Senaste nytt

Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering?

Knut-Olav

Medlem
Det skal ikke påvirke reiser i det hele tatt! Å være vaksinert kan bety at du ikke blir smittet /syk selv, men du kan fortsatt smitte andre. Jeg er lege, men ikke infeksjonslege.
 

Kimmen00

Medlem
Det skal ikke påvirke reiser i det hele tatt! Å være vaksinert kan bety at du ikke blir smittet /syk selv, men du kan fortsatt smitte andre. Jeg er lege, men ikke infeksjonslege.

Vi får väl se.. Studien från Israel på. Pfizer visade ju just att smittbarheten sjönk med 90% för de vaccinerade. Dvs de förde inte smittan vidare. Men lär ju behövas studeras mkt mer med tanke på alla olika vaccin etc. Risk för pcr tester flera år framåt.
 

Doctor-X

Medlem
Bortsett från studien i Israel så finns det väl inga direkta "bevis" för att man inte kan sprida smitta bara för att man är vaccinerad? Tills det finns sådana tycker i alla fall jag att det kan vara rimligt att komplettera vaccinationsintyg med någon form av test...

Absolut kan man tänka sig test + vaccinationsintyg kortsiktigt, men på sikt att ha fortsatta krav på detta kommer bli otroligt påfrestande då du i princip aldrig kan planera en resa eftersom testet kan falla ut positivt.

Vad baserar du det på? Killgissning? Känsla?

Det krävs iaf till Spanien (6+), Grekland (10+), Kroatien (alla?), Portugal (12+), Irland (6+), Danmark (12+), Tyskland (6+), Belgien (6+) alla jag orkade kolla i princip

Många barnfamiljer har nog barn i 6+ åldern, när de åker på charter och test-kostanden kan då inte vara på den nivån det är idag. Jag har dålig koll på exakt vad en analys av PCR kostar, men vet att en kursare till mig har erbjudit tester via sitt privata företag och det är tydligen väldigt bra förtjänst på de 1500kr (snittpriset) som man får betala.
 

Mr Planning

Medlem
Nu läste jag idag att Kroatien satsar på att vaccinera personer som arbetar inom turistnäringen, efter prio grupperna, just för att man vill få igång turismen i sommar, och man anser att ett "vaccin pass" är diskriminerande.
 

Kimmen00

Medlem
Nu läste jag idag att Kroatien satsar på att vaccinera personer som arbetar inom turistnäringen, efter prio grupperna, just för att man vill få igång turismen i sommar, och man anser att ett "vaccin pass" är diskriminerande.

Lika "diskriminerande" som att man idag behöver "vaccin-pass" som visar vaccin mot Gula Febern, om inte kommer man idag inte in i vissa länder.. så jag köper för min del inte just det argumentet...
 
Lika "diskriminerande" som att man idag behöver "vaccin-pass" som visar vaccin mot Gula Febern, om inte kommer man idag inte in i vissa länder.. så jag köper för min del inte just det argumentet...
En stor skillnad, den ena delen drabbar främst folk som bor i Afrika så det är ju lite strunt samma. Vaccinations-pass för Corona skulle ju drabba västerlänningar och DÅ blir det ju diskriminerande, för inte skall den havremjölks-drickande hipsterpappan från söder behöva spruta in gift i kroppen bara för att kunna åka utomlands och hitta sig själv samtidigt som han dricker suröl...
 

Tomas E

Medlem
Nu läste jag idag att Kroatien satsar på att vaccinera personer som arbetar inom turistnäringen, efter prio grupperna, just för att man vill få igång turismen i sommar, och man anser att ett "vaccin pass" är diskriminerande.
Det är valfritt att resa. Det är upp till andra länder vilka de vill släppa in. De som vill vara anti-vaccin-pass-aktivister kan ju ägna sig åt hemester/"staycation" under överskådlig tid.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag kommer inte ihåg var jag läste det kroatiska "diskrimineringsargumentet" mot vaccinationspass, men vill minnas att det drevs av turistnäringen för att få in så mycket turister som möjligt i ett relativt "coronaliberalt" land, så möjligen inte av diskrimineringsskäl egentligen.
Sedan tror jag att om nån kommer diskrimeras av vaccinationspass blir det inte hipsterpappor på Söder utan i vanlig ordning exempelvis afrikaner.
Min tanke är att vidareutvecklade testprocedurer, alltså bättre och snabbare än de vi har idag om det nu är tekniskt möjligt, skulle kunna vara ett alternativ, liksom man redan idag blir feberskannad eller får lämna fingeravtryck vid inresa till vissa länder.
Jag är gärna den förste att skaffa vaccinationspass om/när de kommer, men jag kan se flera problem med dem.
 
I nästan alla sammanhang föredrar man att vara proaktiv framför reaktiv. Jag vill påstå att detsamma gäller i det här fallet.
Genom proaktivitet (=vaccination och vaccinationspass) behåller man kontrollen på situationen både i form av kostnader, personal resurser och smittrisker.
Genom reaktivitet (test vid ankomst) tappar man den kontrollen och riskerar att få jaga istället vid eventuell upptäckt av smitta. Ineffektivt och kostsamt. Och osäkert.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det beror ju på om man kan sprida smittan med vaccin eller inte, om man kan det blir ju förhållandet det omvända, att man tappar kontrollen *med* pass.

Men, för att försöka hålla sig optimistisk, är det så som det antyds från Israel angående Pfizer så kanske vi har sån tur att sjukdomen självdör (inte totalt men praktiskt taget) inom ett år i "rika" vaccinerade länder så att vaccinpass och inresetester bara blir något tillfälligt.
 
Toppen