Senaste nytt

Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering?

D

Deleted member 30163

Guest
Jag är optimistisk, fast av lite olika anledningar. Precis som @Glenn E mm var inne på borde IATA driva arbetet med intyg som fungerar globalt, och det gör dom. Det ligger ju ett antal miljarder i potten så att säga. Ett antal flygbolag driver ju på, men även länder som Australien. Det sämsta som kan hända på den här fronten är om myndigheter och politiker blandar sig i. Det kan ju hända dock, och EU borde hindra detta. Kan tänka mig att någon region eller myndighet i sverige säger stopp, det går vi inte med på, patientsekretess mm.

Vi behöver dock något elektroniskt. Synd att de flesta pass, trots att standarden tillåter det, inte går att skriva till. Vore perfekt att lagra uppgifterna där. Men våra flygbolag skickar ju redan med en mängd information elektroniskt så om det bara kan överföras när du checkar in på något sätt borde det gå att lösa. Vi kan nog inte förlita oss på papper, även jag minns vaccinationskort man fick som ung.

Jag tror också att det kommer dyka upp privata alternativ till vaccin. Det är jag starkt emot men med så många doser kommer inte alla gå till våra vårdcentraler. Tror arbetsgivare inom vissa yrken kommer vaccinera sin personal. Ford gjorde ett litet utspel i ämnet. Jag skulle gladeligen låta SAS personal och personer som jobbar på exempelvis Arlanda få vaccin före mig, det är ju en trygghet för alla.

Att vi både lyckats skapa flera vaccin, och på kort tid, och fått dessa testade, i flera omgångar, och dessutom börjar bli godkända (UK) - det trodde jag inte skulle ske förrän nästa år, med första vaccin klart till sommaren, och en annan kunde få vaccin kanske julen 2021-Q1 2022. Nu har vi vridit den klockan många månader bakåt.

Samtidigt tror jag att snabbtester inte kommer dö ut nu. Jag ser ändå framför mig en period där det kommer vara krav och norm för att få flyga interkontinentalt. Flygplatser kommer hjälpa till och detta kommer vara normen innan vi har vaccin. Vaccin är ju räddningen, och då kan vi göra detta för att veva igång hjulen nu. 15 minuters tester.

Richard Quest @ CNN kommer ju berätta om sina erfarenheter (igen) av att flyga och testa sig på Söndag, om Ni gillar den typen av reportage föreslår jag att ni tittar, det kommer jag göra :)
 

Sullon

Medlem
Min gissning/fundering är om de olika länderna kommer att vidhålla sina restriktioner tills att de vaccinerat så stor del av sin befolkning att de anser sig "immuna" och sedan släppa på utan restriktioner.
 

ekf

Medlem
Min gissning/fundering är om de olika länderna kommer att vidhålla sina restriktioner tills att de vaccinerat så stor del av sin befolkning att de anser sig "immuna" och sedan släppa på utan restriktioner.
Det förutsätter i så fall att vaccinen skyddar mot vidare smittspridning, vilket inte alls är självklart om jag läst rätt.

T.ex. så skriver Ny Teknik så här:
– Ambitionen med ett vaccin brukar vara att stoppa infektionen. Men det kan sluta med att det skyddar mot sjukdomen som infektionen orsakar, så du inte blir sjuk. Det innebär att du fortfarande kan få virus i kroppen och kanske vara smittsam, berättar Ali Mirazimi, professor i klinisk virologi vid Karolinska institutet, för Ny Teknik.
Det här vet vi om vaccin mot covid-19

(Min fetmarkering i citatet)
 

Tomas E

Medlem
Jag är optimistisk, fast av lite olika anledningar. Precis som @Glenn E mm var inne på borde IATA driva arbetet med intyg som fungerar globalt, och det gör dom. Det ligger ju ett antal miljarder i potten så att säga. Ett antal flygbolag driver ju på, men även länder som Australien. Det sämsta som kan hända på den här fronten är om myndigheter och politiker blandar sig i. Det kan ju hända dock, och EU borde hindra detta.
Fast nu är det ju trots allt länderna/staterna, alltså myndigheter och valda politiker med lagstiftande makt, som bestämmer vilka som lagligen släpps över gränsen och inte släpps över gränsen. Att säga att EU ska förhindra myndigheter och politiker att blanda sig i blir lite moment 22...

Jag tror också att det kommer dyka upp privata alternativ till vaccin. Det är jag starkt emot men med så många doser kommer inte alla gå till våra vårdcentraler. Tror arbetsgivare inom vissa yrken kommer vaccinera sin personal.
Så vitt jag vet är de kända läkemedelsbolagens doser förhandskontrakterade med länder/stater och i vår del av världen EU som har agerat gemensamt för medlemsländerna. Det innebär i så fall att hela produktionen under kommande året eller så kommer att gå till stater, som kommer att fördela dessa på det sätt de själva bestämmer. Det politiska trycket att fördela dessa efter behov, snarare än efter betalningsvilja, är som bekant mycket stort. Ska någon lyckas "köpa sig förbi" kön under kommande år, måste det då rimligen handla om stulna vaccindoser eller t.ex. det icke seriöst testade ryska vaccinet. Lycka till att tro att du då får äkta vara, eller något som fungerar, snarare än saltlösning med förfalskad etikett!

Det ska i och för sig bli intressant att se hur det hela funkar i länder med hög grad av korruption.
 

Sullon

Medlem
Det förutsätter i så fall att vaccinen skyddar mot vidare smittspridning, vilket inte alls är självklart om jag läst rätt.

T.ex. så skriver Ny Teknik så här:
– Ambitionen med ett vaccin brukar vara att stoppa infektionen. Men det kan sluta med att det skyddar mot sjukdomen som infektionen orsakar, så du inte blir sjuk. Det innebär att du fortfarande kan få virus i kroppen och kanske vara smittsam, berättar Ali Mirazimi, professor i klinisk virologi vid Karolinska institutet, för Ny Teknik.
Det här vet vi om vaccin mot covid-19

(Min fetmarkering i citatet)

Men om det är så, spelar det någon roll? Om land A anser att de är klara med vaccinationerna så kommer land A:s befolkning inte bli sjuka även om det kommer folk på semester från land B som kanske är sjuka.
 

ekf

Medlem
Men om det är så, spelar det någon roll? Om land A anser att de är klara med vaccinationerna så kommer land A:s befolkning inte bli sjuka även om det kommer folk på semester från land B som kanske är sjuka.
Jag får erkänna att jag läste ditt inlägg lite slarvigt och gjorde en tankevurpa. Ändock så tror jag att vad vaccinet verkligen skyddar emot (insjuknande och/eller vidare spridning) kommer att ha betydelse för hur det öppnas upp samt vilka krav som kommer att ställas på resenärer.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Fast nu är det ju trots allt länderna/staterna, alltså myndigheter och valda politiker med lagstiftande makt, som bestämmer vilka som lagligen släpps över gränsen och inte släpps över gränsen. Att säga att EU ska förhindra myndigheter och politiker att blanda sig i blir lite moment 22...
Jag menade att resultatet från din vaccinering kanske inte kan spridas på ett bra sätt från exempelvis en app, till ett flygbolag och sen till destinationslandet. Självklart ska ju myndigheter bestämma vilken typ av bevis de tar emot för att se om du är vaccinerad. Det kan ju bli flygbolagens skyldighet att kolla detta innan, då landet du reser till kanske inte släpper in dig utan vaccinering.

Så vitt jag vet är de kända läkemedelsbolagens doser förhandskontrakterade med länder/stater och i vår del av världen EU som har agerat gemensamt för medlemsländerna.
Det har jag ingen insikt i, och jag sa heller inte att det kommer bli så. Jag tror, killgisar, gissar.. En viss skillnad.
De doser som släpps nu kan ju vara förbokade, och del av befintliga beställningar. Men det finns ju inget som hindrar alla företag att producera vaccin som inte är beställt. Det gäller ju framförallt de vacciner som är enklare att procudera, Oxford/Astra räknar ju med över 1 miljard doser 2021.

Just nu funderar man ju på hur man ska kunna transportera dessa säkert, finns kylanläggnigar som ser ut som bankvalv.
 

Tomas E

Medlem
De doser som släpps nu kan ju vara förbokade, och del av befintliga beställningar. Men det finns ju inget som hindrar alla företag att producera vaccin som inte är beställt. Det gäller ju framförallt de vacciner som är enklare att procudera, Oxford/Astra räknar ju med över 1 miljard doser 2021.
Jag vet inte om det egentligen är så enkelt att producera, om du räknar in kvalitetskrav. Det är nog snarare så att all tillgänglig produktionskapacitet, inklusive hos kontraktstillverkare, har kontrakterats för detta, och att produktionen redan förberetts ett antal månader. Visst, förr eller senare finns det väl produktionskapacitet över.

Just nu funderar man ju på hur man ska kunna transportera dessa säkert, finns kylanläggnigar som ser ut som bankvalv.
Nej men det finns många kylbilar som ser ut som alla andra kylbilar. :) Visst är det många doser som ska produceras, men man ska kanske inte överskatta hyr mycket volym det är jämfört med andra kylvaror och medicinska förnödenheter under ett år. Det är väl mest ytterförpackningarna som blir rätt bulkiga när man ska frakta i -80°C med kylning av torris ("kolsyreis"), så Pfizer lär ta mer plats i transporten än AstraZeneca. Mycket frigolit blir det.
 
Men om det är så, spelar det någon roll? Om land A anser att de är klara med vaccinationerna så kommer land A:s befolkning inte bli sjuka även om det kommer folk på semester från land B som kanske är sjuka.
Om semesterlandet har vaccinerad befolkning men att gäster blir sjuka, då blir det kanske hårt tryck på vården ändå. Ingen höjdare.

Klurigt.
 
Toppen