Senaste nytt

Hur funkar det med återköp?

GOTBound

Medlem
Det känns ju som det finns en konflikt här mellan gängse "öppet köp-/garantivillkor", konsumentskydd, penningtvättsmotverkan och det faktum att plastkort har en begränsad livslängd. Måste vara väldigt vanlig att "köpekortet" gått ut eller av andra orsaker inte längre finns.

Instämmer, ta exempelvis XXL som erbjuder 365 dagars öppet köp.

EK
 

Gus

Medlem
Om jag mins rätt var det några tior eller en femtiolapp. Texten i annonsen var kreativ då det framstod som en mycket bra deal att köpa invite koden istället för att signa upp via AMEX direkt.

EK
Det är ju också en ganska bra deal. Hade inte detta forumet funnits och jag inte kände någon som hade Amex så hade jag faktiskt kunnat tänka mig att betala en slant för invite-koden! :)
 

Fredrik

Medlem
Relaterad fråga. Efter diverse avbokningar av flyg och hotell är min intjäning på mitt Amex negativ denna månad vilket betyder att jag tjänar negativa poäng. Jag antar att Amex inte tar tillbaka poäng från SAS utan att jag helt enkelt får vänta tills jag är på plus igen innan jag får några av dem?
 

Canadien

Medlem
Relaterad fråga. Efter diverse avbokningar av flyg och hotell är min intjäning på mitt Amex negativ denna månad vilket betyder att jag tjänar negativa poäng. Jag antar att Amex inte tar tillbaka poäng från SAS utan att jag helt enkelt får vänta tills jag är på plus igen innan jag får några av dem?
Ja
 

Bankiren

Medlem
Min frågeställning förtjänar kanske en egen tråd, men jag postar den här till att börja med. :)

Vår kryssning med Royal Caribbean blev inställd nu i mars, och den var betald med ett AmEx Classic som skaffades vid en av kampanjerna i slutet av förra året. När man uppnådde 45 000 i spend fick man då 30 000 EB-poäng.

Royal Caribbean erbjuder oss 100% i återbetalning eller 125% i värdeavi, och vi är inte säkra nu på om vi verkligen vill ha värdeavin (mest på grund av konkurshotet).

Om vi nu tar återbetalningen, hur påverkar det kortet? Drar AmEx tillbaka 30 000 EB-poäng på grund av att vi nu inte uppfyller kraven?

Vill ju inte avsluta kortet innan ”allt är klart” om de går i konkurs och vi behöver reklamera något gentemot American Express.
 

Tonton

Medlem
Min frågeställning förtjänar kanske en egen tråd, men jag postar den här till att börja med. :)

Vår kryssning med Royal Caribbean blev inställd nu i mars, och den var betald med ett AmEx Classic som skaffades vid en av kampanjerna i slutet av förra året. När man uppnådde 45 000 i spend fick man då 30 000 EB-poäng.

Royal Caribbean erbjuder oss 100% i återbetalning eller 125% i värdeavi, och vi är inte säkra nu på om vi verkligen vill ha värdeavin (mest på grund av konkurshotet).

Om vi nu tar återbetalningen, hur påverkar det kortet? Drar AmEx tillbaka 30 000 EB-poäng på grund av att vi nu inte uppfyller kraven?

Vill ju inte avsluta kortet innan ”allt är klart” om de går i konkurs och vi behöver reklamera något gentemot American Express.

Amex skulle dra tillbaka alla poäng för er spend. Angående den sista delenen så har de all rätt till det. Om de gör det i praktiken, det är en annan fråga dock.
 

J S

Medlem
Jag är i samma situation där jag avbokat en resa med formulär via hotellets hemsida. Återbetalning kommer ske till ett avslutat kort. Enligt AmEx så ligger kortet kvar och när man får in pengarna kan man antingen föra över det som en credit till ett annat kort eller få utbetalt pengarna till bankkonto. Intjänade poäng på det kortet påverkas således inte. Huruvida det blir minuspoäng på kortet man för över till om man väljer det alternativet återstår att se.
 

nili

Medlem
När jag hade bytt från premium till elite fick jag en retur på mitt premium. Ringde och flyttade över den till elite-kortet. Vad jag kunde se så påverkades varken poäng eller spend. Var mer som en betalning.
 

Bankiren

Medlem
Problemet är att jag inte vill säga upp kortet just nu på grund av att jag inte har fått tillbaka pengarna från Royal Caribbean... :confused: Vill ju inte mista kreditskyddet, så det blir ju lite av ett moment 22.

Om nu poängen dras tillbaka för spenden (och inte kampanjpoängen), kräver American Express tillbaka poängen via SAS eller förväntas man bara konsumera tills man är på noll igen?
 
Toppen