Senaste nytt

Hur länge är min Eurobonus-status giltig?

FF#1

Medlem
Tack.

Så om jag idag har YTD 0 status miles och 0 segment och vill optimera skall jag istället öppna ett nytt EB konto och samla segment run där eller är det jädrans sniket i kubik?

så skulle du kunna göra om du inte har några poäng eller andra skäl att behålla det gamla.
Man får egentligen bara ha ett konto men man kan ju alltid glömma bort uppgifterna till det gamla, en kompis glömde både EB nummer och förlorade kontrollen över den mail han använt, eftersom han hade 0p på kontot så orkade han inte tjafsa och leka detektiv och öppnade helt snoika ett nytt,
 

GOTBound

Medlem
så skulle du kunna göra om du inte har några poäng eller andra skäl att behålla det gamla.
Man får egentligen bara ha ett konto men man kan ju alltid glömma bort uppgifterna till det gamla, en kompis glömde både EB nummer och förlorade kontrollen över den mail han använt, eftersom han hade 0p på kontot så orkade han inte tjafsa och leka detektiv och öppnade helt snoika ett nytt,
Lite väl mkt gråzon för mig att ”glömma” på pin kiv, då nöjer jag mig med det kontot jag har.
I din kompis fall är det ju mer legit.
 

Simon90

Medlem
Jag tänkte ge bort ett guldkort till en med kvalifikationsperiod Juni 2021 - Maj 2022. Om jag ger bort guldkortet nu. Har personen då guldmedlemskapet fram till maj 2023? Finns det något optimalt datum för när man ge bort medlemskapet?
 

palmen

Moderator
Jag tänkte ge bort ett guldkort till en med kvalifikationsperiod Juni 2021 - Maj 2022. Om jag ger bort guldkortet nu. Har personen då guldmedlemskapet fram till maj 2023? Finns det något optimalt datum för när man ge bort medlemskapet?
Du bör ge bort det i början på personens kvalår för optimering. Jag skulle ge det månad 2 i perioden om möjligt.

I ditt fall blir personen guld till och med Augusti 2023 då man får 3 månader grace också när kvalåret går ut.
 
Nu behöver jag er hjälp!

Hur behåller jag min medlemsnivå? | SAS

(Inklippt text nedan från ovanstående länk, mina kommentarer inom parentes)

På grund av coronasituationen har SAS beslutat att erbjuda EuroBonus-medlemmar tolv månaders förlängning av deras nuvarande medlemsnivåer.

Förlängningen kommer att tillämpas automatiskt på aktiva EuroBonus-konton när medlemmen har uppnått sin nuvarande medlemsnivå på sina egna meriter, antingen genom att tjäna kvalificerande poäng eller via kvalificerande flygningar. Detta gäller för medlemmar som har en kvalificeringsperiod med utgångsdatum mellan den 31 mars 2020 och 31 december 2021.

(Detta har hänt för mig, jag blev automagiskt förlängd och min kvalperiod hade då utgångsdatum 31 Maj 2020).

Det innebär att om du är en Guld-medlem vars kvalificeringsperiod utgår den 30 april 2021 och medlemsnivån utgår den 31 juli 2021, kommer ditt Guld-medlemskap att förlängas till den 31 juli 2022.

(So far so good, här verkar nästa års villkor börja:)

Du som är Silver-, Guld- eller Diamant-medlem vars kvalificeringsperiod utgår den 31 januari eller 28 februari 2022, med medlemsnivå som går ut den 30 april eller 31 maj 2022, får hälften av de kvalificerande flygresor/statuspoäng som behövs för att bibehålla sin nuvarande nivå.
Kvalificerande flygsegment: Silver 5, Guld 23, Diamant 45
Statuspoäng: Silver 10 000, Guld 22 500, Diamant 45 000
Poängen kommer automatiskt att registreras och synas på ditt medlemskonto senast i slutet av oktober.

(Inget av detta stämmer på mig)

Du som är Guld- eller Diamant-medlem vars kvalificeringsperiod utgår den 31 Mars eller 30 April 2022, med medlemsnivå som går ut den 30 Juni eller 31 Juli 2022, får hälften av de kvalificerande flygresor/statuspoäng som behövs för att bibehålla sin nuvarande nivå.
Kvalificerande flygsegment: Guld 23, Diamant 45
Statuspoäng: Guld 22 500, Diamant 45 000
Poängen kommer automatiskt att registreras och synas på ditt medlemskonto senast i slutet av Februari.

(Inget av detta stämmer på mig)

För att hitta din kvalifikationsperiod, logga in på ditt EuroBonus-konto på SAS webbplats. Du kan se utgångsdatumet för din kvalificeringsperiod under Mitt EuroBonus. I SAS App kan du se utgångsdatumet för din kvalificeringsperiod på fliken "Me".

Mina förutsättningar:
KVALIFICERINGSPERIOD
2021-06-01 – 2022-05-31

Jag har uppnått guld på poäng under 2019-2020 års kvalperiod och fått det förlängt. Efter ett fåtal resor i år (10k poäng) så säger Eurobonus "poäng kvar till diamant", vilket indikerar att jag har guld men inte säger något om


Missar jag alltså ett halverat krav på förlängning av guld med en månad på grund av min kvaltid?
 

pswe

Medlem
Nu behöver jag er hjälp!

Hur behåller jag min medlemsnivå? | SAS

(Inklippt text nedan från ovanstående länk, mina kommentarer inom parentes)

På grund av coronasituationen har SAS beslutat att erbjuda EuroBonus-medlemmar tolv månaders förlängning av deras nuvarande medlemsnivåer.

Förlängningen kommer att tillämpas automatiskt på aktiva EuroBonus-konton när medlemmen har uppnått sin nuvarande medlemsnivå på sina egna meriter, antingen genom att tjäna kvalificerande poäng eller via kvalificerande flygningar. Detta gäller för medlemmar som har en kvalificeringsperiod med utgångsdatum mellan den 31 mars 2020 och 31 december 2021.

(Detta har hänt för mig, jag blev automagiskt förlängd och min kvalperiod hade då utgångsdatum 31 Maj 2020).

Det innebär att om du är en Guld-medlem vars kvalificeringsperiod utgår den 30 april 2021 och medlemsnivån utgår den 31 juli 2021, kommer ditt Guld-medlemskap att förlängas till den 31 juli 2022.

(So far so good, här verkar nästa års villkor börja:)

Du som är Silver-, Guld- eller Diamant-medlem vars kvalificeringsperiod utgår den 31 januari eller 28 februari 2022, med medlemsnivå som går ut den 30 april eller 31 maj 2022, får hälften av de kvalificerande flygresor/statuspoäng som behövs för att bibehålla sin nuvarande nivå.
Kvalificerande flygsegment: Silver 5, Guld 23, Diamant 45
Statuspoäng: Silver 10 000, Guld 22 500, Diamant 45 000
Poängen kommer automatiskt att registreras och synas på ditt medlemskonto senast i slutet av oktober.

(Inget av detta stämmer på mig)

Du som är Guld- eller Diamant-medlem vars kvalificeringsperiod utgår den 31 Mars eller 30 April 2022, med medlemsnivå som går ut den 30 Juni eller 31 Juli 2022, får hälften av de kvalificerande flygresor/statuspoäng som behövs för att bibehålla sin nuvarande nivå.
Kvalificerande flygsegment: Guld 23, Diamant 45
Statuspoäng: Guld 22 500, Diamant 45 000
Poängen kommer automatiskt att registreras och synas på ditt medlemskonto senast i slutet av Februari.

(Inget av detta stämmer på mig)

För att hitta din kvalifikationsperiod, logga in på ditt EuroBonus-konto på SAS webbplats. Du kan se utgångsdatumet för din kvalificeringsperiod under Mitt EuroBonus. I SAS App kan du se utgångsdatumet för din kvalificeringsperiod på fliken "Me".

Mina förutsättningar:
KVALIFICERINGSPERIOD
2021-06-01 – 2022-05-31

Jag har uppnått guld på poäng under 2019-2020 års kvalperiod och fått det förlängt. Efter ett fåtal resor i år (10k poäng) så säger Eurobonus "poäng kvar till diamant", vilket indikerar att jag har guld men inte säger något om


Missar jag alltså ett halverat krav på förlängning av guld med en månad på grund av min kvaltid?
Ja! Ser så ut med nuvarande beslut.
Har inte koll på när de tidigare annonserat förlängning och med vilken framförhållning, men det är väl det du kan hoppas på.
 
Jaha, jag lär inte klara guld iår - att klara halva poängsumman hade kanske varit görbart men 35k poäng på 2 månader är inte rimligt även om USA börjar öppna upp nu. Då är frågan om det är dags att byta allians nu när jag ändå trillar ur lifetimeguld-samlandet.

Vad tänker ni rutinerade affärsresenärer om alternativ till Eurobonus om man som jag utgår från Arlanda och flyger mest till Tyskland, Schweiz, USA, Korea, Japan, Taiwan, HongKong och Kina? Reser i princip aldrig privat så använder bara poäng till uppgraderingar. Lufthansa? Eller gå helt crazy och överge star alliance?
 

pswe

Medlem
Jaha, jag lär inte klara guld iår - att klara halva poängsumman hade kanske varit görbart men 35k poäng på 2 månader är inte rimligt även om USA börjar öppna upp nu. Då är frågan om det är dags att byta allians nu när jag ändå trillar ur lifetimeguld-samlandet.

Vad tänker ni rutinerade affärsresenärer om alternativ till Eurobonus om man som jag utgår från Arlanda och flyger mest till Tyskland, Schweiz, USA, Korea, Japan, Taiwan, HongKong och Kina? Reser i princip aldrig privat så använder bara poäng till uppgraderingar. Lufthansa? Eller gå helt crazy och överge star alliance?
Beror nog lite på dina preferenser.
Flyger du oftast business? Om så är fallet kan nog Lufthansa ge möjlighet att komma upp i goda statusnivåer. Flygvägen via Lufthansa gruppens hubbar kan i vissa fall både österut och västerut innebära en del omväg. Är enklaste vägen en preferens så känns väl Finnair som ett alternativ österut och då blir det väl BA på andra hållet om du ska samla alliansmiles.
Finns säkert andra som bättre kan hur uppgraderingsmöjligheterna med poäng skiljer sig mellan allianserna. Ur det perspektivet tycker jag SAS är bra på egna flygningar och ser också fördelar med att ha hög status på bolagets hemmabas/marknad.
 

Tomas E

Medlem
Jaha, jag lär inte klara guld iår - att klara halva poängsumman hade kanske varit görbart men 35k poäng på 2 månader är inte rimligt även om USA börjar öppna upp nu. Då är frågan om det är dags att byta allians nu när jag ändå trillar ur lifetimeguld-samlandet.
Har du alltså varken EB Mastercard Premium eller Amex Elite utan behöver tjäna alla statusgivande poäng från flygningar och har inte tagit vara på de sammanlagt fem månader under din kvalificeringsperiod (juni + oktober-januari) då det gavs 4x poängen? Trist att höra och tja, då blir det förstås svårt att få ihop resterande poäng på kort tid om man inte flyger en hel del. :rolleyes: Du hinner förmodligen få 20 000 statuspoäng från Amex Elite om du tecknar dig snabbt, då är det 15 000 kvar att flyga ihop.

Om du vill byta bort Eurobonus enbart för att du blivit sur över att du inte får ett tredje års förlängning "gratis" tycker jag att du först ska kolla noga om det verkligen är lättare för dig att uppnå och behålla motsvarande status hos ett annat bolag med ditt resemönster.
 
Toppen