Senaste nytt

Hur gör ni när en kärlekspartner kommer in i bilden?

Ozz

Medlem
På tal om barn, hur länge är de egentligen barn...
I vår familj är de fortfarande barn även om de är 25 och 27 år gamla. Även om de sedan ett par år har egna boenden och pojk/flickvänner så är de självklart våra barn. I synnerhet när det kommer till att det skall bokas flygbiljetter, köpa bil eller annat som en ungdomsinkomst inte alltid tillåter.

Eftersom min kärlekspartner (fru) och jag spenderar vinter och vårmånaderna i Thailand så vill vi naturligtvis fira exempelvis jul & nyår tillsammans med barnen och när dottern kommer och blinkar lite till pappa och säger att -"vi vill också åka business, snääälla" så smälter man ju även om hon är 27... Nu vill ju barnen även ha med sina partners och förra vintern "åkte jag på" att bjuda även min svärdotter i business.

Nu till vintern har vi gjort som så att vi flyger hem till Sverige den 21 dec och firar jul & nyår med barnen för att sedan flyga tillbaka den 10 januari igen, men tro inte att jag kommer undan barnens biljetter nu i vinter/vår. Jag fyller 50 i april och självklart vill vi ha ner barnen till Thailand på mitt kalas och nu har även dottern stadgat sig så 4 biljetter är bokade till ungarna.

Det blir som sagt en dyr vinter i form av 4 PE-biljetter (för mig å frugan) med Thai och 4 business med Finnair för ungarna med respektive i mars. Men vad gör man inte för sina älskade ungar :)
 

Jonas C

Medlem
Jag tycker själv att det inte är någon fara att flyga Economy Class när man reser med sällskap, och för de flesta normala människor är det resmålet som räknas och inte flygresan. Såvida man inte introducerar partnern till konceptet premiumresande tror jag att plånboken förblir hyfsat oskadd… Däremot brukar jag hellre spendera mer pengar på flygbiljetten och nöja mig med AirBnB (delvis av skälet att det är billigare, men även för att det är roligare att umgås med locals än att sitta ensam på ett hotellrum). Men jag antar att det inte är speciellt lämpligt om man reser som par.

Jag har nog själv aldrig mått så dåligt på en resa som när jag åkte i affärsklass och dåvarande flickvän med dotter åkte i ekonomiklass.
Var det inte First på den resan? Eller tjaa First kabin såld som Business ;)

Väl på OP:s fråga, är det fräckt att be sin partner pitcha in sin hälft av resan eller bör man stå för hela resan själv?
 

agehall

Medlem
På tal om barn, hur länge är de egentligen barn...
I vår familj är de fortfarande barn även om de är 25 och 27 år gamla. Även om de sedan ett par år har egna boenden och pojk/flickvänner så är de självklart våra barn. I synnerhet när det kommer till att det skall bokas flygbiljetter, köpa bil eller annat som en ungdomsinkomst inte alltid tillåter.

Eftersom min kärlekspartner (fru) och jag spenderar vinter och vårmånaderna i Thailand så vill vi naturligtvis fira exempelvis jul & nyår tillsammans med barnen och när dottern kommer och blinkar lite till pappa och säger att -"vi vill också åka business, snääälla" så smälter man ju även om hon är 27... Nu vill ju barnen även ha med sina partners och förra vintern "åkte jag på" att bjuda även min svärdotter i business.

Nu till vintern har vi gjort som så att vi flyger hem till Sverige den 21 dec och firar jul & nyår med barnen för att sedan flyga tillbaka den 10 januari igen, men tro inte att jag kommer undan barnens biljetter nu i vinter/vår. Jag fyller 50 i april och självklart vill vi ha ner barnen till Thailand på mitt kalas och nu har även dottern stadgat sig så 4 biljetter är bokade till ungarna.

Det blir som sagt en dyr vinter i form av 4 PE-biljetter (för mig å frugan) med Thai och 4 business med Finnair för ungarna med respektive i mars. Men vad gör man inte för sina älskade ungar :)

Jag är bara 37, men jag kan tänka mig att bli adopterad av dig... Kontakta mig via PM för vidare diskussion.. ;)
 
Jag använder mina SAS Amex 2-for-1 till min fru; hon får åka vart hon vill med en kompis och jag står för poängen. Det gör att jag kan åka iväg på lite grejer själv.

Det knepiga är om man ska flyga longhaul tillsammans med barnen; det blir rätt svettigt att göra det i First.
 

Senator

Moderator
Var det inte First på den resan? Eller tjaa First kabin såld som Business ;)

Lite stalkervarning här. Du verkar ha lika bra koll på mig som du har på Herr Doktor Christoph Franz :)

Nästan rätt, men bra minne.. Utresan till Seychellerna gick med ET mellan FRA-ADD i en B777 (skulle ha varit B787), medan hemresan var code share med Lufthansa, en A340-300 där den gamla F-kabinen användes för affärsklass.. Med då var det (i backspegeln) redan kört för mig :)
 

Najk

Medlem
Det är bara att betala och se glad ut, har man råd med Business/First så kör på det, annars ekonomi. Resan ska ju vara en upplevelse tillsammans och att resa i olika klasser verkar knas.
 
Nu lever jag lite mer som Charlie Sheen och inte i direkt behov av något förhållande. Klarar mig bra själv.
Det är väl bara vara ärlig och säga, det fanns bara 1 bonusplats tyvärr. :)

Jokes aside, when travelling with friends I suffer in economy.
 
Toppen