Senaste nytt

Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering?

Fredrik

Medlem
Prognoserna bygger på att Astra Zeneca och Pzier ska kraftigt öka sina leveranser redan i mars och Curevac och Janssen ska dels bli godkända och dels kunna leverera i stor mängd redan från april.

Jag har inte insynen att bedöma om det är sannolikt men om Regeringen och FHM lovar det så är det upp till var och en att bedöma sannolikheten.

Enligt FHM:s prognos är det ungefär 13 miljoner doser som ska levereras till halvårsskiftet.
 

Doctor-X

Medlem
Enligt Johan Carlson och Stefan Löfvén idag så är målet fullvaccinering före halvårsskiftet.
Hoppa fram till 31:10 i det här klippet från dagens pressträff:

Det är lite det målet som får mig att tvivla med tanke på de nya riktlinjerna kring Astras vaccin där man nu kör andra dosen 9-12veckor efter första dosen. Om jag nu som ingår i en grupp som skall vaccineras "tidigt" inte ens fått något vaccin och det kan dröja fram till någongång i mars och sen andra dosen i maj, hur ska man hinna vaccinera resten av befolkningen? Men sitter inte på information om antal doser som skall komma eller någon annan information som ger mig mer insyn än någon annan här.

Jag fick min första dos i dag (anses tydligen viktigare för samhället än en radiolog;)) och känslan är att infrastrukturen är bra utbyggd och det enda som saknas är fler vaccindoser. Det är förstås olyckligt med förseningar, men den möjligen positiva sidan är att sjukvården hinner trimma logistiken och flödet tills den riktig storskaliga vaccineringen börjar. Psykologiskt hade det kanske varit värre på ett sätt om det stod pallvis med vaccin redo men att det inte fanns någon organisation redo att fördela doserna.

Jag befinner mig någonstans på mitten på pessimist-optimistskalan och tror att det kan rassla på ordentligt framemot försommaren - men inte tillräckligt för att alla ska ha fått båda doserna och uppnått den immunitet som de fina procentsifforna i studierna visar. Frågan är hur mycket det turistberoende länderna vill gambla och hur de definierar "vaccinerad". Räcker det med att ha fått en dos? Två doser + väntetid?

Håller med avseende att infrastrukturen är klart förberedd, känns som man har kapacitet till att hantera mångt mycket större mängder människor.

Ja hur det länder kommer förhålla sig till att man är "vaccinerad" kommer nog variera och ffa vara beroende av hur långt det egna landet kommit i vaccineringen.
 

Tomas E

Medlem
Det är lite det målet som får mig att tvivla med tanke på de nya riktlinjerna kring Astras vaccin där man nu kör andra dosen 9-12veckor efter första dosen. Om jag nu som ingår i en grupp som skall vaccineras "tidigt" inte ens fått något vaccin och det kan dröja fram till någongång i mars och sen andra dosen i maj, hur ska man hinna vaccinera resten av befolkningen? Men sitter inte på information om antal doser som skall komma eller någon annan information som ger mig mer insyn än någon annan här.
Här finns prognoserna om vaccinleveranser för den nyfikne: Prognos för covid-19 vaccinleveranser till Sverige, januari–juni 2021 — Folkhälsomyndigheten
Om Curevac och Janssen godkänns i mars, om allt levereras utan fortsatta förseningar (till skillnad mot hittills) och om regionerna klarar av att under april-juni vaccinera drygt tio gånger så många per vecka/månad som i januari, så går det ihop. Men bara då. Antal doser i leveransprognosen till juni räcker till drygt 90% av antalet invånare 18 år och uppåt (1 dos per näsa med Janssen, 2 doser per näsa för de övriga vaccinerna), vilket lär vara tillräckligt eftersom en del inte vill bli vaccinerade.
För AstraZenecas vaccin krävs då en rätt tydlig planering. I princip ska första dosen bara ges fram till april med det vaccinet, och i maj och juni ska bara dos 2 ges. Notera att det förväntas komma stora mängder AstraZeneca-vaccin i april.
 
Last edited:
D

Deleted member 30163

Guest
"In February 2021, three flights within the Singapore Airlines Group, were among the first carriers in the world to operate flights with a full vaccinated staff. The achievement is thanks to the government’s high priority of the aviation sector in the country’s vaccination exercise. This reflects the sector’s importance, as well as the Singapore Airlines Group’s crucial role in Singapore’s economic recovery and the fight against Covid-19. Another positive note, is that more than 90% of cabin crew and pilots within the Singapore Airlines Group have signed up for the vaccine to date."
 

lilly k

Medlem
Fortfarande inte fått vaccin... trodde det skulle bli denna vecka eller nästa vecka, men nu verkar det bli som tidigast v10 för mig (radiologer är inte högsta prio :p ). Nytt från och med i måndags är att man får man Astras vaccin får man inte andra dosen förens 9-12v senare (man väntar så länge då det visats i studier att det har högre effekt om man väntar). Nu utgår jag ifrån mitt sjukhus, men här är vi inte i närheten av att vara klara och det är endast fas 2 (där vårdpersonal på något sätt ändå är hög prio), så kommer det inte mer doser snart tror jag det blir tufft att alla svenskar ska ha erbjudits vaccin innan midsommar. Vaccineras jag v10 kommer jag få andra dosen i maj... det känns väldigt nära sommaren och veckorna går snabbt.
Jag är fortfarande positiv, men det har gått klart mycket långsammare än förväntat och det är den gemensamma bilden från mig och mina kollegor.
Själv är jag röntgensjuksköterska och får min första dos imorgon av Astras vaccin (så vi borde ju få samtidigt). Är också förvånad över att att dos 2 ligger så sent, första veckan i maj. Har svårt att se att det här ska gå i lås innan midsommar för hela Sveriges befolkning. Det betyder i alla fall att man är resklar när sommaren kommer, men vete tusan om jag kommer att resa om det fortfarande krävs PCR-test trots vaccinering.
 

Mr Planning

Medlem
Man får hoppas att resandet kan påbörjas genom att flera länder godkänner ett negativt test.

Vaccineringen har jag noll hopp om att det här landet kommer att klara av i tid...
 

NyfikenGrau

Medlem
Nu verkar det börja röra på sig angående gemensamt EU-åtagande i alla fall, det beslutades på EU-mötet nyss att arbeta mot ett EU-vaccinpass, arbetet beräknas ta tre månader.
Källa självaste Merkel så bara på tyska,
Coronavirus-Pandemie: ++ EU einigt sich auf digitalen Impfausweis ++ | tagesschau.de

Får väl se var vi är om tre månader, jag håller inte andan..

Tillägg: Jag förstår det som att det handlar om att skapa kompatibilitet mellan de nationella vaccinpassen inom EU så att man godkänner varandras pass. Låter ungefär som hur nationellt ID funkar.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Toppen