Senaste nytt

Hur bete sig vid transfer till inrikes i OSLO med incheckat bagage?

In_Sweden

Medlem
Att checka in väskan är lugnt. Vid samma torsdag som ovan kan det stå oändligt med folk i kön till SAS bagage drop men du är ensam framför SAS Plus- och SAS *G-diskarna. Här gäller det bara att hantera att resenärerna i GO oftast släpps fram till premiumdiskarna när det är tomt. Eftersom det då inte finna någon kö där, är det vanligt att andra blir arga när man "går före". Inget problem, men bra att vara förbered på om man inte är vann vid folk som skäller på norska.
Fast Self Service bag drop måste gå snabbast antar jag? Det är väldigt sällan kön är längre dit än till Plus/Gold/Business i min erfarenhet.
Nu kommer jag ju inte ihåg vart de är placerade på Gardemoen i förhållande till vart man kommer från utrikes med sitt bagage och säkerhetskontrollen. Även om området är litet så kan det löna sig att ta den disk som ligger närmast eller minst ur vägen.
 

Brandten

Medlem
Fast Self Service bag drop måste gå snabbast antar jag? Det är väldigt sällan kön är längre dit än till Plus/Gold/Business i min erfarenhet.
Nu kommer jag ju inte ihåg vart de är placerade på Gardemoen i förhållande till vart man kommer från utrikes med sitt bagage och säkerhetskontrollen. Även om området är litet så kan det löna sig att ta den disk som ligger närmast eller minst ur vägen.

När man kommer ut så är det 50m till höger, rulltrappan upp och sedan 20m till höger till område E+F där self service och drop off ligger men de har inte fungerat de två senaste gångerna jag varit där.
 

Stefan62

Medlem
@Stefan62, jag hade nog försökt att hitta sätt att undvika checka in bagage istället. Om du åker på samma destination varje vecka kanske du kan lämna visst bagage på hotellet istället. Som de flesta andra här skrivit så låter 40-45 min byte på Gardemoen med bagage tight och även om du kommer hinna flera gånger låter det som en stressig tillvaro. Fast track på Gardemoen är i mitt tycke opålitligt (blivit lite bättre senaste tiden men kanske beror på sommarperioden). När du väl börjar flyga och om du checkar in bagage, rapportera gärna hur det går. Är själv lite nyfiken på hur stor success rate på byte du har - vi kanske alla har fel och du lyckas varje gång.

Just idag så har jag ca 2,5 timmar på mig så det ska nog fungera, men jag får troligen hitta en annan lösning innan bagagetransfern är helt utbyggd.

Är det ett riktigt antagande att returen via Oslo går på "vanligt" sätt?
 
A

Aurora

Guest
Är det ett riktigt antagande att returen via Oslo går på "vanligt" sätt?

Jepp. Du merker fort hvor mye mer avslappet du er på hjemreise... "vent... jeg trenger ikke stresse?! what is this new and weird feeling?!" :D Det er herlig. Du spyttes ut i innrikshallen og går over til utriks uten noe om eller men :)
 

Valley

Medlem
Välkommen till trevligt land att arbeta i/med/mot.
Och glöm inte att det är inte långt kvar tills det är dags för Lutefisk :)
 
  • Gilla
Reactions: olo

Stefan62

Medlem
Välkommen till trevligt land att arbeta i/med/mot.
Och glöm inte att det är inte långt kvar tills det är dags för Lutefisk :)
Tack...!

Det gick bra i Oslo med transfer - idag! Jag hade 2,5 timmar på mig och det var ingen kö någonstans - så jag hade kanske lite tur...
 
  • Gilla
Reactions: olo

Dr. Miles

Expert
2,5 timmar? Det kan väl inte ens CDG misslyckas med
Jo, på kvällen när många asiatiska flygbolag lämnar ungefär samtidigt på T1.
Har man inte No.1 Access (fast track) kort, kan det hända att man får stå i immigrationskön över en timme.

Den gången jag åkte med Air China från Paris CDG, jobbade bara EN gränspolis vid immigration och kön var extremt lång. Även om jag hade tillgång till Fast track tog det mer är en kvart.
Stackars alla andra som inte hade tillgång till fast track...
 

fcx

Medlem
Jo, på kvällen när många asiatiska flygbolag lämnar ungefär samtidigt på T1.
Har man inte No.1 Access (fast track) kort, kan det hända att man får stå i immigrationskön över en timme.

Den gången jag åkte med Air China från Paris CDG, jobbade bara EN gränspolis vid immigration och kön var extremt lång. Även om jag hade tillgång till Fast track tog det mer är en kvart.
Stackars alla andra som inte hade tillgång till fast track...

Välkommen till Nordamerika säger jag bara. Här är allt under en timme att se som bonus.

Men nu börjar tråden bli ganska OT...
 

Kimmen00

Medlem
Kan säga att när vi åkte till Houston i somras så hade vi 1h15 min i transfer mellan oslo-svg och det var på HÅRET.
Först var vi 5 min sena från ARN, sen tog det säkert 20-25 min att få bagaget.. Självfallet kom mitt priotaggade bagage ABSOLUT sist. Sen fick vi vänta på vagnen ytterligare 10 min.
Sjuk stress upp till avgångshallen för att lämna av det, dålig uppstyrning så vi fick gå till annan kö när vi väl var framme då vårt bagage skulle ut ur Norge igen (IAH).
Gick snabbt genom säkkontrollen tack vare FT men sen låg gaten till SVG längst bort från säkkontrollen vilket gav en snygg språngmarch med 2 griniga barn.
Det var 5 minuters marginal...
Erfarenhet: Gardemoen suger! :)
 
Toppen