Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

Martin B

Medlem
Kan man lämna fingeravtryck där nu också alltså? Jag trodde bara det var i Stockholm man kunde göra det.
Ja det skall man kunna göra (har inte gjort det själv där dock). Man kan däremot t.ex. inte som svensk medborgare boendes i Malmö besöka centret i Köpenhamn, utan är då hänvisad till centret i Göteborg och Stockholm.
 

Göran C

Medlem
Enligt ett färskt mailsvar från Visa Service Center i Köpenhamn, på en fråga via mail förra veckan, går det bra att söka visum genom dem även om man är svensk medborgare med svenskt pass. Angavs också i frågan att den sökande bor i Malmö samt att det avser ett double entry tourist visa. Så det kan vara värt att på det sättet kolla med dem om man vill slippa resan till Göteborg eller Stockholm.
 
Har inte kört TWOV men ansökte om vanligt turistvisum nyss, och fick åka på kompletterande intervju på ambassaden. Misstänker att mina stämplar från Taiwan och Turkiet (6st på två år) ställde till det. De frågade lite extra kring dessa, men de sa inte rakt ut varför jag var där. Intervjun var ca 20 min lång och de frågade om allt möjligt kring jobb och resemönster. Det gick bra till slut.

Nu är jag hemma från Tbilisi. Jag stannade kvar på Istanbuls flygplats i 13 timmar på hemvägen för att undvika eventuellt krångel med en turkisk stämpel i passet...
 

Ormen

Medlem
Tänkte överraska hustrun med en resa till Shanghai i höst, vill dock inte att hon ska veta något förrän vi anländer till Kastrup.. Undrar därför om någon har erfarenhet av att ansöka online på Ansök visum till Kina online från 949 kr/person! - Kina Visum Online . @Jimmie ? Noterar att det finns skeptiska skribenter som avråder från detta tidigare i tråden. Har t.ex @Samosaguas hört något ytterligare?
Om man bör undvika att ansöka online, finns det något sätt att överraska? Om inte, är det korrekt att svenskar kan ansöka om visum i Köpenhamn? Har @Göran C testat?

Tack på förhand!
 

Ormen

Medlem
Om ni inte tänker stanna längre än 6 dagar och bara i Shanghai kan ni lägga till ett tredje land och utnyttja möjligheten till visumfri vistelse då ni är "i transit"
Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Ja, har övervägd det. Funderar på att boka tur och retur till Seoul och utnyttja transitvisum men flyget Shanghai-seoul är betydligt dyrare än de internetvisum som finns att ansöka om så hade föredragit det (dessutom får jag bara till 3 dagar i Shanghai så blir ganska mycket tid som går förlorat för att åka via Seoul).

Tack!
 
Ja, har övervägd det. Funderar på att boka tur och retur till Seoul och utnyttja transitvisum men flyget Shanghai-seoul är betydligt dyrare än de internetvisum som finns att ansöka om så hade föredragit det (dessutom får jag bara till 3 dagar i Shanghai så blir ganska mycket tid som går förlorat för att åka via Seoul).

Tack!
Åker ni via Seoul båda vägarna så kan ni inte få transitvisum i Kina. Före och efter Kina måste vara olika länder.

Ang ”internetvisum” tycker jag inte att det är värt att chansa, utan hade valt någon av de officiella vägarna.
 

Ormen

Medlem
Åker ni via Seoul båda vägarna så kan ni inte få transitvisum i Kina. Före och efter Kina måste vara olika länder.

Ang ”internetvisum” tycker jag inte att det är värt att chansa, utan hade valt någon av de officiella vägarna.

Jag hade i sådana fall tänkt flyga cph-pvg-icn-pvg-cph (separata biljetter cph-pvg ovh pvg-icn) utan att passera immigration på vägen från Köpenhamn, det är väl inga problem?
 
Toppen