Det står alltså att:
Nu ändras reglerna så att den som testat positivt för covid-19 vid ett PCR-prov bara erbjuds en dos och får vänta sex månader på vaccin, skriver Region Uppsala i ett pressmeddelande.
Lite märkligt att Uppsala hittar på egna tolkningar än de nationella hur vaccinerna ska användas (såvida de inte vet något som är på väg, som inte offentliggjorts för oss andra än)! De rekommenderade dosintervallen är numera 6 veckor för Pfizer och Moderna, och 9-12 veckor för AstraZeneca. Inte 26 veckor. Överenskommelsen mellan Sveriges kommuner och regioner (SKR) och regeringen hänvisar på flera punkter till "därefter med en andra dos enligt Folkhälsomyndighetens rekommenderade dosintervall" i det som regionerna åtagit sig, även om målen numera är uttrycka i form av vid vilka datum dos 1 ska ha givits. Detta ligger till grund för att de ska få ekonomisk ersättning från staten. Så det verkar för mig som Uppsala inte har tänkt hålla sig till detta?
För övrigt pekar de nuvarande leveransprognoserna på att det finns ett överflöd av vaccindoser från augusti (såvida inte yngre personer ska börja vaccineras), även om AstraZeneca skull sluta användas så snart 65+ är vaccinerade. Sedan kan det säkert finnas skäl att inte tvinga alltför mycket personal att jobba över sommaren. Men jag kan inte för mitt liv begripa varför de som får dos 1 i april-maj-juni skulle behöva vänta på dos 2 till oktober-november-december, i just den regionen!
Jag gissar att Region Uppsala i en snar framtid kommer att bli påminda av ett antal statliga instanser vad de redan har åtagit sig och vad som krävs för att de ska få full ersättning av staten.
Last edited: 8 April 2021