Senaste nytt

Hur får man ungdomar att åka mer taxi?

Tittar man nu 4 år tillbaka och genom fönstret beskådar Ubers tillväxt med modellen nedan. ;)

Väl, taxipriset i NYC(eller rättare sagt på Manhattan) kan inte stå som en jämförelse. Antalet taxilicenser i NYC är begränsad och businessmodellen är annorlunda än i Sverige.
...
En sak som jag tänkte på riktar sig faktiskt till alla, inte en specifik grupp, men det kräver en viss del engagemang från både kunder, taxibolag och s.k. växel som dessa är kopplade till.
Det finns ju dödtider när taxiförare sitter och väntar på att få ett uppdrag eller så åker dem tomma till och från någonstans(hem, till kund, rast). Om man nu hade haft ett iPhone-app eller Android-app som man hade skrivit sin planerad resa med och lagt ut med att hur mycket vill man betala för.
1. T.ex. skriver jag: 2 pers, Landvetter centrum - Landvetter flygplats, 150kronor. Eller så med hjälp av appen man anger sin nuvarande position utan att behöva veta sin adress.
2. Någon taxi som har precis lämnat någon på Landvetter centrum(färdtjänst eller krogkväll) eller i närheten inom 5-6 minuters bilfärd kollar med sin app om det finns något uppdrag ute. Han ser det, tycker han om priset klickar han OK, vill han höja det skriver han sitt pris, vi säger 200kr och skickar.
3. Kunden får ett meddelande som säger bilen kommer och nummer på bilen eller får nytt pris som han kan acceptera, ändra eller låta bli.
4. För att öka säkerheten och göra det tryggt varje taxibil/företag måste skriva på ett trygghets/servicegarantiavtal. Samma gäller för kunder: de betalar med kort i taxin eller så sköter appen betalningen, mao pengarna reserveras på kortet vid uppläggning av uppdraget.
5. Det är bra för alla, tryggt, föräldrar kan logga in och se var deras barn är och hur mycket det kostar. Vid behov kan föräldern beställa en taxi till sitt barn och betala utan risk. Kunderna vet vad de betalar och vad de får. Taxiförarna slipper spendera timmar på onödiga raster utan körningar eller på plattan.
6. Det här är bra även för de som bor i glesbygd då man inte är tvungen att vänta på bussen som kostar också en hel del. T.ex. köper jag en hemfärd på bussen efter en krogkväll kostar det 100 spänn(nattaxa).

Nu kan man ju utveckla vidare allt med annonser osv men jag tror vi har tillräcklig med duktiga entreprenörer på denna forum för att lösa ett så simpelt uppdrag.
;)
 
Toppen