Senaste nytt

Hur är servicen på Lufthansa ekonomi till t ex miami

JohnR

Medlem
Tack för alla svar.

Visa bifogad bild 58846

Det är beklagligt att servicen i SAS ekonomi var så dålig. Mina barn åkte där för någon vecka sedan och de upplevde servicen som acceptabel, man får vad man betalar för.

Men när du överväger att byta bort din resa i business till LA mot Lufthansa tror jag du är på väg att göra ett större misstag. Jag har rest i LH C klass några gånger till LA och det är inget som imponerar varken när det gäller den hård delen eller den mjuka. Har du inte prövat SAS nya koncept i business på långlinjerna rekommenderar jag att du gör det.

Jag har tidigare kommenterat detta koncept som jag först provade på en resa till MIA för en månad sedan. SAS är långt överlägset LH och jag tycker SAS numera ligger i topp när det gäller service och utbud på mat och dryck.
Jag har tidigare klagat på den norska kabinbesättningen nonchalans, men även här får jag ta tillbaka mina tidigare påståenden eftersom den norska delen av besättningen svarade för en bra service. Champagne innan start och sedan predrink med varma nötter, cashewnötter och mandel. Fyra nya drinkar att välja på samt goda öl (ale) samt en sort serverad ur stor flaska som smakade riktigt bra. Dessutom var maten riktigt god.


Kanske var otydlig. Vi samlar poäng i Eurobonus, så bonusresorna kommer göras i SAS i C klass. Men utöver detta gör vi också en betald long haul per år i snål-klass. Jag är dock beredd att förlora lite poäng om resan blir drägligare. Eller så får man lägga några spänn extra och åka SAS PLus.



Vad var det som var dåligt?
Att maten smakade illa och att ni fick betala för all dricka/snacks förutom den gratis alkoholfria dryck som ingår till maten? Eller var det kanske besättningen som var dålig och inte var serviceminded?
Om det är det förstnämnda kommer ni fortsatt att ha dåliga resor med SAS troligtvis då det mig veterligen inte har kommunicerats att det ska ändras. Om det var besättningen som var dålig skulle jag överväga att ge det en till chans i alla fall. Det händer ju tyvärr ibland att det finns mycket att önska från besättningen.

Nu är jag visserligen diamond vilket ger en del fördelar ombord så det är kanske inte helt jämförbart. Men det är sällan jag får dålig besättning även om det händer lite då och då på SAS både longhaul och inom Europa.

Finns fler parametrar att ta ställning till när man flyger longhaul enligt mig, stolen kan vara nog så viktig och där har SAS bland det bättre på marknaden just nu i alla kabiner då den inte är mer än ca 1 år gammal. Utbudet på underhållningen ombord är kanske inte den bästa dock.
Priserna med SAS på longhaul under kampanjer samt intjäning till Eurobonus gör det till en oslagbar kombination för mig.

Jag vet inte om jag har för stora förväntningar men tycker både maten var dålig, och tråkigt att man inte får dricka eller snacks, och framförallt att det tog så lång tid innan maten serverades. (Men kanske mina småbarn som gjorde att jag upplevde det så).

Jag är också lite besviken på personalen, men även där kanske jag hade för höga förväntningar. FIck t ex inte ta en extra brödbit till yngsta dottern som hade knäplats. Barnen fick ingen leksak vilket de fick på båda matarflygen mellan ARL-OSL. En av IFE hade hängt sig, påtalade detta, fick som svar att hon skulle komma tillbaka senare, senare efter 4 timmar var den rebootad och fungerade.

Jag inser ju att när man skriver det så här så låter jäkligt gnälligt att klaga på att inte ungarna fick någon leksak, men det var helt enkelt många småsaker som inte fungerade vilket gjorde resan till tråkig helhetsupplevelse.

Om du undrar specifikt för Lufthansa till Miami, så åkte jag sträckan FRA-MIA i LH ekonomi för en månad sedan.
Har inget speciellt att anmärka på. Maten höll bra kvalité på ditvägen och lite sämre på hemvägen. Servicen var opersonlig och korrekt, helt enligt förväntningarna. Dryck serverades innan (även snacks) och under flightens två matserveringar, ca 6 timmar mellan serveringarna. Ingen runda med vagnen där emellan men fanns vatten och juice i galley.
Satt bulkhead i den mindre ekonomikabinen på övre däck (A380). Platserna och just den kabinen rekommenderar jag varmt.

Hej precis detta jag undrade. Hur var IFE jämfört med SAS? Jag tyckte faktiskt SAS Ife var över förväntan, aktuella filmer och hyffsat bra utbud.
 

Johannes

Medlem
Åkte LH Premium Eco och FRA-SIN för ett år sedan, det var varken bra mat eller service, både SAS och Lufthansa är lite ojämna.
 

Canadien

Medlem
Har samma erfarenhet från LH Eco/Premium. Ojämnt, men alltid stelt. Fick ett vattenglas över mig i LH eko en gång, och servitören ville få det till att det var mitt fel... Jag skulle säga att SAS/LH är rätt likvärdiga. Brukar dock få bättre recognition som Star Gold på LH än som EBD på SAS, på kanske 6/10 flygningar så brukar Purser gå runt i kabinen kring halvtid och hälsa på alla *G med namn och fråga om allt är OK. På SAS har det aldrig hänt i Plus/Go.
Angående IFE så är SAS ju nyare, utbudet byts inte så ofta, men jag har inte koll på hur ofta LH byter. Får man en gammal LH-kabin så kan IFE vara rätt skraltig och jobbigt med 3-pin-kontakt ifall man glömt adaptern till sina egna lurar. Något som är jobbigt på LH, är att högtalarutrop går ut väldigt högt i IFE-systemet, och om man har egna bra lurar (Bose med noise-C) så kör man ju filmen på lägsta volym eller möjligen två pluppar, men utropen går ut på MAX verkar det som, så jag har kört mina inEar-Bose som cancellerare bara, och satt LH-s lurar ovanpå, då med typ MAX volym även på filmen. Har inte noterat att SAS gör på detta sätt med utropen.

Maten är i min mening likvärdig i eko ,SAS har godare öl, lufthansas drycker är gratis.
 

Johannes

Medlem
På vår hemresa SIN-FRA frågade jag snällt om det fanns någon möjlighet att få något typ av assistans för mig och min familj, barnen var 4 och6 år det är jättelångt att gå och vi hade 50 minuter att finns med planet hem till GOT. Det lite lustiga är att den mycket bryska flygvärdinnan modell yngre med relativt dålig engelska nöjde sig inte med att bara säga nej utan mer eller mindre skällde ut mig för att fråga efter något sådant, det måste förbokas etc etc... Jag svarade lugnt att jag förstår men du behöver inte höja rösten mot mig för att svara på en enkel fråga. Då fick hon frispel, hämtade kabinchefen och pratade högt med honom på tyska framför mig, lyckades väcka min dotter som undrade vad som hänt, en medpassagerare som inte tillhörde min familj (men talandes tyska) passade på att meddela kabinchefen som stöd till mig att han också tyckte hon agerade konstigt. Flygvärdinnan kom aldrig tillbaka til Premium eco men annars hände inget. Vi hann dock med anslutningsflyget...

Maten var helt oätlig, speciellt det barnen fick, omelette med en korv mitt i den till frukost...
 

Kimmen00

Medlem
Tack för alla svar.


Hej precis detta jag undrade. Hur var IFE jämfört med SAS? Jag tyckte faktiskt SAS Ife var över förväntan, aktuella filmer och hyffsat bra utbud.

Lufthansas IFE är ju ljusår bättre än SAS.. SAS IFE har ju samma tråkiga utbud månad efter månad och sämre utbud. Finns separat tråd om detta. Lufthansa har ju hela säsonger av olika tv-serier, SAS har kanske 1 avsnitt..
 

JohnR

Medlem
Jag tänkte jag skulle skriva en uppdatering i denna tråden då vi just flugit ett ben ben med LH Muc-sfo med barnen och hade vår gamla resa i minnet.

Jag måste först säga att det är ju de små detaljerna som gör skillnaden.
Men Lufthansa ekonomi känns fortfarande som ett reguljärflyg medans SAS ger känslan av en billig charter eller Ryanair.

Just de små detaljerna att barnen får en leksak, fri bar, fri dryck mellan måltiderna, riktigt bra att de dukat upp i gallyt med dryck om man ville gå och hämta själv. I gallyt fanns även lådvis med choklad (iof bara en sort, Lion) men kändes ändå generösare än SAS plus där jag ibland fått kommentarer när man velat ha två st gott och blandat.

Jag kan också nämna att vid första serveringen tog pastarätten som barnen velat ha slut, flygvärdinnan erbjöd oss då pastan från business, vilket var över all förväntan. Vid servering två, så kom flygvärdinnan och serverade barnen före övriga i kabinen, vilket kändes omtänksamt.

På det stora hela en trevlig flygning även om den var lång.

Kanske hade vi tur / otur, med just dessa flygningarna....men LH gav inte samma bittra eftersmak. Jag skall även säga att jag är väldigt nöjd med just SAS business, så man får kanske hålla sig till den.
 

Moco

Medlem
Jag tänkte jag skulle skriva en uppdatering i denna tråden då vi just flugit ett ben ben med LH Muc-sfo med barnen och hade vår gamla resa i minnet.

Jag måste först säga att det är ju de små detaljerna som gör skillnaden.
Men Lufthansa ekonomi känns fortfarande som ett reguljärflyg medans SAS ger känslan av en billig charter eller Ryanair.

Just de små detaljerna att barnen får en leksak, fri bar, fri dryck mellan måltiderna, riktigt bra att de dukat upp i gallyt med dryck om man ville gå och hämta själv. I gallyt fanns även lådvis med choklad (iof bara en sort, Lion) men kändes ändå generösare än SAS plus där jag ibland fått kommentarer när man velat ha två st gott och blandat.

Jag kan också nämna att vid första serveringen tog pastarätten som barnen velat ha slut, flygvärdinnan erbjöd oss då pastan från business, vilket var över all förväntan. Vid servering två, så kom flygvärdinnan och serverade barnen före övriga i kabinen, vilket kändes omtänksamt.

På det stora hela en trevlig flygning även om den var lång.

Kanske hade vi tur / otur, med just dessa flygningarna....men LH gav inte samma bittra eftersmak. Jag skall även säga att jag är väldigt nöjd med just SAS business, så man får kanske hålla sig till den.

Hårdvaran i SAS Business är bra (dock hemskt IFE). Men i övrigt slår Lufthansa SAS på fingrarna i princip allting. Den sorgliga problematiken med inkonsekvensen hos SAS, oavsett om det är longhaul eller shorthaul, gör man generellt uppfattar bolaget som en LCC.
 

palmen

Moderator
Jag tänkte jag skulle skriva en uppdatering i denna tråden då vi just flugit ett ben ben med LH Muc-sfo med barnen och hade vår gamla resa i minnet.

Jag måste först säga att det är ju de små detaljerna som gör skillnaden.
Men Lufthansa ekonomi känns fortfarande som ett reguljärflyg medans SAS ger känslan av en billig charter eller Ryanair.

Just de små detaljerna att barnen får en leksak, fri bar, fri dryck mellan måltiderna, riktigt bra att de dukat upp i gallyt med dryck om man ville gå och hämta själv. I gallyt fanns även lådvis med choklad (iof bara en sort, Lion) men kändes ändå generösare än SAS plus där jag ibland fått kommentarer när man velat ha två st gott och blandat.

Jag kan också nämna att vid första serveringen tog pastarätten som barnen velat ha slut, flygvärdinnan erbjöd oss då pastan från business, vilket var över all förväntan. Vid servering två, så kom flygvärdinnan och serverade barnen före övriga i kabinen, vilket kändes omtänksamt.

På det stora hela en trevlig flygning även om den var lång.

Kanske hade vi tur / otur, med just dessa flygningarna....men LH gav inte samma bittra eftersmak. Jag skall även säga att jag är väldigt nöjd med just SAS business, så man får kanske hålla sig till den.
SAS go på longhaul är mer eller mindre bare minimum men ändå lite bättre än LCC-bolagen. Där erbjuder Lufthansa helt klart mer värde.
Så länge man är medveten om detta och går in med förväntningarna att få absolut inget mer än det som ingår så blir man sällan besviken (oavsett flygbolag) utan förhoppningsvis positivt överraskad när man får något litet extra.

Har dock själv aldrig haft problem i SAS plus med att få det jag frågar efter, var dock ett tag sedan och nu med de nya reglerna om att bara vissa saker ska serveras där och inte allt från vagnen så finns det ju risk att man kommer bli missnöjd.
 
Toppen