väntetider på amerikanska flygplatser, tycker jag att British Airways pre-clearance tjänst i Shannon är faktiskt en bra service. Man sparar upp till 2 timmar.

Helt överlägset! Vi var 19 passagerare som klev av på Shannon och det tog ca 10 min för alla att passera immigration. Jag fick dock följa med in ett separat rum eftersom jag inte till 100 % kunde peka ut mitt resesällskaps väska på en halvsuddig skärm som jag råkade ha baggagekvittot till. Detta löste sig dock snabbt och smidigt och snart satt jag på den lilla fräscha A318 igen med ett glas skumpa i handen. :)
 

Caru

Medlem
Två år sedan på IAD( som alla andra) 2 tim och 45 min tog det. Missade min connection till CLT och fick ta en natt på Hilton. Blev sedan ombokad att flyga via PHL till CLT. Fick ju i alla fall lite miles och poäng samt min hittills kortaste flygning som lagts in på flightmemory :)
 

Magino

Medlem
Läst här att många har haft långa väntetider på IAD, vad tror ni om en söndag kväll vid åtta tiden på kvällen?

Gäller bara att komma med det första eller före alla flygen från Europa som landar runt 20. Kommer man med det sista av dem kan det bli lite väntan.
 

Flood

Medlem
PHL i april 2013, 2,5 timmar. CBP prioriterade hela tiden om köerna till fördel för amerikaner, vi utlänningar fick köa till de få diskarna som blev över när ett lass amerikaner kom inramlande.

Annars har det flutit på hyfsat på övriga amerikanska flygplatser jag har haft "nöjet" att anlända till (IAH, EWR, ATL, IAD, SAN och ORD). 30-45 minuter brukar räcka till för byten.
 
Last edited:

Simon

Medlem
Mitt rekord är 1h30m i Johannesburg, med någorlunda tight inrikesconnection. I slutändan hann vi utan problem, men första timmen rörde sig kön knappt.
 

MarcusC

Medlem
Landade en decemberdag på JFK med BA. Köerna till immigration gick nästan ut till gaten...Hade dock oerhörd "tur" eftersom vi reste med barn lyckades vi bli urplockade till us citizens där köerna var obefintliga.
Annars har jag nog eftet SAS ankomst på EWR säkert spenderat max 1,5 timme.
 

swede77

Medlem
Min längsta väntetid var ca 5 timmar!! I Dammam, Saudiarabien. Helt fruktansvärt, missade mötet som jag flög dit för pga detta.
När jag kom ner i immigrationhallen så var köerna runt 100 meter långa, utan överdrift. Jag fick armbåga mig in i hallen innan dom slutade släppa på. Det var kanske 4 av 15 luckor öppna. Många hundra gästarbetare från Pakistan, Indien och liknande stod där, Planet som jag anlände i var övervägande Amerikaner som skulle jobba på oljefälten i Saudi. Herren närmast mig var från Houston och hade med sig en sådan där liten pall som använder vid jakt som han fällde ut och satte sig i. Jag skrattade till och frågade om han tänkt vänta länge? Då sade han till att han väntat 8 timmar senast och om vi kom igen på mindre än 4 timmar så skulle han bli överraskad.
Passkontrollen när jag flugit till andra städer i Saudi har varit ganska smärtfri, har man tidigare gjort sina fingeravtryck så är kön kort. Och om man har Business visa så är kön ännu kortare.

Vilken mardröm, där jag stod jag i kostym med fina men obekväma skor på marmorgolvet i den fyllda hallen.

Efter flera försök att övertala passpolisen utan resultat så var det bara att ringa och avboka mötet. Hemskt, ett möte som jag jobbat i månader på att få till med en ytterst upptagen företagsledare. När ungefär 4 timmar gått annonserade en passpolis att dom skulle öppna en disk för Business Visa till vår stora lättnad. Då¨tog det endast en timme att passera kontrollen.

Jag klockade indierna och varje person tog mellan 9-12 minuter att passera.

Efter det tog jag en Taxi till King Fahd Cause way och åkte tillbaka till Bahrain. För att passera ut ur Saudi var inga problem.

Så hela äventyret tog drygt 12 timmar innan jag var tillbaka på hotellet.

bakgrund/ Förklaring: Det är nämligen så att Saudi för något år sedan såg till att strama upp reglerna. Om det står By Air i visumet så måste man passera gränsen vid en flyplats (vilken flygplats specificeras inte). Jag sökte visumet från Bahrain och enklaste sättet är att ta King Fahd Causeway över till Saudi. Men i visumet stod det By Air, jag försökte ändra detta men det gick inte. (Många spekulerar att det bakomliggande skälet till detta är att nästan ingen flyger till DMM utan dom tar just bron istället, billigare och enklare.
DMM är en gigantisk flygplats, ett glasschabrak som är helt ny.
 

forastero

Medlem
Ca 2 timmar, i Melbourne för ett par år sedan. Toklånga köer till pass/visumkontrollen, sedan kaos vid bagageutlämningen, men att ta sig genom tullen gick relativt snabbt.
 
Toppen