Senaste nytt

Hur bestäms Co-Terminals?

Dr. Miles

Expert
Jag undrar om hur Co-Terminals bestäms av IATA.
Co-Terminals är flygplatser som räknas som tillhör i en och samma stad. T ex New York[NYC] har LaGuardia[LGA], John F Kennedy[JFK] och Newark[EWR].

Avståndet mellan Dubai och Abu Dhabi är nästan lika lång som mellan Arlanda och Skavsta, men ändå som två separata städer.


Dubai flygplats - Abu Dhabi flygplats: ca 141 km med bil, ca 116 km via fågelvägen.

Stockholm Arlanda flygplats - Skavsta flygplats: ca 145 km med bil, ca 112 km via fågelvägen.
 

skydiver

Medlem
Har inte faktasvar på frågan, men det avstånd som borde räknas är ju till att börja med avståndet till staden, inte till den andra flygplatsen.
Sen kan jag tänka mig att det är lite upp till flygplatserna. I fallet Abu Dhabi och Dubai så är de ju två olika emirat (en hel del saker som skiljer dem åt) osv, och vill säkerligen inte klumpas ihop. Nyköping och Västerås däremot speglar sig gärna i glansen av att vara "huvudstadsflygplats".
 

Dr. Miles

Expert
Har inte faktasvar på frågan, men det avstånd som borde räknas är ju till att börja med avståndet till staden, inte till den andra flygplatsen.
Sen kan jag tänka mig att det är lite upp till flygplatserna. I fallet Abu Dhabi och Dubai så är de ju två olika emirat (en hel del saker som skiljer dem åt) osv, och vill säkerligen inte klumpas ihop. Nyköping och Västerås däremot speglar sig gärna i glansen av att vara "huvudstadsflygplats".

Tack för ditt svar.
Jag förstår din poäng med två olika emirater, men t ex New York har Newark(EWR) som faktiskt ligger i New Jersey, annan delstat.
Om 35 år när Hong Kong blir en del av Kina på riktigt, kanske kan vi se Hong Kong(HKG) och Shenzhen(SZX) blir Co-Terminals. Kanske inte. :)
 
Toppen