Senaste nytt

Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering?

IsleOfMan

Medlem
Du har säkert rätt @IsleOfMan jag är inte så insatt i vetenskapen/tekniken bakom, däremot känns det just som ett rent tekniskt/vetenskapligt problem och därmed mer lösbart än vaccinpass som ska ta hänsyn till olika länders juridik, standarder, användarvänlighet, säkerhet mot hack mm.

Instämmer i att ett globalt vaccinationspass är krångligt att få till utifrån bla legislation. Det går säkert att få till men då krävs det gott samarbete mellan parterna och utifrån vad vi sett empiriskt sista året känns detta något främmande faktiskt. Skulle vara en glad överraskning om en sådan lösning finns på plats innan årsskiftet.
 
Last edited:
D

Deleted member 30163

Guest
Jag förstår inte alla frågor kring vaccinpass och dess omöjlighet att införa, vi har ju det redan idag, har haft i över hundra år och är accepterat bland alla världens länder. Det är många länder som har vaccinkrav idag (inte mot covid-sars-2) men andra.

Att Sverige valde ett internationellt fokus när man tog ansats mot ett vaccinpass är ju inte konstigt. Inte heller att vi inser att vi behöver ett sätt att generera dessa per automatik och att vi behöver ett system för att verifiera dess autenticitet.

Tror verkligen inte att vaccin/vaccinpass kommer bli något slags "diplomatpass" som öppnar alla dörrar, men det är helt omöjligt att ett antal länder kommer klara ytterligare en högsäsong utan turister och att kreativiteten kommer fram precis som den gjorde med test-on-arrival.

Tror det enda vi vet dock är att vi inte vet. Om smittan tar fart igen i ett land, och du är där på ditt "vaccinpass" så kommer du ju ändå behöva följa lokala lagar/råd, kanske med vissa undantag på restauranger, eller andra nöjen. Men det är nog inte så troligt.
 

Fredrik

Medlem
Tror verkligen inte att vaccin/vaccinpass kommer bli något slags "diplomatpass" som öppnar alla dörrar, men det är helt omöjligt att ett antal länder kommer klara ytterligare en högsäsong utan turister och att kreativiteten kommer fram precis som den gjorde med test-on-arrival.

Vilka länder skulle det vara? Finns det något som säger att tex Thailand skulle öppna i år? Jag menar inte att vara överdrivet negativ men så länge det inte finns konkreta planer på hur öppnandet ska gå till så är det noll idé att ens spekulera i att det kommer öppnas. Jag skulle kunna argumentera för att det är Asiens hårda reaktion mot viruset som gjort att vi är där vi är. Nolltolerans är helt uppenbart attityden.
 

Lasse Kongo

Medlem
Vilka länder skulle det vara? Finns det något som säger att tex Thailand skulle öppna i år? Jag menar inte att vara överdrivet negativ men så länge det inte finns konkreta planer på hur öppnandet ska gå till så är det noll idé att ens spekulera i att det kommer öppnas. Jag skulle kunna argumentera för att det är Asiens hårda reaktion mot viruset som gjort att vi är där vi är. Nolltolerans är helt uppenbart attityden.
Vaccinet gör att Thailand kommer "öppna".
 
D

Deleted member 30163

Guest
Vilka länder skulle det vara? Finns det något som säger att tex Thailand skulle öppna i år? Jag menar inte att vara överdrivet negativ men så länge det inte finns konkreta planer på hur öppnandet ska gå till så är det noll idé att ens spekulera i att det kommer öppnas. Jag skulle kunna argumentera för att det är Asiens hårda reaktion mot viruset som gjort att vi är där vi är. Nolltolerans är helt uppenbart attityden.
Thailand har ju redan öppnat utan vaccinpass så jag förstår nog inte poängen i att det är stängt
Snarare att det kan öppnas mer utan karantän

just nu är det ju karantän och/eller krav på negativt i många länder som skulle kunna ersättas. Håller du med?
 

Fredrik

Medlem
Thailand har ju redan öppnat utan vaccinpass så jag förstår nog inte poängen i att det är stängt
Snarare att det kan öppnas mer utan karantän

Öppnat? Du menar att du får åka dit om du sätter dig i karantän i två veckor först och det först efter att du kan visa ett negativt pcr-test? Det som thailändska smittskydssmyndigheten vill utöka till tre veckor? Menade du det eller något annat?

Enligt siffror som Bloomberg presenterat är det i snitt 346 utlänningar/månad som utnyttjar det. Jag noterar frånvaron av resenärer härifrån så inte ens bc-medlemmar verkar uppfatta det som öppet.

just nu är det ju karantän och/eller krav på negativt i många länder som skulle kunna ersättas. Håller du med?

Vad jag försöker få fram är om du och andra önskedrömmer, inte förstår att det är tex thailändska politiker istället för svenska forummedlemmar som bestämmer osv. Det är tex Scott Morrison och inte jag som avgör om jag får åka till Australien. Jag kan skriva hur många inlägg som helst om att nu borde de öppna för de är vaccinerade osv och det kommer inte hjälpa ett endaste dugg.

Det har drömts om semestrar länge på forumet men lite realism och lite faktiska källor skulle uppskattas. Jag är övertygad om att det hjälper dem som det kliar i rumpan på att ha konkret information istället för killgissningar från någon av alla experter här på forumet.
 

Kimmen00

Medlem
Just Thailand har det stått mkt om att de vill börja Öppna upp Q3. Sen om det blir så är en annan femma..

Thailand is considering allowing vaccinated travellers to skip the mandatory quarantine. Under the proposed plan, aptly named “Welcome Back to Thailand Again,” the kingdom hopes to see travellers return by the third quarter of this year.

Travellers need to present proof of COVID-19 vaccinations (both doses) and the usual visa requirements. If the plan pushes through, Thailand could be the first Asian country to fully reopen its tourism.
 

apknug

Medlem
Just Thailand har det stått mkt om att de vill börja Öppna upp Q3. Sen om det blir så är en annan femma..

Thailand is considering allowing vaccinated travellers to skip the mandatory quarantine. Under the proposed plan, aptly named “Welcome Back to Thailand Again,” the kingdom hopes to see travellers return by the third quarter of this year.

Travellers need to present proof of COVID-19 vaccinations (both doses) and the usual visa requirements. If the plan pushes through, Thailand could be the first Asian country to fully reopen its tourism.
Fast även denna "vilja" att förändra förbättra och öppna upp för turism i Thailand tycks komma ur ryckten och "förslag" från resebranschen själv.

Denna "proposed plan" tycks komma från en "branschtidningen" (jämförbar med svenska travelnews?) och de hänvisar inte till några relevanta källor.


Thailand to warmly welcome inoculated travellers | TTG Asia

Inte mycket bättre än de sedvanliga killgissningarna och önsketänkandet tyvärr. Men hoppet är det sista som överger oss!
 
Toppen