Senaste nytt

Hur gjorde ni för att komma upp till Eurbonus Gold/Diamond från Silvernivån?

olo

Medlem
Jag gjorde följande saker:
* Bokade konsekvent SAS där det gick. Om inte valde jag *A.
* Valde att boka Plus. Ofta går det att motivera för kund inom Europa då det är flexibelt. Det är billigare att boka en Plus-biljett när man tvekar på att åka än att boka Go, när man vet att tiden passar. Med facit i hand bokade jag i princip aldrig om. Men hade tvekat mycket mer om jag vetat att det varit definitivt.
* AmEx elite. 20kp.
* Bokade privat weekend med SAS-kampanj, som jag sedan körde OptionTown på.
 

palmen

Moderator
Du borde inte ha några problem att nå EBG med ditt resmönster, förutsatt att du kan flyga med SAS på större delen av dina resor.
EBS kräver 10 enkel-resor med SAS för att uppnå, du säger själva tt du gör 10-15 resor vilket jag tolkar som tur och retur-resor, dvs minst 20-30 flighter med SAS. Att nå EBG på segment skulle kräva att du gör minst 15 stycken extra flighter vilket kan vara en del om du inte vill okynnesflyga eller har möjlighet att ta ett extra stopp på vägen till din destination. Att flyga ARN-CPH-LHR istället för ARN-LHR ger dig 2 segment istället för 1 och kostar i många fall bara några 100 kronor extra med en extra mellanlandning, det borde du fortfarande kunna fakturera kund kanske? Sen är det frågan hur du värdesätter din tid i och med att det går åt någon timme extra för att flyga med mellanlandning.

I och med att jag inte vet ditt resmönster är det svårt att ge råd på hur du ska få mer poäng, flyger man bara inrikes eller inom norden är intjäningen väldigt låg på billigaste biljetterna. Skulle du göra 30 flighter med lägsta intjäning får du bara 7500 baspoäng för detta (inom norden).
Det finns många sätt att förbättra intjäningen, ett är att använda optiontown, en flight brukar kosta ca 3-400 kronor att uppgradera (om det går igenom) och du fyrdubblar intjäning av poäng helt plötsligt när du får boknignsklass Z. Det skulle i så fall för 30 inrikes ge 30.000 baspoäng för en extra kostnad av ca 10.000 kronor. Nu är du med andra ord nära ett guld och kan skaffa ett Amex Elite som ger 20.000 baspoäng och du har passerat gränsen för att bli EBG.

Bäst poängintjäning per krona har på senaste tiden varit att boka resor till Hong Kong för 3000 kronor på SAS kampanjer, dessa resor ger 9000 baspoäng. 2 resor till Hong Kong för 6000 kronor och ett Amex Elite för 4000 kronor så har du 38.000 baspoäng. Lägg till de flighter du normalt flyger per år (förutsatt att du flyger med SAS) så får du in minst 5000 poäng (om det är 10 tur och retur utan mellanlandning i billigaste economy). Du har nu 43.000 poäng och behöver bara 2.000 poäng till som du enkelt kan skaffa genom att göra ett av följande:
  • Uppgradera några resor till SAS Plus
  • Ta en MR (Mileage Run) till Europa via Köpenham som brukar kosta under 2000 kronor om jag kommer ihåg rätt.
  • Se till att få mellanlandningar på några av dina 10 tur och retur resor
  • Köpa baspoäng för dina eurobonuspoäng
Det finns säkert fler sätt att få in de sista baspoängen men detta är några exempel.
 

olo

Medlem
Sen gäller det att hålla kolla på sin brytpunkt, om du flyger lite olika över året är det lätt att snubbla på mållinjen.

Sen som @palmen säger. Ibland är det klokt att lägga till ett extra stopp på vägen. Särskilt om man flyger huvudsakligen inom Skandinavien, då poängen ofta dubbleras med ett stopp.
 

maswan

Medlem
Jag blev den i gruppen som fick ta de flesta av månadsmötena i Geneve. Baserad i Umeå så blev det från 30 segment/år till ca 60 segment/år, inte allt på SAS men nog i snitt en 3-4 segment per T&R (köpenhamn för sas, münchen för lufthansa, zürich för swiss).
 

Volatyle

Medlem
Tack för all input - jag förstår såklart att det går att nå EBG om det är det primära syftet med uppgiften. Men i mångt och mycket - det ni säger handlar kanske mer om ett förhållningssätt till varför man ska bli EBG och vad man är beredd för att göra för att nå det - och hur man väger det mot pengar osv.

För att redogöra hur jag _personligen_ ser på saken (observera att jag inte försöker nedtala andra sätt att se på saken på något sätt) så är det liksom lite mer att visst vore EBG en trevlig perk, jag tycker absolut om att sitta i Loungen och äta "gratismat" osv de tillfällen jag haft tillgång till det eller varit EBS under sommar/vinter osv. Samtidigt kan jag inte på något sätt motivera varför jag skulle åka på resor "bara" för att nå EBG, eller uppgradera mina biljetter för pengar (även om det handlar om en femhundring hit eller tidt) så kan jag aldrig se hur det skulle vara värt det.

Någonstans har Loungebesöken ett "värde" - maten och drickan kanske motsvarar en hundralapp eller två, om ens det vid varje besök. Naturligtvis är det en bättre atmosfär i Loungen osv - den är svårare att mäta i pengar. Men samtidigt, att uppgradera biljetter för pengar, att medvetet välja biljetter som är dyrare kan ju alltid diskonteras i att bara ta billigast möjliga biljett och sedan sätta sig på en av flygplatsens finaste restauranger och äta mat som överträffar Lounge-maten alla dagar i veckan,för en - utslaget på året - troligen befängt mycket lägre summa.

Missförstå mig rätt, jag försöker bara se värdet i att byta resmönster/uppgradera biljetter - nånstans hamnar detta på sista raden av kostnader när året gör bokslut och jag kan aldrig se hur det kan motsvara "vad man får".

Naturligtvis hade jag aldrig sagt nej till att nå EBG på ett 'naturligt' sätt, och jag försöker i möjligaste mån boka SAS - men om en lufthansabiljett är en tusenlapp billigare på exakt samma rutt så kan jag aldrig motivera (för mig själv) att jag skulle ta den rutten 20 ggr med SAS före lufthansa då det i slutändan handlar om 20k på totalen - och att få bränna 20k på 'valfri' sak, antingen om det är på flygplatsen eller om det är i en upplevelse/resa kan aldrig underträffa att ha fria loungebesök.

Vol
 

Johanna

Medlem
Jag har varit silver i flera år. Men förra året skaffade jag Amex Elite och sen blev jag guld ganska enkelt. Många gånger kan man boka plus för bara någon hundring extra. Har också använt OT
 
Har man skaffat sig ett guldkort går det att få fler. Skicka ett vänligt mail till ett bolag inom en annan allians, hotellkedja eller hyrbilsföretag och fråga om de kan matcha din status. Ibland går det bra och ibland inte alls. Den statusen är också naturligtvis tidsbegränsad. T.ex har Alitalia just nu en kampanj där de stausmatchar. Ett guldkort hos SAS ger motsvarande nivå inom SkyTeam. Vips har du guld även där utan att ha gjort en flight med nått av de bolagen. Sen tar du det kortet och får "guld" på Hilton Hotellen osv.
Men nånstans måste man ju början och självklart är det inte gratis, allt är inte guld som glimmar!
 
Når man opgraderer billetterne til en højere klasse får man udover flere point også en øget rejsekomfort. For mange som rejser "meget" spiller komforten på rejsen en stor rolle.

Hvis alting handler om at billigst muligt, så er status irrelevant, hvis derimod man ønsker at rejse bedst/enklest muligt bliver status en god hjælp på vejen mod at gøre livet nemmere.

Du nævner selv at du viderefakturerer rejserne til dine kunder - giver det i den sammenhæng sig selv at det skal være billigst mulige billet? Muligheden for, at det var billigst mulige business billet findes jo også ;)
 
Toppen