Senaste nytt

Hur ökar jag chansen att inte få komma med på flyget pga överbokning?

CKIARN

Medlem
Det kanske det var. Gick dock aldrig till check-in då jag var hungrig och ville komma till loungen direkt. Hade 3A i Go från början men de tycktes ha flyttat bakåt gardinen en rad så jag fick 3F i Plus. Stod fortfarande M på mitt Passbook boardingkort så det var en trevlig överraskning när man steg ombord.

Sorry Jonas, det var ej jag. Dock har jag haft dig på en rad andra bolag :).
 

agehall

Medlem
Brukar det var skillnad på ersättningen om man erbjuder sig självmant jämfört med om dom ropar ut att de letar efter frivilliga?
Brukar och brukar. Det är rätt ovanligt att de överbokar så pass att alla inte kommer med.

Men rent krasst, ja, när du är frivillig är ju allt en förhandling och du har egentligen inga lagar att stödja dig på. Däremot kan det väl vara rimligt att man försöker få ungefär samma ersättning som EU261/2004 förespråkar.
 

Lonelyflyer

Medlem
Det finns ju såna som utnyttjar såna här situationer till max, jag hörde en story när ja jobbade på sas för snart tio år sen att en barnfamilj på väg till nåt varmt land fastnade i incheckningen med svaret att det var överbokat och att de inte kunde lösa det.

Familjen gick ju såklart bananas och ville ha en lösning på nåt sätt, eftersom de var bokade o att de kände sig felaktigt behandlade och semester planerad.
Som storyn går blev de erbjudna en viss standardsumma av agenten för att boka om till nästa flight men familjen blånekade.

Man la på lite mer men nej, de skulle bara med.

Så kom karln i familjen på en idé, de har ju varit på jakt en stereoanläggning rätt länge.
Han krävde helt enkelt en sån, eller om de var ersättning jämförbart med en sån.

Då kunde man mötas på nåt sätt, familjen åkte senare, minns inte hur långt de var, kan till o med varit dagen efter. Men när de kom hem från semestern kunde de hämta ut den där stereon de längtat efter.
 
Har någon exempel på vad man har lyckats förhandla sig till när man har erbjudit sig självmant vid checkin på intra-Europarutter med SAS?
 

Senator

Moderator
Har någon exempel på vad man har lyckats förhandla sig till när man har erbjudit sig självmant vid checkin på intra-Europarutter med SAS?

Det är ganska standard tror jag. Innan EU-lagen så fick jag som oftast €300.

Back in the good old days, på det glada 90-talet levde jag på de $800 som SAS pröjsade till volontärer till/från USA. $800 i vouchers som var lika med 50% i cash. Tror jag hade 3 resor i följd där jag fick detta inklusive en bonusresa och en resa köpt för tidigare överbokningsvoucher

Var länge sedan jag såg en sådan situation inom Europa..
 

Steve

Medlem
Har hänt mig en gång för drygt 10 år sedan och fick motsvarande 300 Euro för att ta nästkommande flight mellan Arlanda och Göteborg.
 
Det är ganska standard tror jag. Innan EU-lagen så fick jag som oftast €300.

Back in the good old days, på det glada 90-talet levde jag på de $800 som SAS pröjsade till volontärer till/från USA. $800 i vouchers som var lika med 50% i cash. Tror jag hade 3 resor i följd där jag fick detta inklusive en bonusresa och en resa köpt för tidigare överbokningsvoucher

Var länge sedan jag såg en sådan situation inom Europa..

Har hänt mig en gång för drygt 10 år sedan och fick motsvarande 300 Euro för att ta nästkommande flight mellan Arlanda och Göteborg.
Det låter ju generöst och det verkar inte vara som så att man får dålig kompensation bara för att man är frivillig i god tid innan flyget.

Jag hade ett dilemma idag, jag visste på förhand att mitt flyg var fullbokat (seat-mappen var full) och jag kollade upp alternativa flyg/destinationer. Jag hittade ett annat flyg till en annan ort som funkade lika bra för mig, men problemet var att jag hade bara blivit en timme försenad och det tyckte jag betydde att jag hade ett svagt förhandlingsläge. Därför ville jag vänta tills boarding istället (personalen borde vara mer desperat då), men när jag kom till gaten hade de redan hittat en frivillig. Den som gapar efter mycket...
 
Last edited:

SASmackan

Medlem
De gånger som jag har varit med om det så har vouchern ökat i värde ju närmare man hade avgången. En slags budgivning. "200EUR...... OK, anyone willing for 250EUR?..... OK, last chance 300EUR!?!"

Jag hade också en rolig incident i München där kvällsflygningen förra hösten till Stockholm var överbokad och det erbjöds 300EUR i resecheckar samt ett väldigt trevligt boende nära Oktoberfest för natten. Kommen Sie Jetzt!
 
Toppen