Senaste nytt

Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering?

011430121

Medlem
Det är väl bara jag som inte var informerad om detta, efter att man tagit första vaccinsprutan så tar det en månad innan man är fullt vaccinerad, efter den första sprutan tar man en andra 3 veckor senare därefter dröjer det en vecka innan man är skyddad mot covid.
Detta gäller Pfizers vaccin
Tyvärr vet väl ingen hur länge man är skyddad.
 
Det är väl bara jag som inte var informerad om detta, efter att man tagit första vaccinsprutan så tar det en månad innan man är fullt vaccinerad, efter den första sprutan tar man en andra 3 veckor senare därefter dröjer det en vecka innan man är skyddad mot covid.
Detta gäller Pfizers vaccin
Tyvärr vet väl ingen hur länge man är skyddad.
En spruta torde dock vara säkrare "skydd" än ett covid-test, som åldras snabbt.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det är väl bara jag som inte var informerad om detta, efter att man tagit första vaccinsprutan så tar det en månad innan man är fullt vaccinerad, efter den första sprutan tar man en andra 3 veckor senare därefter dröjer det en vecka innan man är skyddad mot covid.
Detta gäller Pfizers vaccin
Tyvärr vet väl ingen hur länge man är skyddad.

Skrev en lite längre svar men kom på att just diskussioner utan doktorshatt i ämnet inte är tillåtna, så borde även denna vara.
 

Fredrik

Medlem
En två veckor gammal artikel från Sydney Morning Herald.

Epidemiologists warn the pandemic will last another two years and forthcoming vaccines will not necessarily eliminate all the risks of COVID-19, so some form of quarantine will still be necessary.

The government plans to have everyone who wants a vaccine immunised by the end of 2021, but Dr Norton said in other parts of the world they may not achieve vaccine coverage until potentially into 2023.

'One-size-fits-all' hotel quarantine program will need to end, experts say
 

henrik l

Medlem
IATA jobbar på något travel passport.
Jag gissar på att inom 6 månader måste man visa intyg på att man vaccinerat sig för att få flyga samt att man slipper karantän också.

Någon som har hört några mer rykten om detta? Det intressanta är ju hur de mottagande länderna ställer sig. Tycker att det har sipprat ut förvånansvärt lite information kring hur man resonerar, eller så har man inte börjat fundera på frågan ännu:confused:
 

chazzie

Medlem
Någon som har hört några mer rykten om detta? Det intressanta är ju hur de mottagande länderna ställer sig. Tycker att det har sipprat ut förvånansvärt lite information kring hur man resonerar, eller så har man inte börjat fundera på frågan ännu

Jag tror det sistnämnda, fokus nu är på att vaccinera så många som möjligt i hela världen, sen är nog att ordna formaliteterna för in/ut-resor relativt enkla i jämförelse.
 

henrik l

Medlem
Kanske lite off-topic, men jag tror att avslutningen i Anna-Lena Laurens krönika i dagen DN apropå vaccinationsvilja slår huvudet på spiken när det gäller ett flertal länder. Sedan är det ju bara att hoppas att befolkningen i mottagarländerna också är vaccinerade.

"Den ryska medelklassen älskar att resa. Helst gör man det i väst. Om Sputnik V godkänns internationellt och vaccinpassen införs kan jag garantera att en stor del av den urbana medelklassen i Moskva och Sankt Petersburg glömmer sina farhågor. De kommer inte att fundera två gånger inför valet att vaccinera sig med Sputnik eller missa sin resa till franska skidorten Courchevel."
 
Toppen