Senaste nytt

Hur gjorde ni för att komma upp till Eurbonus Gold/Diamond från Silvernivån?

Valley

Medlem
@Volatyle
Enkel sammanfattning: BC har gett väldigt mycket fördelar i form av högre status på hotell och snart också på flyg. Utan att det kostat mig ett enda extra öre :)

En annan som numer rasat rätt ner genom nivåerna till plain basic överallt vad gäller flyg och hotell, har nu, genom kunskapen jag fått till dels genom BC, börjat komma upp i lite högre nivåer. Och då UTAN att lägga ut ett enda öre mera än vad jag gjorde tidigare.
På hotell har jag tack vare tipsen här i nästan 2 år legat på guldnivå-/platinumnivå hos Hilton, Carlson och Accor och BW.
Flygnivåer, med det jag nu flyger, har varit hopplöst tills nu. Räknar kallt med att jag, även det tack vare BC, når upp till BAEC Silver utan att lägga en enda krona mer än vad jag skulle gjort i normala fallen.
Dock skall nämnas att det kan ta ett par timmar längre att komma fram till dit jag skall, genom att jag har ett leg extra.

Kundrelationer och resande är en "tricky question" Har både i tidigare liv och i nuvarande resor där jag fakturerat/r kunder resor.
Försöker överlåta biljettbokning på kunderna men det slutar alltid med att jag får ordna själv och fakturera. Som standard i mina avtal tillämpar jag en liten policy. Inom Europa ombokningsbar biljett Economy och övrigt Business.

Nu fanns inte detta forum när jag var i farten som mest och hade en till ett par flyg i veckan ( 4 - 10 leg ). Men jag lärde mig då vikten av ex.vis guldmedlemskap och rätt kort, till och med att boka på rätt sätt (= ALDRIG använda en resebyrå ).
Trots fullbokade plan kom jag hem. Förseningar kunde tillbringas i en lounge. Kortförsäkring gjorde att jag kunde köpa nya kläder inför ett möte när väskan var på avigvägar.

Detta och en massa, massa annat är det man får tillgodo på BC. Lyfter din nivå för aktivt resande utan att det kostar ett öre mer.

För att också gå tillbaka till kunder och att fakturera kunder.
Som jag haft det och har det, är det till kundens fördel att jag ex.vis har sådan status att jag får förtur på flyg och kan åtnjuta fördelar med statusprogram.
Är ett plan fullbokat och jag inte kommer med, kanske inte ens samma dag. Då får min kund betala för övertid, extra restid, extra traktamenten, mm.
Förtur i och med guldstatus har sparat 2 av mina kunder mer än 25 papp/kund.
Likaså kravet på ombokningsbara biljetter. Haft kunder som kostat bolagen sina både pengar och projektfördröjning för att man krävt billigaste biljetten.
Vi som har/haft ett glamouröst resarliv som del av vårt jobb är också människor. Som när vi är ute och reser även vill ha tillgång till drägliga förhållanden. Även om vissa kunder/arbetsgivare inte riktigt vill förstå det.
 

Volatyle

Medlem
@Volatyle
Enkel sammanfattning: BC har gett väldigt mycket fördelar i form av högre status på hotell och snart också på flyg. Utan att det kostat mig ett enda extra öre :)

En annan som numer rasat rätt ner genom nivåerna till plain basic överallt vad gäller flyg och hotell, har nu, genom kunskapen jag fått till dels genom BC, börjat komma upp i lite högre nivåer. Och då UTAN att lägga ut ett enda öre mera än vad jag gjorde tidigare.
På hotell har jag tack vare tipsen här i nästan 2 år legat på guldnivå-/platinumnivå hos Hilton, Carlson och Accor och BW.
Flygnivåer, med det jag nu flyger, har varit hopplöst tills nu. Räknar kallt med att jag, även det tack vare BC, når upp till BAEC Silver utan att lägga en enda krona mer än vad jag skulle gjort i normala fallen.
Dock skall nämnas att det kan ta ett par timmar längre att komma fram till dit jag skall, genom att jag har ett leg extra.

Kundrelationer och resande är en "tricky question" Har både i tidigare liv och i nuvarande resor där jag fakturerat/r kunder resor.
Försöker överlåta biljettbokning på kunderna men det slutar alltid med att jag får ordna själv och fakturera. Som standard i mina avtal tillämpar jag en liten policy. Inom Europa ombokningsbar biljett Economy och övrigt Business.

Nu fanns inte detta forum när jag var i farten som mest och hade en till ett par flyg i veckan ( 4 - 10 leg ). Men jag lärde mig då vikten av ex.vis guldmedlemskap och rätt kort, till och med att boka på rätt sätt (= ALDRIG använda en resebyrå ).
Trots fullbokade plan kom jag hem. Förseningar kunde tillbringas i en lounge. Kortförsäkring gjorde att jag kunde köpa nya kläder inför ett möte när väskan var på avigvägar.

Detta och en massa, massa annat är det man får tillgodo på BC. Lyfter din nivå för aktivt resande utan att det kostar ett öre mer.

För att också gå tillbaka till kunder och att fakturera kunder.
Som jag haft det och har det, är det till kundens fördel att jag ex.vis har sådan status att jag får förtur på flyg och kan åtnjuta fördelar med statusprogram.
Är ett plan fullbokat och jag inte kommer med, kanske inte ens samma dag. Då får min kund betala för övertid, extra restid, extra traktamenten, mm.
Förtur i och med guldstatus har sparat 2 av mina kunder mer än 25 papp/kund.
Likaså kravet på ombokningsbara biljetter. Haft kunder som kostat bolagen sina både pengar och projektfördröjning för att man krävt billigaste biljetten.
Vi som har/haft ett glamouröst resarliv som del av vårt jobb är också människor. Som när vi är ute och reser även vill ha tillgång till drägliga förhållanden. Även om vissa kunder/arbetsgivare inte riktigt vill förstå det.

Tack för ett uttömmande svar. Jag ser klart fördelarna med att ha ombokningsbara biljetter alternativt komma fram i hyfsat skick på andra sidan atlanten - än så länge har det dock (de få gånger jag bokat longhaul - kanske max en per år) varit lite för stor skillnad på BC kontra Ekonomi att det ska vara försvarbart. Självklart har alla olika utgångspunkter och arbetsgivare så det här handlar mer om min syn och mina förutsättningar kanske.

Intressant i ditt inlägg dock det där med hotellen - det här med guld-nivåer på hotellkedjor är ett nytt begrepp för mig och jag visste faktiskt inte ens att det fanns. Vad innebär det, och hur fick du det "utan att det kostade"?

Jag har alltid för vana att boka med hotels.com, då får jag var 10:e natt gratis som jag brukar utnyttja privat och det brukar bli 1-2 gratisnätter per år för mig och frugan vilket är en trevlig bonus såklart. Utöver det tycker jag hotels.com har smidigt bokningssystem och i princip alltid "bäst pris".

Vol
 

agehall

Medlem
Jag har alltid för vana att boka med hotels.com, då får jag var 10:e natt gratis som jag brukar utnyttja privat och det brukar bli 1-2 gratisnätter per år för mig och frugan vilket är en trevlig bonus såklart. Utöver det tycker jag hotels.com har smidigt bokningssystem och i princip alltid "bäst pris".

Här har du ett praktexempel på något som en person som hänger här ALDRIG skulle göra regelmässigt eftersom man inte får ut någonting av det...

Boka ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID direkt med hotellet/flygbolaget.
 

Volatyle

Medlem
Här har du ett praktexempel på något som en person som hänger här ALDRIG skulle göra regelmässigt eftersom man inte får ut någonting av det...

Boka ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID direkt med hotellet/flygbolaget.

Skönt att vi kunde mejsla ut något ur denna tråden trots allt då :).
Nu kommer naturligtvis följdfrågan - vad är det jag missat?

Vol
 

Valley

Medlem
Tack för ett uttömmande svar. Jag ser klart fördelarna med att ha ombokningsbara biljetter alternativt komma fram i hyfsat skick på andra sidan atlanten - än så länge har det dock (de få gånger jag bokat longhaul - kanske max en per år) varit lite för stor skillnad på BC kontra Ekonomi att det ska vara försvarbart. Självklart har alla olika utgångspunkter och arbetsgivare så det här handlar mer om min syn och mina förutsättningar kanske.

Intressant i ditt inlägg dock det där med hotellen - det här med guld-nivåer på hotellkedjor är ett nytt begrepp för mig och jag visste faktiskt inte ens att det fanns. Vad innebär det, och hur fick du det "utan att det kostade"?

Jag har alltid för vana att boka med hotels.com, då får jag var 10:e natt gratis som jag brukar utnyttja privat och det brukar bli 1-2 gratisnätter per år för mig och frugan vilket är en trevlig bonus såklart. Utöver det tycker jag hotels.com har smidigt bokningssystem och i princip alltid "bäst pris".

Vol

BC-medlemsskapet gjorde att jag nyligen fick reda på att BA hade trevligt pris från Oslo till USA på Business-biljetter. Eftersom vi ändå skulle åka dit fick vi nu för i princip samma pengar Business-biljetter mot planderade Economy.

Hotelldelen började med - har jag för mig - en länk som gav mig HHonor Gold. Som jag sedan statusmatchade mot Accor, Carlson och som även flyttade upp mig från Guld hos BW till Platinum.
Och för hotell har jag tack vare BC klart minskade mina kostnader. Har bland annat kunnat utnyttja Carlsons erbjudande om 2 nätter för en några gånger (Kommer också kunder tillgodo)
Genom BC har jag också kommit över olika kampanjer som väldigt snabbt gett mig frinätter.
 

Thornado

Medlem
Här har du ett praktexempel på något som en person som hänger här ALDRIG skulle göra regelmässigt eftersom man inte får ut någonting av det...

Boka ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID direkt med hotellet/flygbolaget.

Fast just i fallet hotels.com så får man ju (som @Volatyle nämner) faktiskt något ut av det i form av hotels.com Rewards (vilket i praktiken innebär ungefär 10% rabatt). Om man av olika anledningar inte kan eller vill hålla sig till en av de stora kedjorna (antingen blandar mellan dessa pga pris och/eller läge eller ofta bor på mindre hotell som inte är kopplade till något bonusprogram) så att man inte har någon chans att få varken status på någon och bara kan samla spridda skurar av poäng här och där på olika bonusprogram så kan jag helt klart se en poäng med hotels.com.

Just i detta fall ser jag riskerna med eventuella problem som kan uppstå som mindre än fördelarna med hotels.coms bonusprogram. Om jag bokar på något hotell där jag har eller vill ha status så bokar jag givetvis genom deras egna bokningskanaler, men när jag behöver bo på ett oberoende hotell så bokar jag oftast genom hotels.com
 

Thornado

Medlem
När det gäller hotellstatus så kan det ju även tipsas om att man både hos Rezidor hotels (Radisson, Park Inn, etc) och AccorHotels (Novotel, Sofitel, ibis, Mercure) kan få status i deras bonusprogram genom att äga aktier i företaget.
Detta har för mig varit en bra affär både eftersom jag fått oräkneliga uppgraderingar när jag bott på hotellen, men även gått med plus på aktieinvesteringen.
 

agehall

Medlem
Fast just i fallet hotels.com så får man ju (som @Volatyle nämner) faktiskt något ut av det i form av hotels.com Rewards (vilket i praktiken innebär ungefär 10% rabatt). Om man av olika anledningar inte kan eller vill hålla sig till en av de stora kedjorna (antingen blandar mellan dessa pga pris och/eller läge eller ofta bor på mindre hotell som inte är kopplade till något bonusprogram) så att man inte har någon chans att få varken status på någon och bara kan samla spridda skurar av poäng här och där på olika bonusprogram så kan jag helt klart se en poäng med hotels.com.

Just i detta fall ser jag riskerna med eventuella problem som kan uppstå som mindre än fördelarna med hotels.coms bonusprogram. Om jag bokar på något hotell där jag har eller vill ha status så bokar jag givetvis genom deras egna bokningskanaler, men när jag behöver bo på ett oberoende hotell så bokar jag oftast genom hotels.com

Jo, visst får man ut Hotels.com's fiktiva bonusnätter. Jag har bokat en hel del genom hotels.com när man tex ska till orter där det inte finns vettiga hotell (läs: från de stora kedjorna) men man får ändå aldrig ihop till något som är användbart imho.

Dessutom är det alltid en risk att boka genom tredjepartssiter - något som jag påmindes om när jag kom till Radisson JFK häromsistens. Där står en man och försöker förtvivlat checka in. Han har en bokningsbekräftelse från en tredjepartssite men hotellet har inte fått bokningen och är fullbokat.

Näe, kan man undvika tredjepartssiter så gör man det.
 

Volatyle

Medlem
Status. Du får inga statusgivande poäng/nätter från övernattningar du bokar via hotels.com. (Eller andra tredjepartssiter för den delen)

Så långt är jag med. Om jag bor på radisson eller andra hotell SAS har avtal med, tjänar jag 500 "extrapoäng" per natt. Detta kräver dock, precis som du säger att jag bokar via SAS hemsida eller på hotellets hemsida.

Om vi ponerar att hotels.com har ett identiskt pris med att boka direkt på hotellets sida så skulle det i förläningen innebära att jag efter 10 nätter skrapar ihop 5000 poäng. Om vi vänder på det så kostar det 15-20k poäng att bo "gratis" en natt på hotell.

Nu ska dock nämnas, att jag aldrig någonsin sett att boka via hotellet har varit samma pris som att boka via hotels.com - tvärtom, det har alla de gånger jag kollat varit betydligt dyrare via hotellets hemsida eller sas.se

Eftersom du låter väldigt övertygande så missar jag uppenbarligen något här. Men från där jag står så ser jag det såhär;
Inte nog med att det är billigare via hotels.com - därtill kan jag vilja vilket hotell jag vill från vilken kedja jag vill - och är sen berättigad till en gratis hotellnatt på valfritt hotell (baserat genomsnittspriset på senaste 10 hotellnätterna).

Från mina ögon är det en no-brainer vad som ger mest kickback i pengar - men som sagt, du låter övertygande så jag förutsätter att jag missar något.

Vol
 
Toppen