Nope, eller ja de kan säga det men de har ingen grund för att kräva att en anställd ska ställa sitt privata lojalitetsprogram till förfogande för arbetsgivaren. Det enda de kan säga är att du inte får samla "deras" poäng. Praktiskt sett skulle det bli en del besvärliga situationer, som t.ex när du får extra poäng i en kampanj som sträcker sig över flera aktiviteter. I så fall behöver den anställde en tydlig instruktion hur t.ex 50.000 poäng skall föredelas mellan arnetsgivaren och den anställde, skall det vara revenue, flygmil eller hotelnätter som används som fördelningsnyckel? Eller de extra 25%-50% flygmil du får på privata resor, för att du fått guld på arbetsresor, skall arbetsgivaren ha de poängen också? Och hur skall det redovisas? Och om du köper en muffin för poäng på planet, hur skall det hanteras i reseräkningen, alla system jag använt hanterar bara pengar. Du kan ju iofs begära att arbetsgivaren utvecklar ett nytt redovisningssystem som hanterar alla olika "valutor" inte bara riktiga pengar - jag föreslog det för ett antal år sedan, men av någon anledning stoppade diskussionen där.
Rent praktiskt är det ohållbart att blanda, och den anställde kommer alltid att vara i "underläge" och ha redovisningsskyldigheten, vilket gör det högst tveksamt att någon seriös arbetsgivare vill skriva in det, det är i så fall mycket enklare att skriva att man inte får tjäna poäng på arbetsresor i privata lojalitetsprogram.