Senaste nytt

Hur är Lyon?

MegaFlyer

Medlem
Lyon är en av europas, kanske världens, bästa matstad med fler Michelin-stjärnor än Paris. Staden kryllar av bra krogar för alla plånböcker. Gamla stan är trevlig och även halvön där Sonne flyter ihop med Rhône. Närheten till vinområden i kombination med bördig jordbruksmark skapar en unik kombination som skapat en genuin matkultur i världsklass vilket återspeglas på alla nivåer. Även chokladtillverkaren Valhora har sitt huvudkontor inte långt från staden.

Ångrade bittert att jag snålade och bodde på Mercure istället för Sofitel. Resto Les Trois Dômes på Sofitels tak är grym!

Lyon är lätt att flyga till med direktförbindelser till de flesta europeiska storstäder.

En lite varning är avståndet till flygplatsen, fick en taxinota på €120 (!). Stämmingen kvälls- och nattetid inte känns trygg. Massa skumma typer som driver runt på gator och torg känns inte bra.

Trevlig resa och missa inte att kombinera med lite skidåkning.
 

011430121

Medlem
Angående taxi nota, vi fick 60€ per väg, det går spårvagn från flygplatsen in till Centralstationen, minns att det inte var så billigt det heller.
 

011430121

Medlem
Angående taxi nota, vi fick 60€ per väg, det går spårvagn från flygplatsen in till Centralstationen, minns att det inte var så billigt det heller.
 

i6niol

Medlem
Lyon är en otroligt mysig stad under vår och höst! Centrum ligger på en halvö som bildas där floden Saone och Rhone möts. Gamla stan ligger väster om Saone så inte på själva halvön. Du vill bo på själva halvön och norr om Place Bellecour för att vara nära de trevligaste områdena. Söder om Place Bellecour ner mot tågstationen Perrache kan det vara lite halvskumt kvällstid. Ännu lite längre ner på halvön ligger Confluence som är ett nybyggt område men bor man där har man knappast gångavstånd till de trevligare delarna. Området som heter Croix Rousse är också väldigt trevligt men där ligger inte så många hotell. Öster om Rhone ligger en trevlig park som heter Tete d'Or och brevid ligger ett område som heter Brotteaux som också är fint och lite mer upmarket.

Av hotellen så är Sofitel helt OK med en fin bar och restaurang på översta våningen. Dock känns rummen ganska små och lite slitna...
Mgallery Royal och Carlton är trevliga boutiquehotell men ganska små. Det finns en uppsjö Mercure i Lyon men det bästa av dem är helt klart Mercure Les Beaux Arts. Nyrenoverat och mitt i smeten på shoppinggatan och med bara några minuters promenad till trevliga restaurangkvarter.
 

Mike@GOT

Medlem
Tack snälla för alla era tips, råd och tankar. Jag säger som andra - BusinessClass när det är som bäst! I gengäld får jag väl se till att skriva till en rejäl reserapport när det väl blir dags, för det brukar tydligen uppskattas här, enligt hörsägen... ;) :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan också helhjärtat rekommendera Lyon, förmodligen en av Västeuropas mest underskattade storstäder. En kompakt och avsevärt vänligare version av Paris där man kan koppla av, vara turist och prata engelska om man nu vill det. Restaurangerna längs Rue Saint Jean i Vieux Lyon (gamla stan) är förmodligen de mest lättillgängliga och avspända jag sett för icke fransktalande i hela Frankrike. Bra kollektivtrafik. Har aldrig känt mig otrygg i Lyon. Järnvägsstationen Part-Dieu är exceptionellt bra för alla slags utflykter (Medelhavet eller Alperna över dan? Inga problem) och har ett mycket stort shoppingcentrum om man vill ha det.

Ska tillägga att jag har bott vid just stationen Part-Dieu som ligger öster om centrum några gånger, inga problem där. Möjligt att Perrache är skabbigt men inte Part-Dieu.
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan vara riktigt hett i juli/augusti, men i augusti ska man ju inte besöka Frankrike öht eftersom de har semester då och det fåtal som jobbar förståeligt nog är på dåligt humör ;)
Så maj, juni eller september skulle jag välja. April och oktober funkar också.
 
Toppen