Senaste nytt

Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering?

Hachans

Medlem
Den gula vaccinationsboken är ju nu för tiden mest ett sätt att själv hålla koll på vilka vaccinationer man tagit. Vad jag vet så är det bara gula febern som det ställs krav på ibland, men det är väldigt sällan. Förr (70-talet) krävdes det ibland även att man kunde visa upp vaccination mot kolera och smittkoppor, men det krävs inte längre vad jag vet. Finns inte heller längre särskilda sidor för dessa båda sistnämnda sjukdomarna i den gula boken. Det fanns det förr (70-talet).

Orsaken till att dessa sjukdomar hade sådant fokus var just risk för global spridning, så det är väl inte omöjligt att tänka sig att Covid-19 vaccination kommer att krävas framöver.

Undrar om man får en ny gul bok med särskilda Covid-19 sidor. :rolleyes:
Nja, det är rätt vanligt att vaccination för diverse sjukdomar krävs, framförallt om man behöver söka visum för längre vistelser. Tex kräver USA tbc-vaccin (eller immunitetsbevis) för vissa visumgrupper.
 

ulagun

Medlem
Som alternativ till krav på PCR-test som många länder har infört nu borde man kunna visa vaccinationsintyg.
Frågan är återigen hur intyget ska utformas säkert och vilka vacciner kommer att godkännas av respektive länder.
Bara ett exempel; Kommer intyg på vaccinering av ryska vaccinet godkännas vid inresa till USA?
Nästa; Väntar nu bara på att det dyker upp "skumma" erbjudanden om att beställa falska intyg på nätet.
Kan lösningen att säkerställa äktheten vara registrering via IATA, WHO EU eller annat trovärdigt internationellt organ.?
Att resa ut med endast ett intyg från t.ex Region Skåne är nog inte mycket värt i de flesta länder
 
Frågan är återigen hur intyget ska utformas säkert och vilka vacciner kommer att godkännas av respektive länder.
Bara ett exempel; Kommer intyg på vaccinering av ryska vaccinet godkännas vid inresa till USA?
Nästa; Väntar nu bara på att det dyker upp "skumma" erbjudanden om att beställa falska intyg på nätet.
Kan lösningen att säkerställa äktheten vara registrering via IATA, WHO EU eller annat trovärdigt internationellt organ.?
Att resa ut med endast ett intyg från t.ex Region Skåne är nog inte mycket värt i de flesta länder
Hur funkar det idag med "gula boken"? Socialstyrelsen som tar fram den.
29e9c032bc9f58b2bca761cf9af43bc5.jpg
 
Hur funkar det idag med "gula boken"? Socialstyrelsen som tar fram den.
29e9c032bc9f58b2bca761cf9af43bc5.jpg

Det har jag inte observerat förrän nu. Båda mina (man har stuckits ett antal gånger genom åren), min hustrus och våra tre äldsta barns "gula böcker" har WHO loggan så därför har jag tänkt att det bara finns en officiell variant, men se på tusan, vårt fjärde barn har en bok från Socialstyrelsen. Det känns ju inte som internationellt gångbart dokument.
 
Det har jag inte observerat förrän nu. Båda mina (man har stuckits ett antal gånger genom åren), min hustrus och våra tre äldsta barns "gula böcker" har WHO loggan så därför har jag tänkt att det bara finns en officiell variant, men se på tusan, vårt fjärde barn har en bok från Socialstyrelsen. Det känns ju inte som internationellt gångbart dokument.
Nej och dessutom är det ju Folkhälsomyndigheten som har hand om smitsskydd och vaccinationsrekommendationer nu.
 

chazzie

Medlem
I den globala ekonomins intresse tror jag detta kommer att lösas relativt snabbt, det är väl rimligt att de olika vaccin-tillverkarna får dela med sig av sina dokumenterade processer och resultat av olika "trials" till lämplig instans som då kan godkänna, jag tror just intygen är ett icke-problem, utom då möjligen som @ulagun nämnde, falska intyg via internet, men i dagens datum bör väl rimligen de som utformar ett typ av certifikat/intyg vara medveten om att det kommer försöka skapas en svart marknad med falska intyg och således anpassa någon form av verifikation som är någorlunda säker... Hoppas jag...
 
I den globala ekonomins intresse tror jag detta kommer att lösas relativt snabbt, det är väl rimligt att de olika vaccin-tillverkarna får dela med sig av sina dokumenterade processer och resultat av olika "trials" till lämplig instans som då kan godkänna, jag tror just intygen är ett icke-problem, utom då möjligen som @ulagun nämnde, falska intyg via internet, men i dagens datum bör väl rimligen de som utformar ett typ av certifikat/intyg vara medveten om att det kommer försöka skapas en svart marknad med falska intyg och således anpassa någon form av verifikation som är någorlunda säker... Hoppas jag...
Ja, såg reportage på Rapport om falska intyg på negativt PCR-test.
 
Toppen