Der er ingen tvivl om hvor de er i dag - German Wings' service med Swiss' prisniveau..Undrar vart SAS varit i dag om Lufthansa köpt dom ? SWISS eller Germenwings ?
eller mittemellan, som Brussels Airlines.Der er ingen tvivl om hvor de er i dag - German Wings' service med Swiss' prisniveau..
Det jag kanske upplever som SAS största problem är kommunikation och den konsekventa inkonsekvensen. Ha ett konsekvent erbjudande...
Ganska medioker produkt ombord intra Europa. Begränsad antal long haul trafik.
Brussels Airlines dagens long haul Business class och SAS nya long haul Business class är nog ungefär likvärdig produkt.
Mycket bra sammanfattning tycker jag, och även slutsatsen.
Det har alltid förvånat mig hur den skandinaviska marknaden är så otroligt priskänslig - det gäller ju inte bara flyget, men det har blivit extra tydligt där. Vi hör ju ändå till de delar av världen där det faktiskt inte behövs. Jämfört med väldigt många andra delar av världen så är vi generellt sätt väldigt rika...
Kundförakt kanske är att ta i, men samtidigt får jag intrycket av att SAS ledning är ganska "detatched" från många av delarna som rör kunden, bland annat servicen ombord, samt att tjänsterna som erbjuds levereras korrekt (läs priority boarding och bagage). Visserligen är det inte VD:ns jobb att hålla reda på om smoothies är gratis i PLUS eller inte. SAS må vara en decentraliserad organisation, men ibland känns det som att det har gått överstyr när man låter Excelnissarna ta många av besluten.Jag tror inte den finns en kundförakt hos SAS. Jag upplever att SAS faktisk har blivit bättre på vissa områden, men tajmingen blir konstig när det är möte med kunder en dag, och (vad vi här upplever) som dåliga ändringar nästa dag. Det jag kanske upplever som SAS största problem är kommunikation och den konsekventa inkonsekvensen. Ha ett konsekvent erbjudande...
Både ja och nej, många framgångsrika företag har ledare som är kunniga om sin produkt. Som VD för ett flygbolag är det väldigt basic att ha en bild över hur deras produkt ser ut.Kundförakt kanske är att ta i, men samtidigt får jag intrycket av att SAS ledning är ganska "detatched" från många av delarna som rör kunden, bland annat servicen ombord, samt att tjänsterna som erbjuds levereras korrekt (läs priority boarding och bagage). Visserligen är det inte VD:ns jobb att hålla reda på om smoothies är gratis i PLUS eller inte. SAS må vara en decentraliserad organisation, men ibland känns det som att det har gått överstyr när man låter Excelnissarna ta många av besluten.
Mycket beror väl på att rikedomarna i landet har en jämnare fördelning bland befolkningen än i andra länder, och likaså den lönespridning som finns där en ICA-kassör eller sopgubbe tjänar lika mycket som en akademiker. I länder med större klyftor så tenderar ju marknaden för premiumresor att vara större.Det har alltid förvånat mig hur den skandinaviska marknaden är så otroligt priskänslig - det gäller ju inte bara flyget, men det har blivit extra tydligt där. Vi hör ju ändå till de delar av världen där det faktiskt inte behövs. Jämfört med väldigt många andra delar av världen så är vi generellt sätt väldigt rika...