Senaste nytt

Hur har er kort-reseförsäkring fungerat i praktiken?

wenne87

Medlem
Vill passa på att berätta om mina erfarenheter med Solid här,

Hade en resa till USA inbokad som precis innan fick ombokas pga dödsfall i familjen. Solid säger att de täcker upp alla kostnader, fine. För flyg osv gick det smidigt. Hade betalt ca 90% på amex (har platinum) och resterande på ett visa kort då de inte tog amex, 75% är ju minimikravet. Dessa sista kronor, ca 4000.- fick jag slita för... fick nej då det inte var betalt med amex, men visade då till deras regler, fick till svar att nej så är det inte, här blir det inte någon ersättning. Kontaktade amex och där pratade jag med en David, som läste igenom villkoren och bekräftade att ja här har du ju helt rätt, konstigt, jag ber de se på det igen. Fick återigen ett nej från Solid. Ber då snällt och vänligt henne förklara för mig varför det inte gäller, kan ju vara jag som missat något. Får spydigt JAVISST! Hon börjar läsa, jag hör att det är ju de villkoren jag visat till och sen kommer hon till punkten med 75% och utbrister "oj hoppsan", ja hoppsan säger jag och hon ska se på det igen. Ca en vecka senare får jag svar att dem sett på mitt ärende och de missat detta, jag blir ersatt för de sista visa inköpet med.

Men, här har de uppenbarligen inte läst villkoren själva, inte det jag mailat med, och inte ifrågasatt det jag limmat in. Tycker Solid är riktiga "pip pip pip" Hur kan amex ha dessa? Garanterat för dem är billigast. Har aldrig haft några problem med SHB platinum förut, så snart går jag tillbaka!
 

wenne87

Medlem
Vill passa på att berätta om mina erfarenheter med Solid här,

Hade en resa till USA inbokad som precis innan fick ombokas pga dödsfall i familjen. Solid säger att de täcker upp alla kostnader, fine. För flyg osv gick det smidigt. Hade betalt ca 90% på amex (har platinum) och resterande på ett visa kort då de inte tog amex, 75% är ju minimikravet. Dessa sista kronor, ca 4000.- fick jag slita för... fick nej då det inte var betalt med amex, men visade då till deras regler, fick till svar att nej så är det inte, här blir det inte någon ersättning. Kontaktade amex och där pratade jag med en David, som läste igenom villkoren och bekräftade att ja här har du ju helt rätt, konstigt, jag ber de se på det igen. Fick återigen ett nej från Solid. Ber då snällt och vänligt henne förklara för mig varför det inte gäller, kan ju vara jag som missat något. Får spydigt JAVISST! Hon börjar läsa, jag hör att det är ju de villkoren jag visat till och sen kommer hon till punkten med 75% och utbrister "oj hoppsan", ja hoppsan säger jag och hon ska se på det igen. Ca en vecka senare får jag svar att dem sett på mitt ärende och de missat detta, jag blir ersatt för de sista visa inköpet med.

Men, här har de uppenbarligen inte läst villkoren själva, inte det jag mailat med, och inte ifrågasatt det jag limmat in. Tycker Solid är riktiga "pip pip pip" Hur kan amex ha dessa? Garanterat för dem är billigast. Har aldrig haft några problem med SHB platinum förut, så snart går jag tillbaka!
 
Vi fick ställa in en charterresa till Kanarieöarna för några år sedan pga. att vår yngste drog på sig kräksjukan dagen före avresa. Resan betalades med SAS Diners, med försäkringsgivare TryggHansa. Jag kontaktade dem och fick instruktioner om vad de behövde, läkarintyg etc och gjorde klart allt vad som önskades. Vad jag gjorde därefter vete f-n, men när jag städade kontoret under julledigheten i vintras, närmare tre år senare så hittade jag hela dokumentationen. Jag hade helt enkelt glömt att sända in skadeanmälan!! Varpå jag naturligtvis sände in den pronto. Efter en vecka så landade hela köpesumman på kontot, drygt 25 Tkr, utan diskussion. Hade nog räknat med att få lite följdfrågor mtp den sent inkomna skadeanmälan, men det var inget snack. Tummen upp!!
 

Marric

Medlem
Folk verkar ha dålig erfarenhet av Solid men jag har positiva erfarenheter från dem! Har Supreme Card Gold där Solid står för reseförsäkringen.
Hade ett tåg som var precis över 2 timmar sent i april och ett flyg som var 2 timmar och 45 minuter försent i juni. Skickade in önskad dokumentation och fick besked ca 10 dagar senare att de betalar ut 2x1000 kronor. Lite snopet att missa EU-ersättningen med 15 minuter men skönt med lite plåster på såren.

Schablonersättning på 1000 kronor redan efter 2 timmar försening är väldigt bra och något jag inte sett någon annanstans.
 

DanielKif

Medlem
Jag fick idag ett positivt (för min del) besked från Trygg Hansa, som SAS Mastercard använder sig av. Min senaste utlandsresa var betald med det kortet och hemresan var kraftigt försenad och vi fick övernatta i Bryssel istället för att komma hem.

"Tack för din anmälan.

Vi har nu ersatt dig med 2000 kronor då du blev försenad i längre än 4 timmar vid avresa.

Ersättningen finns tillgänglig på angivet konto inom en vecka."

Ett liten notis: SAS MC ersätter avreseförsening. De bryr sig inte om hur försenad man är på destinationen. De tittar enbart på starttiden och man behöver vara minst 4h försenad för att lägsta ersättning 500:- per person skall betalad ut.
Vi var 4 personer och fick 500:- per person.
 

Dr. Miles

Expert
Jag fick idag ett positivt (för min del) besked från Trygg Hansa, som SAS Mastercard använder sig av. Min senaste utlandsresa var betald med det kortet och hemresan var kraftigt försenad och vi fick övernatta i Bryssel istället för att komma hem.

"Tack för din anmälan.

Vi har nu ersatt dig med 2000 kronor då du blev försenad i längre än 4 timmar vid avresa.

Ersättningen finns tillgänglig på angivet konto inom en vecka."

Ett liten notis: SAS MC ersätter avreseförsening. De bryr sig inte om hur försenad man är på destinationen. De tittar enbart på starttiden och man behöver vara minst 4h försenad för att lägsta ersättning 500:- per person skall betalad ut.
Vi var 4 personer och fick 500:- per person.
Jag vill minnas att även kortförsäkring från SAS EuroBonus DinersClub och hemförsäkring hos if och TryggHansa hade liknande villkor när det gäller personförsening.
 

Direktorn

Medlem
Har fått ut bagaförsening på mitt BA Visa 2 ggr. Folksam handhar försäkringen. Mycket professionellt bemötande från Folksam. Har blivit en del Lacostekläder som tröstat mig när jag väntat på min väska.
 

Kevinator

Medlem
Om man använder sitt Amex Elite kort för att köpa en resa för en närstående släkt (t.ex föräldrarna, sambon, syskon), alltså en resa man själv inte ska åka med på, gäller samma försäkringsvillkor för den släktingen eller göller endast villkoren om Amex-innehavaren är en del av resesällskapet?
 
Toppen