Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Har vi någon företagare här som kan berätta hur ni ser på att era anställda tjänar poäng?

Jag har skrivit rakt av i resepolicyn att de anställda får ev. poäng vid resor.

Mitt företag (stort statligt) har en mycket mer finurlig policy. "Vid användning av eventuella lojalitetsprogram ansvarar den anställde för att inga skattemässiga konsekvenser uppstår för Bolaget" (fritt ur minnet)

Smart. Ska uppdatera formuleringen i vår resepolicy utifrån det! :)
 

Homer

Medlem
Frågan är ju dock felställd. Inga FFP vad jag känner till ger bonuspoäng till arbetsgivaren (så som åsyftas här, jag känner till SAS credits och BA for Business etc). Ej heller ger de poängen till den som betalar, utan de ger poäng till den som faktiskt utför resan. Så poängen tillhör inte arbetsgivaren. Sen att det finns skattetekniska regler, andra avtal med arbetsgivaren man kan ha osv är en annan sak, men de ägs av den som genomfört flygningen.
.

Precis

Dessutom

Rabatter för kundtrohet
Har en anställd fått en skattepliktig förmån i form av bonus,
rabatt eller liknande ska den som slutligen stått för kostnaden
göra skatteavdrag och betala arbetsgivaravgifter. Det gäller
även om rabatten ges av någon annan. T.ex. gäller det när en
anställd får någon form av trohetsförmån som fria hotellnätter
eller poäng som den anställde kan använda vid betalning
av flygbiljetter. Om en kundtrohetsbonus har tjänats in i
samband med tjänsteresor som arbetsgivaren betalat, är alltså
arbetsgivaren skyldig att betala avgifter för bonusen om den
anställde får utnyttja bonusen privat.
Den som är skattskyldig för förmånen eller bonusen ska
lämna uppgift till arbetsgivaren om typ av förmån och när
den anställde har använt förmånen. Den uppgiften ska den
anställde lämna senast månaden efter det att förmånen har
använts. Arbetsgivaren ska betala avgifter för förmånen
månaden därefter.

SKV M 2013:18, Skatteverkets information om vissa förmåner för beskattningsåret 2014 | Skatteverket
När någon annan än utgivaren ska betala | Rättslig vägledning | Skatteverket
 

Homer

Medlem
Frågan är ju dock felställd. Inga FFP vad jag känner till ger bonuspoäng till arbetsgivaren (så som åsyftas här, jag känner till SAS credits och BA for Business etc). Ej heller ger de poängen till den som betalar, utan de ger poäng till den som faktiskt utför resan. Så poängen tillhör inte arbetsgivaren. Sen att det finns skattetekniska regler, andra avtal med arbetsgivaren man kan ha osv är en annan sak, men de ägs av den som genomfört flygningen.

Att jämföra med att stjäla pennor och block från arbetsgivaren är ju helt felaktigt. Att jämföra med att jobba svart eller bryta mot anställningsavtal kan man ju dock tänka sig. Sen kan man ha åsikter om att den som betalar borde få dem, men så är ju inte fallet vad jag vet iaf.
Det är ju inte alls fel. Har företaget en policy att poäng skall användas för tjänsteresor eller uppgraderingar så bryter du ju mot den om du använder poängen privat.
 

johhenrik

Medlem
Det är ju inte alls fel. Har företaget en policy att poäng skall användas för tjänsteresor eller uppgraderingar så bryter du ju mot den om du använder poängen privat.
Då har jag missuppfattat hela tråden. Jag trodde det handlade om poäng man tjänade in på tjänsteresor generellt. Inte bara de fall där en sådan resepolicy som du beskriver finns. Isf håller jag med dig.
 
Det är ju inte alls fel. Har företaget en policy att poäng skall användas för tjänsteresor eller uppgraderingar så bryter du ju mot den om du använder poängen privat.

Det enda restriktionen företaget kan lägga till i sin resepolicy är att man inte får använda tjänsteresor för att samla poäng, detta eftersom du som privatperson enbart får ha ett konto i lojalitetsprogrammen. Och det är väl ok. Korkat, men ok. Om företaget vill använda poängen så har alla flygbolag och de flesta hotellkedjorna avtal de kan sluta med affärspartners. Det kan inte läggas på enskilda anställda att "korrekt" administrera och använda poäng som samlas i privata lojalitetsprogram för sina repektive företag.
 
Det enda restriktionen företaget kan lägga till i sin resepolicy är att man inte får använda tjänsteresor för att samla poäng, detta eftersom du som privatperson enbart får ha ett konto i lojalitetsprogrammen. Och det är väl ok. Korkat, men ok. Om företaget vill använda poängen så har alla flygbolag och de flesta hotellkedjorna avtal de kan sluta med affärspartners. Det kan inte läggas på enskilda anställda att "korrekt" administrera och använda poäng som samlas i privata lojalitetsprogram för sina repektive företag.
Mig veterligen kan de väl också säga att poängen skall användas i tjänsten?
 
Då har jag missuppfattat hela tråden. Jag trodde det handlade om poäng man tjänade in på tjänsteresor generellt. Inte bara de fall där en sådan resepolicy som du beskriver finns. Isf håller jag med dig.
Det är nog jag som missuppfattat den märker jag. Då tycker jag såhär, finns en sådan policy är det ju glasklart vad man skall göra. Finns den inte får man fråga sitt samvete om det är ok att sno skattepengar.
 

agehall

Medlem
Ang statliga arbetgivare och intjänande av poäng anser jag att det är slöseri med skattemedel att INTE tjäna in poängen. Det finns inget som helst som motiverar att man inte skulle dra nytta av den förmån som det ändå betalas för.
 
Mig veterligen kan de väl också säga att poängen skall användas i tjänsten?
Nope, eller ja de kan säga det men de har ingen grund för att kräva att en anställd ska ställa sitt privata lojalitetsprogram till förfogande för arbetsgivaren. Det enda de kan säga är att du inte får samla "deras" poäng. Praktiskt sett skulle det bli en del besvärliga situationer, som t.ex när du får extra poäng i en kampanj som sträcker sig över flera aktiviteter. I så fall behöver den anställde en tydlig instruktion hur t.ex 50.000 poäng skall föredelas mellan arnetsgivaren och den anställde, skall det vara revenue, flygmil eller hotelnätter som används som fördelningsnyckel? Eller de extra 25%-50% flygmil du får på privata resor, för att du fått guld på arbetsresor, skall arbetsgivaren ha de poängen också? Och hur skall det redovisas? Och om du köper en muffin för poäng på planet, hur skall det hanteras i reseräkningen, alla system jag använt hanterar bara pengar. Du kan ju iofs begära att arbetsgivaren utvecklar ett nytt redovisningssystem som hanterar alla olika "valutor" inte bara riktiga pengar - jag föreslog det för ett antal år sedan, men av någon anledning stoppade diskussionen där.

Rent praktiskt är det ohållbart att blanda, och den anställde kommer alltid att vara i "underläge" och ha redovisningsskyldigheten, vilket gör det högst tveksamt att någon seriös arbetsgivare vill skriva in det, det är i så fall mycket enklare att skriva att man inte får tjäna poäng på arbetsresor i privata lojalitetsprogram.
 
Toppen