Hur är servicen på Lufthansa ekonomi till t ex miami

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av JohnR, 6 December 2016.

  1. JohnR

    JohnR Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hej,

    På grund av barnavlande har jag och frugan haft en liten paus på longhaul flygandet. Vi har dock
    nyligen gjort en resa i ekonomi med SAS till Miami och var besvikna på servicen. Det var faktiskt en av de sämre flygningarna jag gjort

    Nästa resa är bokad till LA med SAS C för bonuspoäng. Men efter det funderar vi på att byta till att köra med Lufthansa igen.


    Sist vi åkte ekonomi så åkte vi med Lufthansa några gånger (Cirka 3 år sen) och innan dess med Continental.

    Jag undrar om någon kan beskriva framförallt serveringen ombord. Är den lika som för 3 år sedan, eller har Lufthansa också försämrats? Får man t ex snacks efter takeoff och fri läsk numera?

    Hur mycket missar man i praktiken i poängintjäning om man krediterar Lufthansa till Eurobonus jmf med SAS
     
  2. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Lufthansa har fortfarande fri bar ombord.

    Poängintjäningen i ekonomi är ungefär en fjärdedel mot SAS. En atlantflygning i billig ekonomi ger 1000-1500 Eurobonuspoäng.
     
  3. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Sanning med modulation skulle jag säga. Beror helt på bokningsklass. Billiga Lufthansa ger generellt mindre ja, men t ex E-klass (Premium Eko) går ofta att hitta med Lufthansa för ca 9-11,000 t o r till t ex SFO/LAX. Och en sådan biljett ger 150% till Eurobonus, vilket är mer än vad en SAS Plus Saver skulle ge.
     
  4. Alf

    Alf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    IMG_0495.JPG
    Det är beklagligt att servicen i SAS ekonomi var så dålig. Mina barn åkte där för någon vecka sedan och de upplevde servicen som acceptabel, man får vad man betalar för.

    Men när du överväger att byta bort din resa i business till LA mot Lufthansa tror jag du är på väg att göra ett större misstag. Jag har rest i Lufthansa C klass några gånger till LA och det är inget som imponerar varken när det gäller den hård delen eller den mjuka. Har du inte prövat SAS nya koncept i business på långlinjerna rekommenderar jag att du gör det.

    Jag har tidigare kommenterat detta koncept som jag först provade på en resa till MIA för en månad sedan. SAS är långt överlägset Lufthansa och jag tycker SAS numera ligger i topp när det gäller service och utbud på mat och dryck.
    Jag har tidigare klagat på den norska kabinbesättningen nonchalans, men även här får jag ta tillbaka mina tidigare påståenden eftersom den norska delen av besättningen svarade för en bra service. Champagne innan start och sedan predrink med varma nötter, cashewnötter och mandel. Fyra nya drinkar att välja på samt goda öl (ale) samt en sort serverad ur stor flaska som smakade riktigt bra. Dessutom var maten riktigt god.
     
    palmen, Dr. Miles och kaktusen gillar detta.
  5. Ludvig Skalme

    Ludvig Skalme Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    OT: Finns det någon "vanligare" lager att få? Carlsberg eller Heineken tänker jag då. Är inte så förtjust i Ale eller mörkare öl.
     
  6. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ja. Carlsberg.
     
  7. JohanA

    JohanA Medlem

    Lufthansa håller en jämn bra nivå i ekonomi och de behandlar barnfamiljer utmärkt. Lufthansa ligger ljusår före SAS när det gäller ekonomiklass. Dessutom har Lufthansa aldrig tagit betalt för dricka ombord på longhaul. Ett otyg som SAS håller på med.

    Ett av mina starkaste argument för att alltid åka med Lufthansa är att när saker går fel så sätter de bara dig på nästa plan. Med SAS lilla flotta blir det stora förseningar varje gång en mutter lossnat.
     
    squeezen och Rebel gillar detta.
  8. HenrikT

    HenrikT Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Om vi pratar long haul Economy så är Lufthansa bättre än SAS med fri bar och acceptabel mat. När det gäller Business Class är SAS däremot låååångt före Lufthansa. Sist jag åkte Lufthansa mellan MUC och SFO i C var det riktigt dåligt. SAS nya kabin tillsammans med det nya konceptet i Business Class är faktiskt riktigt bra.
     
    nissefalk, palmen och mjulven gillar detta.
  9. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad var det som var dåligt?
    Att maten smakade illa och att ni fick betala för all dricka/snacks förutom den gratis alkoholfria dryck som ingår till maten? Eller var det kanske besättningen som var dålig och inte var serviceminded?
    Om det är det förstnämnda kommer ni fortsatt att ha dåliga resor med SAS troligtvis då det mig veterligen inte har kommunicerats att det ska ändras. Om det var besättningen som var dålig skulle jag överväga att ge det en till chans i alla fall. Det händer ju tyvärr ibland att det finns mycket att önska från besättningen.

    Nu är jag visserligen diamond vilket ger en del fördelar ombord så det är kanske inte helt jämförbart. Men det är sällan jag får dålig besättning även om det händer lite då och då på SAS både longhaul och inom Europa.

    Finns fler parametrar att ta ställning till när man flyger longhaul enligt mig, stolen kan vara nog så viktig och där har SAS bland det bättre på marknaden just nu i alla kabiner då den inte är mer än ca 1 år gammal. Utbudet på underhållningen ombord är kanske inte den bästa dock.
    Priserna med SAS på longhaul under kampanjer samt intjäning till Eurobonus gör det till en oslagbar kombination för mig.
     
  10. bberg

    bberg Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Om du undrar specifikt för Lufthansa till Miami, så åkte jag sträckan FRA-MIA i Lufthansa ekonomi för en månad sedan.
    Har inget speciellt att anmärka på. Maten höll bra kvalité på ditvägen och lite sämre på hemvägen. Servicen var opersonlig och korrekt, helt enligt förväntningarna. Dryck serverades innan (även snacks) och under flightens två matserveringar, ca 6 timmar mellan serveringarna. Ingen runda med vagnen där emellan men fanns vatten och juice i galley.
    Satt bulkhead i den mindre ekonomikabinen på övre däck (A380). Platserna och just den kabinen rekommenderar jag varmt.
     
    Rebel, Jean-Pierre, Radio Tirana och 1 annan gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×