Senaste nytt

Hur är det att flyga TAP Portugal?

Gnopps

Medlem
För resor från Europa till Brasilien är det många som föredrar TAP framför TAM eller Lufthansa med eventuellt byte i Sao Paulo. Jag har inte provat dem själv dock.
 

Senator

Moderator
Hej,

Har åkt ARN-LIS-DKR retur 2x i 2009 och 2010 i Executive. Mycket bra flighter med bra mat, bra service. Tyvärr var LIS-DKR sena natt flighter ombord A320, men jag hade varje gång 3 stolar själv så jag sov ok.

Loungen i LIS är mycket bra.
 

Roger J

Medlem
Skumt uppgraderingssytem. Verkar som att man ska ge ett valfritt bud till TAP på sin bokning. Hur tusan ska man veta vad man ska buda?
 
Om du vill ta dina kunder till något trevligt ställe så finns t.ex. Sintra nordväst om Lissabon, där det ligger en massa gamla slott längs en slingrande väg i bergen - slotten var tidigare sommarbostäder för Europas kungligheter. Ett annat trevligt ställe är Cascais, längs kusten väster om Lissabon, där det finns fina fiskrestauranger längs strandvägen.

Tack campaigner, har bokat både Sintra och Cascais för en heldagstur.
 

jth

Medlem
Skumt uppgraderingssytem. Verkar som att man ska ge ett valfritt bud till TAP på sin bokning. Hur tusan ska man veta vad man ska buda?

Jag har en resa bokad med TAP över julhelgen och såg denna uppgraderingsfunktion. Det finns en del trådar på FT om detta, och man ska tydligen ge ganska låga bud (upp till eur100). Dock måste man veta att man inte får poäng för businessclass om uppgraderingen går igenom, vilket gör den ganska ointressant för de flesta av oss.
 
Ok, ja det tar ju onekligen bort en del av finessen om man inte får några extra poäng.

Jag skall nog ändå prova att lägga ett "skambud" för uppgradering av hemresan. Undrar om man kan "vinna" en executive-plats med ett bud på 50 E, vad tror ni? :)
 
Har varit iväg på Portugalturen nu, inte mycket material till reserapport men tänkte ändå meddela några "betyg" på flygturen:

+
Punktlig avgång/ankomst, sköna stolar. Trevlig flygplats i Lissabon, långa köer till incheckning dock.

-
Väldigt trist mat på flyget, dessutom gick man endast en sväng med serveringsvagnen (ekonomiklass). Vi försökte att få/köpa en öl/vin efter maten men det gick inte. Lite tråkigt med tanke på att flygtiden är 4 tim och 20 min... Lite dyster nästan öststatsmässig inredning i kabinen.
 

jG_

Medlem
Kan bara instämma att maten är kass (i ekonomi ivf).

Extremt dåligt benutrymme också (Airbus 319). Hade kanske otur med ombordpersonalen, som också var allmänt ohjälpsamma (ville bl.a. inte lyfta upp en annan passagerares väska på hyllan, de sa till honom "its not my problem").
 
Hmm, TAP är väl med i Star Alliance? Har inte fått några EB-poäng på kontot ännu - vare sig på ut- eller hemresa för resan Stockholm - Lisbon t/r. Finns det bolag inom SA som inte är med i programmet fullt ut? Tycker annars det borde ha funkat åtminstone på utresan då jag checkade in i en SAS-disk på Landvetter, de reggade kortet m.m.
 
Toppen