Senaste nytt

Hur får man en flaska Rye från New York till Stockholm under en global pandemi?

Senator

Moderator
Vänner,

Det här en historien om hjältar som levererar! Men låt oss börja som alla äventyr med "Once upon a time..."

Denna "en gång i tiden" var slutet av februari i detta Annus horribilis 2020. Jag satt och slösurfade Fejan och såg att min amerikanska polare som jag har känt sedan 1989 hade något på gång igen med ett destilleri ute i San Diego, CA. Han tjänstgjorde i den amerikanska armen i den ökända 10th Mountain Division.

Som Coloradobo har man bra förutsättningar för detta, och om jag minns rätt så var han två gånger i Irak. I alla fall, via honom upptäckte jag ett destillat i San Diego som har en hel serie av spritprodukter som är kopplade till den 10:e divisionen: 10th Mountain Whiskey

Jag pingade vapendragare i NYC den notoriska @sembl och bad han lägga en beställning på två flaskor Rye. Vi sågs varannan månad någonstans så det borde vara "easy peasy" :eek:

@sembl och fru Sembl var här i mars, men då hade vi inte fått godiset. Så när grejerna kom i slutet av mars så var läget på väg från dåligt till värre.

IMG_5556.JPG


Nu började kampen att få flaskan till Sverige..

...to be continued..
 
Last edited:

Senator

Moderator
@sembl skickade bilder i mars när han hade korkat upp sin flaska...

IMG_5557.JPG


Det har varit diskussioner bland mixologister vad som är bäst att använda:
Bourbon - som är gjort på majs
Rye - som är gjort på råg

Jag är ingen mixologist, enbart en amatör men jag tycker Bourbon blir en aning söt i mina tre whiskey-baserade cocktails:
Manhattan
Whiskey Sour
Old Fashioned
Man vill också ha lite mer styrka och de flesta Rye ligger runt 100 proof som är 50%.

PS! Fan också, klockan är bara 10:52 en tisdag men jag blev direkt sugen på en Manhattan ;)
 

Dbodenfo

Medlem
Coolt!
Såg att dom även hade erbjudande på multi-pack
Multi-Pack

Bör ju gå att få levererat till hotell i LA...?

Jag har fått en dator levererad från Apple till MGM i Las Vegas så det borde ju gå. Kan vara bra att förvarna hotellet dock!

Vänner,

Det här en historien om hjältar som levererar! Men låt oss börja som alla äventyr med "Once upon a time..."

Denna "en gång i tiden" var slutet av februari i detta Annus horribilis 2020. Jag satt och slösurfade Fejan och såg att min amerikanska polare som jag har känt sedan 1989 hade något på gång igen med ett destilleri ute i San Diego, CA. Han tjänstgjorde i den amerikanska armen i den ökända 10th Mountain Division.

Som Coloradobo har man lite förutsättningar för detta, och om jag minns rätt så var han två gånger i Irak. I alla fall, via honom upptäckte jag ett destillat i San Diego som har en hel serie av spritprodukter som är kopplade till den 10:e divisionen: 10th Mountain Whiskey

Jag pingade vapendragare i NYC den notoriska @sembl och bad han lägga en beställning på två flaskor Rye. Vi sågs varannan månad någonstans så det borde vara "easy peasy" :eek:

@sembl och fru Sembl var här i mars, men då hade vi inte fått godiset. Så när grejerna kom i slutet av mars så var läget på väg från dåligt till värre.

Visa bifogad bild 114932

Nu började kampen att få flaskan till Sverige..

...to be continued..
Spännande! Ser fram emot fortsatt läsning!
 
  • Gilla
Reactions: HMJ

HMJ

Medlem
Jag har fått en dator levererad från Apple till MGM i Las Vegas så det borde ju gå. Kan vara bra att förvarna hotellet dock!
Jag har tidigare fått merch från In-N-Out levererat till hotell, men kanske är lite kinkigare med alkoholhaltiga drycker. Någon här inne som har erfarenhet kring att få sprit levererat till hotell?

@Senator sorry för att jag smutsar ned din tråd med off-topic... :rolleyes:
 

Tomas E

Medlem
Jag har tidigare fått merch från In-N-Out levererat till hotell, men kanske är lite kinkigare med alkoholhaltiga drycker. Någon här inne som har erfarenhet kring att få sprit levererat till hotell?

@Senator sorry för att jag smutsar ned din tråd med off-topic... :rolleyes:
Ett väldigt generellt svar: i USA bestämmer delstaterna reglerna kring alkoholförsäljning, så det ser väldigt olika ut från delstat till delstat (och vad gäller butiker och servering ibland från county till county). En tumregel som brukar funka för vin är att de delstater som har mycket vinproduktion oftast har liberalare försäljningsregler än de övriga. Vet inte om det är samma sak för sprit.
 

sembl

Medlem
Att få sprit eller öl levererat till hemmet är inga som helst problem från de flesta stater. Man kan även beställa cocktails med från de lokala restaurangerna utan krusiduller levererat hem här i NY.

Det finns en fantastisk tjänst som heter drizly.com som levererar inom en timme vilket är kanon om man inte skulle vara sugen på att lämna hemmet. Bör även fungera till hotell.
 

Senator

Moderator
Det går ett halvt år. Whiskeyn är som bortglömt, och jag har botaniserat med det som finns att köpa på Systembolaget. Helt till @sembl och jag kör ett videosamtal den 2:e november.

"Du Senator, det kommer möjligtvis en kille hit nästa vecka som har fått en National Interest Exception. Vi skall ta en bärs, skall se om han kan ta med sig flaskan hem". :D

NIE kan ni läsa mer om här:
New York över jul och nyår? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 

igelkotten

Medlem
Att få sprit eller öl levererat till hemmet är inga som helst problem från de flesta stater. Man kan även beställa cocktails med från de lokala restaurangerna utan krusiduller levererat hem här i NY.

Det finns en fantastisk tjänst som heter drizly.com som levererar inom en timme vilket är kanon om man inte skulle vara sugen på att lämna hemmet. Bör även fungera till hotell.

Drizly ar fenomenalt. Under min tid i USA for 5 ar sedan, nar appen Favor precis kommit ut, kunde man bestalla precis vad som helst fran butiken (vet inte om det fortfarande fungerar).

Tar ca 4 dagar i Sverige innan Systemet och bristen pa frihet/mojligheter gar mig pa nerverna. I London var det snappet battre an i NY (om inte reglerna andrats) med take-away pints/cocktails pa de flesta barer. Jag borjade helt plotsligt ga pa manga fler promenader.... :)
 
Toppen