Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

fcx

Medlem
Mig veterligen kan de väl också säga att poängen skall användas i tjänsten?

Hur då? Då skulle du behöva två olika bonuskonton, ett privat och ett som tillhör arbetsgivaren. (Typ) alla bonusprogram förbjuder dock flera konton för samma person. Alternativet blir då att arbetsgivaren då skulle kräva att en anställde inte samlar poäng på sina privatresor, och en sådan policy skulle vara otillbörlig.
 
Nope, eller ja de kan säga det men de har ingen grund för att kräva att en anställd ska ställa sitt privata lojalitetsprogram till förfogande för arbetsgivaren. Det enda de kan säga är att du inte får samla "deras" poäng. Praktiskt sett skulle det bli en del besvärliga situationer, som t.ex när du får extra poäng i en kampanj som sträcker sig över flera aktiviteter. I så fall behöver den anställde en tydlig instruktion hur t.ex 50.000 poäng skall föredelas mellan arnetsgivaren och den anställde, skall det vara revenue, flygmil eller hotelnätter som används som fördelningsnyckel? Eller de extra 25%-50% flygmil du får på privata resor, för att du fått guld på arbetsresor, skall arbetsgivaren ha de poängen också? Och hur skall det redovisas? Och om du köper en muffin för poäng på planet, hur skall det hanteras i reseräkningen, alla system jag använt hanterar bara pengar. Du kan ju iofs begära att arbetsgivaren utvecklar ett nytt redovisningssystem som hanterar alla olika "valutor" inte bara riktiga pengar - jag föreslog det för ett antal år sedan, men av någon anledning stoppade diskussionen där.

Rent praktiskt är det ohållbart att blanda, och den anställde kommer alltid att vara i "underläge" och ha redovisningsskyldigheten, vilket gör det högst tveksamt att någon seriös arbetsgivare vill skriva in det, det är i så fall mycket enklare att skriva att man inte får tjäna poäng på arbetsresor i privata lojalitetsprogram.
Nej, du behöver inte ställa ditt privata konto till förfogande, men är det en rättighet att samla poäng? Jag jobbar för ett seriöst företag och vi har det i vår policy.

Oavsett, redovisar du inte din privata användning så snuvar du staten på skattepengar. Vilket torde göra det enklast att använda poängen till jobbrelaterade resor.
 
Hur då? Då skulle du behöva två olika bonuskonton, ett privat och ett som tillhör arbetsgivaren. (Typ) alla bonusprogram förbjuder dock flera konton för samma person. Alternativet blir då att arbetsgivaren då skulle kräva att en anställde inte samlar poäng på sina privatresor, och en sådan policy skulle vara otillbörlig.
Varför två olika konton?
 

agehall

Medlem
Men alltså, hela den här diskussionen är ju void - arbetsgivaren får inga vanliga poäng/miles för att en anställd flyger. Det är alltid resenären som får poängen. Arbetsgivare har egna lojalitetsprogram, som tex SAS Credits. Om arbetsgivaren är väldigt mån om att den anställde inte ska få poäng så får de nog ta och förhandla fram egna avtal med flygbolagen där poäng förhandlas bort som del i det hela.

Jag vill dock se den arbetsgivare som gör detta och lyckas få folk att resa i någon större omfattning...
 
Nej, du behöver inte ställa ditt privata konto till förfogande, men är det en rättighet att samla poäng? Jag jobbar för ett seriöst företag och vi har det i vår policy.

Oavsett, redovisar du inte din privata användning så snuvar du staten på skattepengar. Vilket torde göra det enklast att använda poängen till jobbrelaterade resor.

Du är medveten om att många (de jag är med i) lojalitetsprogram aktivt raderar konton om de upptäcker att samma fysiska person har mer än ett konto, va? Och att detta innebär att du förlorar poängen. Det står i deras stadgar att man bara får ha ett konto. Detta för att inte otillbörligt dra nytta av kampanjer etc.
Vilket medför att du måste använda ditt privata konto för att samla din arbetsgivarens poäng, samt administrera det. Men jag gissar att du egentligen begriper det så jag slutar argumentera här.
 

Alf

Medlem
Men alltså, hela den här diskussionen är ju void - arbetsgivaren får inga vanliga poäng/miles för att en anställd flyger. Det är alltid resenären som får poängen. Arbetsgivare har egna lojalitetsprogram, som tex SAS Credits. Om arbetsgivaren är väldigt mån om att den anställde inte ska få poäng så får de nog ta och förhandla fram egna avtal med flygbolagen där poäng förhandlas bort som del i det hela.

Jag vill dock se den arbetsgivare som gör detta och lyckas få folk att resa i någon större omfattning...

Du har helt rätt agehall. Jag har mestadels av mitt arbetsföra liv jobbat statligt och där är policyn helt klar, intjänade poäng får inte användas för privata resor. Jag skall återkomma senare till en varianter som en av mina statliga arbetsgivare försökte med vid senare tillfälle och hur det hela kan sluta.

Däremot är det nästan alltid regel att den statliga arbetsgivaren förhandlar bort att man får några poäng på hotell. Det betyder att man aldrig har en chans att kvalificera sej för högre status på någon hotellkedja i Sverige. Man får således alltid de sämsta rummen. Bor man på Scandic Anglai i Stockholm brukar det dessutom bli något rum i källaren som inte har fönster. Fördel: det är tyst. Nackdel: litet rum, man vet inte om man är i rummet eller garderoben.

Men eftersom jag nu är min egen så bestämmer jag gladeligen över både resepolicy och hur jag vill utnyttja mina poäng. De som gör tjänsteresor i företaget får själv behålla intjänade poäng och göra vad dom vill med dessa. En begränsning vi har är att det inte är tillåtet att flyga med Rajjan och vissa andra suspekta bolag enligt intern lista.
 

Morgan

Medlem
Det dom jag tycker är mest problematiskt är risken för korruption som bonusprogrammen skapar då privat bonus intjänas i tjänsten.

Har ibland här t.ex. sett folk som ber om routingtips för att maximera intjäningen till bonusprogram X. Betalar man själv är det inget problem, men är det arbetsgivaren så är det problematiskt - där borde rimligen tid, kostnad, säkerhet o.s.v. vara i fokus.

På ett tidigare jobb hade jag en kollega som alltid flög Star Alliance för att få behålla sitt Eurobonus Gold. Trots att resepolicyn tydligt sa att billigaste alternativet skulle väljas och att han bara flög inom Nordeuropa. Han motiverade t.ex att välja SAS framför Finnair till Helsingfors för att SAS är bättre om något händer, trots att det kunde vara dubbelt så dyrt och tiderna sämre...

Genom att bete sig så, så tycker jag att man beter sig bedrägligt.
 

Alf

Medlem
Det dom jag tycker är mest problematiskt är risken för korruption som bonusprogrammen skapar då privat bonus intjänas i tjänsten.

Har ibland här t.ex. sett folk som ber om routingtips för att maximera intjäningen till bonusprogram X. Betalar man själv är det inget problem, men är det arbetsgivaren så är det problematiskt - där borde rimligen tid, kostnad, säkerhet o.s.v. vara i fokus.

På ett tidigare jobb hade jag en kollega som alltid flög Star Alliance för att få behålla sitt Eurobonus Gold. Trots att resepolicyn tydligt sa att billigaste alternativet skulle väljas och att han bara flög inom Nordeuropa. Han motiverade t.ex att välja SAS framför Finnair till Helsingfors för att SAS är bättre om något händer, trots att det kunde vara dubbelt så dyrt och tiderna sämre...

Genom att bete sig så, så tycker jag att man beter sig bedrägligt.

Att prata om korruption i detta sammanhang tycker jag är att ta i. Jag förutsätter att de som maxar sina poäng med så många segment som möjligt har en ganska bra uppfattning om att priset inte får överstiga "normalpriset". Tar det sedan längre restid utgår jag från att det inkräktar på deras fritid och inte arbetstid.

Jag anser det vara en mänsklig rättighet att själv få välja flygbolag om man reser så mycket i tjänsten som folk gör på detta forum. Jag har i ett mina projekt blivit tvingad av arbetsgivaren att resa med PIA till Pakistan och det skall ingen behöva utstå. Vi inom projektet vägrade därefer att åka dit om man inte bytte flygbolag, vilket naturligtvis arbetsgivaren gjorde.

Jag har rest så många gånger med personer som köpt snålbiljetter som inte går att boka om därför detta varit billigare. De har då rest i väg på lördagen för att man varit tvungen att stanna över helgen. Har jobbet sedan blivit klart tidigare har de inte kunnat åka hem på den usla biljetten. Deras reskostnad har blivit dubbelt så dyr i slutändan. Det lönar sig inte att snåla för mycket på biljetter. Man skall naturligtvis vara prismedveten, men inte låta någon överenegisk Travel Manager detaljstyra hur du skall resa.

Jag skulle aldrig acceptera att bli bokad med ett Rajjan flyg. Jag tycker inte heller det är fel att de som reser frekvent försöker hålla sin status på sitt kort. Det är inte för mycket begärt att man skall få tillgång till lounge om man nu håller nere priset och åker ekonomi inom Europa.
 

Valley

Medlem
Att prata om korruption i detta sammanhang tycker jag är att ta i. Jag förutsätter att de som maxar sina poäng med så många segment som möjligt har en ganska bra uppfattning om att priset inte får överstiga "normalpriset". Tar det sedan längre restid utgår jag från att det inkräktar på deras fritid och inte arbetstid.

Jag anser det vara en mänsklig rättighet att själv få välja flygbolag om man reser så mycket i tjänsten som folk gör på detta forum. Jag har i ett mina projekt blivit tvingad av arbetsgivaren att resa med PIA till Pakistan och det skall ingen behöva utstå. Vi inom projektet vägrade därefer att åka dit om man inte bytte flygbolag, vilket naturligtvis arbetsgivaren gjorde.

Jag har rest så många gånger med personer som köpt snålbiljetter som inte går att boka om därför detta varit billigare. De har då rest i väg på lördagen för att man varit tvungen att stanna över helgen. Har jobbet sedan blivit klart tidigare har de inte kunnat åka hem på den usla biljetten. Deras reskostnad har blivit dubbelt så dyr i slutändan. Det lönar sig inte att snåla för mycket på biljetter. Man skall naturligtvis vara prismedveten, men inte låta någon överenegisk Travel Manager detaljstyra hur du skall resa.

Jag skulle aldrig acceptera att bli bokad med ett Rajjan flyg. Jag tycker inte heller det är fel att de som reser frekvent försöker hålla sin status på sitt kort. Det är inte för mycket begärt att man skall få tillgång till lounge om man nu håller nere priset och åker ekonomi inom Europa.

Om det är en mänsklig rättighet eller inte att välja flyg, vet jag inte om jag kan hålla med om. Däremot förväntar jag mig att en arbetsgivare i sin policy har med det stora bolagen.
Annars har jag tidigare skrivit något exempel om vad det kostade för en kund att boka lågprisbolag.

Är klart ett tecken på mycket dålig personalpolitik då arbetsgivare tycker dem är duktiga som kan snåla in på resekostnader. Burkar aldrig vara dem själva som åker hemifrån med fakiren och kommer hem lagom till man skall gå upp igen.

Men för att gå till ämnet. Vi har väl väldigt många fall där arbetsgivaren tycker att de anställda skall leka finansiär och boka på eget kort för att sedan skriva en reseräkning. I dylika fall tycker jag det är solklart att ev. poäng tillhör den anställda. Kan vara förknippat med risker att stå för kalaset.
Till och med hört om vissa arbetsgivare som inte tycker dessa kostnader skall regleras pronto utan man vill i princip vänta till nästa löneutbetalning. Ganska bra kredittid man vill sinka till sig på den anställdas bekostnad.

Hade jag haft stort bolag med många som reser hade jag nog inte brytt mig.
 
Toppen