Senaste nytt

Hur får man ungdomar att åka mer taxi?

Gnopps

Medlem
Ungdomar vill komma hem och bryr sig inte om komfort. Jag gillar idén om förbetald taxi av föräldrarna men tror också på idén om att packa in mer folk i taxin. Jag minns på gymnasiet att en del åkte med avancerad svart-taxi i form av en Volvo kombi med extramonterade säten i bagageutrymmet. Så så mycket folk som möjligt lagligt i taxin så priset går ner, om det sedan tar längre tid att komma hem gör inget för en hånglande tonåring.
 
Väl, taxipriset i NYC(eller rättare sagt på Manhattan) kan inte stå som en jämförelse. Antalet taxilicenser i NYC är begränsad och businessmodellen är annorlunda än i Sverige.

I större städer fanns det något som hette tjejtaxa förut. Jag tror att om man nu införde liknande ungdomstaxa hade det varit mycket populär. Det är upp till bolagen att bestämma vad de vill ha som rabattform men hade det varit möjligt att åka taxi och betala endast för sträcka/tid istället för framkörning+fastpris så vore det nog mer populärt.

En sak som jag tänkte på riktar sig faktiskt till alla, inte en specifik grupp, men det kräver en viss del engagemang från både kunder, taxibolag och s.k. växel som dessa är kopplade till.
Det finns ju dödtider när taxiförare sitter och väntar på att få ett uppdrag eller så åker dem tomma till och från någonstans(hem, till kund, rast). Om man nu hade haft ett iPhone-app eller Android-app som man hade skrivit sin planerad resa med och lagt ut med att hur mycket vill man betala för.
1. T.ex. skriver jag: 2 pers, Landvetter centrum - Landvetter flygplats, 150kronor. Eller så med hjälp av appen man anger sin nuvarande position utan att behöva veta sin adress.
2. Någon taxi som har precis lämnat någon på Landvetter centrum(färdtjänst eller krogkväll) eller i närheten inom 5-6 minuters bilfärd kollar med sin app om det finns något uppdrag ute. Han ser det, tycker han om priset klickar han OK, vill han höja det skriver han sitt pris, vi säger 200kr och skickar.
3. Kunden får ett meddelande som säger bilen kommer och nummer på bilen eller får nytt pris som han kan acceptera, ändra eller låta bli.
4. För att öka säkerheten och göra det tryggt varje taxibil/företag måste skriva på ett trygghets/servicegarantiavtal. Samma gäller för kunder: de betalar med kort i taxin eller så sköter appen betalningen, mao pengarna reserveras på kortet vid uppläggning av uppdraget.
5. Det är bra för alla, tryggt, föräldrar kan logga in och se var deras barn är och hur mycket det kostar. Vid behov kan föräldern beställa en taxi till sitt barn och betala utan risk. Kunderna vet vad de betalar och vad de får. Taxiförarna slipper spendera timmar på onödiga raster utan körningar eller på plattan.
6. Det här är bra även för de som bor i glesbygd då man inte är tvungen att vänta på bussen som kostar också en hel del. T.ex. köper jag en hemfärd på bussen efter en krogkväll kostar det 100 spänn(nattaxa).

Nu kan man ju utveckla vidare allt med annonser osv men jag tror vi har tillräcklig med duktiga entreprenörer på denna forum för att lösa ett så simpelt uppdrag.
 
Last edited:

forastero

Medlem
Det finns ju dödtider när taxiförare sitter och väntar på att få ett uppdrag eller så åker dem tomma till och från någonstans(hem, till kund, rast). Om man nu hade haft ett iPhone-app eller Android-app som man hade skrivit sin planerad resa med och lagt ut med att hur mycket vill man betala för.
Ja, precis. Jag var också lite inne på appar eller nåt liknande; förutom priset tror jag tillgänglighet styr i många fall, att börja ta reda på telefonnummer till taxibolag och sitta i telefonkö om man har otur gör att det blir jobbigare än det skulle kunna vara. Nu går det väl att boka via webben hos en del företag men smidigare sätt att beställa taxi skulle vara uppskattat. Kanske finns SMS-bokning redan?

Och absolut, att kunna dela taxi till olika destinationer som andra redan har skrivit, t ex city till studentbostadsområdet för ett fast pris per person när man är X personer som delar (även om folk ska av på olika ställen i bostadsområdet).

Eller marknadsföra "transportresor", med tanke på att många unga inte har bil. Typ hemresa från IKEA till specialpris för att slippa släpa med sig massa saker på bussen. Dela taxi till och från billiga stormarknaden på andra sidan stan?
 

Jonas C

Medlem
Tjaa, till att börja med så är ju ungdomar knappast ett drömsegment för taxibolagen, men tanken med detta är väl att försöka få dem att bli det. De är ju trots allt drömsegmentet för tele-operatörerna och skotillverkarna, för att bara nämna få.

Ungdomar är ju knappast några medvetna resenärer, iaf rent generellt. Enda medvetenheten är kostnaden.

Så då finns det ju två sätt att locka till sig ungdomarna. Antingen genom att sänka priserna ganska rejält t.ex "ingen framkörningsavgift + 20% rabatt på taxan dagtid". Eller genom riktigt aggressiv marknadsföring, gärna med satiriska inslag och varför inte få in en och annan politisk känga. Lockord som "Extra sovmorgon" och "Lika billigt som SL". Ungdomar är extremt lättpåverkade, och dagens "Egoboost" samhälle ska nog inte göra saken allt för svår för er ;)
 

lonewolf

Medlem
Tjaa, till att börja med så är ju ungdomar knappast ett drömsegment för taxibolagen, men tanken med detta är väl att försöka få dem att bli det. De är ju trots allt drömsegmentet för tele-operatörerna och skotillverkarna, för att bara nämna få.

Ungdomar är ju knappast några medvetna resenärer, iaf rent generellt. Enda medvetenheten är kostnaden.

Så då finns det ju två sätt att locka till sig ungdomarna. Antingen genom att sänka priserna ganska rejält t.ex "ingen framkörningsavgift + 20% rabatt på taxan dagtid". Eller genom riktigt aggressiv marknadsföring, gärna med satiriska inslag och varför inte få in en och annan politisk känga. Lockord som "Extra sovmorgon" och "Lika billigt som SL". Ungdomar är extremt lättpåverkade, och dagens "Egoboost" samhälle ska nog inte göra saken allt för svår för er ;)

@ Jonas Casablancas! Gillar ditt tänk till 100% Man bör kanske dock ha lite satiriska inslag som är mer riktade på varför man bör ta en taxi efter t.ex en kväll på klubben. :) Men gillar ditt tänk och "Extra sovmorgon" är ju klockren tycker jag.

Även stort tack till er andra för att ni tar er tid att skriva i denna tråd! Låt idéerna fortsätta flöda!
 

rob74

Medlem
Jag har nog aldrig åkt så mycket taxi som när jag studerade i Piteå. Kändes nästan som om jag hade privatchaufför ibland... ;)
Ordinarie taxa på den tiden var 50 kr på fast pris inom stan. Det fanns tre bolag då och ett mindre fristående bolag marknadsförde "studenttaxi". Du skaffade ditt rabattkort hos studentkåren (efter att kåravgiften betalats) och visade upp det för föraren. Då kostade det under de första åren 30 kr inom stan, alla tider alla dagar. Har för mig att det höjdes till 40 kr när de andra bolagen höjde. Även flygtaxi var ordentligt rabatterad.
I slutändan blev det svårt för denne uppstickare att stå upp mot "de stora bolagen", så till slut så gick åkarna över till något av de etablerade bolagen. Efter ett par år slopades sedan fast pris (pga att förhindra "kompispriser", sas det) och alla kör nu på taxameter.
Det medförde att en resa t ex Centrum-Öjebyn (7-10 km ca) gick från att ha kostat 80 kr till att kosta uppåt 200 kr.

Här i Kiruna betalar man t ex ca 100 kr för taxi till tåget, vilket för mig skulle innebära att rulla ett par hundra meter nerför backen utanför huset... De kör fast pris och hur de gör med studenterna i stan vet jag inte.

En lösning med rabatter under kvällar och helger samt rabatter på resor till (långfärds)buss/tåg/flyg skulle absolut vara välkommet för studenter.
 
Last edited:

Cornelius

Medlem
Okej, nu blev jag lite förvånad...

Här var det många svar, och många goda svar, på det som nog är en ganska svår utmaning. Denna sida har kollektivt sätt en nästan obegränsad expertis både när det gäller livet som medveten resenär och hur bolag i resenäringen ökar försäljningen genom incitaments- och lojalitetsprogram. Jag trodde därför att ni som frekventerar denna sidan, automatiskt tänker i termer av bonusprogram, bonuspoäng, miles (kilometer?), bonusresor, status etc. Är det verkligen ingen bra idé att applicera program med sådana lojalitetshöjande beståndsdelar, också inom taxinäringen?

Jag förstår att detta kanske inte är något som lockar speciellt yngre ungdomar så jättemycket, men man kan väl tänka sig ett familjekonto där alla bonuspoäng (och segment?) samlas. Då ger vi far ännu ett poängkonto att pyssla med, något som gör att han väl då troligen inte vill tillåta son/dotter att göra icke-poäng-/statusgivande resor med fartyg som buss och t-bana.

Lycka till med projektarbete & redovisning!
 

lonewolf

Medlem
Jag är tillbaka efter en veckas envis sjukdom.:(

@ Cornelius. Bra idé med bonusprogram! Men jag tror det skulle vara en för stor process att dra igång och skulle nog inte riktigt fastna på ungdomar.

Det är ingen lätt uppgift som vi har fått. Men jag tycker det finns en hel del bra idéer här i tråden och som jag kommer ta mig en djupare titt på. Det är ett tag kvar till redovisningen så ni får mer än gärna fortsätta vara kreativa!;)
 
Toppen