Senaste nytt

Hur gjorde ni för att komma upp till Eurbonus Gold/Diamond från Silvernivån?

flum

Medlem
Det är klart att det kostar pengar om man inte är en frekvent resenär från början... Om statusen verkligen är värd pengar beror nog både på hur och vart man reser. Om det är korta resor inom Skandinavien skulle inte jag lägga pengar på att nå status. Men vi har alla olika krav på vad vi uppskattar och det är uppfriskande att se ett annat synsätt ibland.
Jag skulle vilja påstå att status är klart önskvärt om man flyger mycket inom norden. I fredags öppnade sas upp en stängd gate så att jag kom med ett tidigare plan. Gav mig en timme mer med familjen på fredag eftermiddag vilket jag värdesätter långt mer än pengar.
 

JonW

Medlem
Jag började flyga longhaul några ggr/år för ca 13 år sen. Upptäckte snart att jag mådde mycket mindre dåligt i och efter C, så jag bestämde mig för att bara köra det. Statusen ger mig fria upgradevouchers och fler poäng som jag också kan använda till antingen upgrades eller status via växling.
Oftast kör jag vartannat år sådd genom betald C och växling till nivåpoäng, och vartannat år skörd genom billiga biljetter och upgrades.
Med denna strategi sparar jag pengar på statusen istället för som OP tror, tvärtom.
Skulle jag flyga nästan bara shorthaul skulle jag troligen inte bry mig ett dugg, kanske skaffa ett kreditkort för loungeaccess.
 

flum

Medlem
Jag började flyga longhaul några ggr/år för ca 13 år sen. Upptäckte snart att jag mådde mycket mindre dåligt i och efter C, så jag bestämde mig för att bara köra det. Statusen ger mig fria upgradevouchers och fler poäng som jag också kan använda till antingen upgrades eller status via växling.
Oftast kör jag vartannat år sådd genom betald C och växling till nivåpoäng, och vartannat år skörd genom billiga biljetter och upgrades.
Med denna strategi sparar jag pengar på statusen istället för som OP tror, tvärtom.
Skulle jag flyga nästan bara shorthaul skulle jag troligen inte bry mig ett dugg, kanske skaffa ett kreditkort för loungeaccess.
Fick i våras lära mig att LH recirkulerar luften mkt mindre i F vilker ger klart bättre luftkvalite. Vet inte hur olika bolag hanterar luftkvaliten i olika kabiner.
 

Pho

Medlem
Jag skulle vilja påstå att status är klart önskvärt om man flyger mycket inom norden. I fredags öppnade sas upp en stängd gate så att jag kom med ett tidigare plan. Gav mig en timme mer med familjen på fredag eftermiddag vilket jag värdesätter långt mer än pengar.

Jo, jag förstår resonemanget och med den prioriteringen så borde det väl knappast vara värt att göra mileageruns för att få status?! Eftersom då spenderar du mer än en timma ifrån familjen?! :)

För det är den frågan jag har uppfattat ställts här.. Är det värt att åka på mileage runs en dag för att kanske få en timma extra hemma en fredag, eller skall man lägga extra pengar på en biljett för att åtnjuta loungens varmkorv med bröd eller skall man istället köpa en varmkorv i kiosken?!

Vi resonerar nog alla olika i hur vi gör dessa val och vad vi tycker är värt respektive inte värt att satsa på.
 

flum

Medlem
Jo, jag förstår resonemanget och med den prioriteringen så borde det väl knappast vara värt att göra mileageruns för att få status?! Eftersom då spenderar du mer än en timma ifrån familjen?! :)

För det är den frågan jag har uppfattat ställts här.. Är det värt att åka på mileage runs en dag för att kanske få en timma extra hemma en fredag, eller skall man lägga extra pengar på en biljett för att åtnjuta loungens varmkorv med bröd eller skall man istället köpa en varmkorv i kiosken?!

Vi resonerar nog alla olika i hur vi gör dessa val och vad vi tycker är värt respektive inte värt att satsa på.
Ahh, jag uppfattade frågan som om det var värt att ha status.
 

flum

Medlem
Det där är jag rätt skeptisk till innan jag får en teknisk förklaring till det.
Har inga kunskaper i frågan men återger bara vad pursern sa. Tekniskt borde det ju inte vara omöjligt men kanske onödigt komplicerat rent viktmässigt. Att det sedan är klar skillnad i persontäthet gör ju också sitt.
 
S

SkyPriority

Guest
Jag gjorde det väldigt enkelt för mig. Jag flög och utan att göra någonting hade jag ett brev i lådan med statusen. Behöver man tänka för mycket behöver man nog inte status.
 

Vaniljvodka

Medlem
För mig är det ganska enkelt: resande har blivit ett av mina största intressen. Och då alltså själva resandet lika mycket som resmålet. Då jag via detta forum lärt mig att det då går att resa mycket mer bekvämt utan att resa en massa i tjänsten om man bara tar sig lite tid att kolla upp saker som deals eller poängintjäning så vill jag aldrig mer vara utan den möjligheten. Jag kanske inte kommer behålla min guldstatus nästa år (däremot gör min sambo det så det gör inte så mycket) eller nå den året efter heller, men jag kommer alltid kunna hitta ett bekvämare sätt att resa till en billig peng tack vare det här forumet. Optiontown ledde mig in på att alltid vilja och känna att jag hade möjlighet att resa i business på longhaul och det var även Optiontown-uppgraderingarna som ledde till att jag satt där med mitt första guldkort. Att först så enkelt kunna flyga business och sedan även få tillgång till lounge, fast track, business check-in etc. Klart som fan att jag vill fortsätta med det om det går.

Så för mig handlar det mest om att åldern gjort mig mer bekväm. Jag får ont i ländryggen av att sitta i en economy-stol för länge. Jag njuter av att få det där lilla extra som en business-kabin och guldstatus ger en. Trots att jag såklart ätit hundra ggr bättre på x antal restauranger. Men det är nånting med att uppleva det när man reser som gör det speciellt för mig. Och som slår väldigt många andra upplevelser. Svårt att förklara.

Jag kan fatta att status med dess förmåner kanske inte betyder så mycket för en hel del människor, men jag har ännu inte träffat nån som inte gläds åt extra benutrymme på shorthaul (vilket ju är ett direkt resultat av att kunna välja plats pga status) eller en business-stol på longhaul.
 
Toppen