Måste berätta om mitt senaste äventyr med Wizzair. Skulle flyga 3 pers Skavsta - Gdansk den 20 juli kl 17:25. Eftersom jag brukar flyga ganska ofta och ofta följer flighterna på Flightradar24 så visste jag att flighten skulle ha utförts av ett Gdansk baserat flygplan som hade 8 schemalagda flygningar (4:a t/r) den dagen - GDN-LTN-GDN, GDN-HAM-GDN, GDN-NYO-GDN, GDN-LTN-GDN. Av någon anledning så blev planet mer och mer försenat för varje flight under dagen och när det var dags flyga till Skavsta så var förseningen uppe i nästan 4 timmar, så Wizzair hoppade helt enkelt över flight 5-6 för att få iväg planet i tid till sista London flighten. Istället utfördes flighterna NYO-GDN-NYO av ett plan som flög in från Skopje under kvällen. Flighten lyfte från Skavsta nästan 5h sent och efter en snabb flygning kom vi fram till Gdansk efter kl 23, ca 4h 40min sena.
Förseningen ställde till en hel del problem för mig och jag missade en annan flight jag hade på kvällen. Jag fick istället ta in på hotell och ta tåget nästa morgon. När jag kom hem den 25:e juli så skickade jag in en reklamation och krav på 3x250€ (EU261) + 112€ ersättning för kostnader = totalt 862€. Eftersom Wizzair är det bolag som förekommer mest frevent på Råd&Rön:s svarta lista så förberedde jag mig på en långvarig och utdragen process på ca 1-2 år och jag var beredd att gå till tingsrätten eftersom jag vet att Wizzair ej följer ARN's utslag.
Första svaret på Wizzair kom efter 30 dagar, den 25:e augusti och precis som förväntat nekades jag ersättning med hänvisning till "due to an unexpected flight safety shortcoming". Jag svarade snabbt att jag för det första ville ha att dom skulle specificera och bevisa detta, och för det andra att flighten enligt mina noteringar var sen p.g.a. sent inkommande flyg/dålig schemaläggning och stod fast vid mitt krav på 862€. För säkerhets skull påminnde jag om att jag var beredd att gå till tingsrätten för att få mina pengar.
W61675 GDN-HAM 12:05-13.25 - landed 16:46, 3h 21min delayed
W61676 HAM-GDN 13:55-15:10 - landed 18:47, 3h 37min delayed
W61733 GDN-NYO 15:45-16:55 - flight was performed by Skopje based aircraft doing W pattern - SKP-NYO-GDN-NYO-SKP - 7h 50min delayed
W61734 NYO-GDN 17:25-18:30 - flight was performed by Skopje based aircraft doing W pattern - SKP-NYO-GDN-NYO-SKP - 4h 40min delayed
W61607 GDN-LTN 19:00-20:20 - took off 19:35 (35 min delayed)
Dagen efter, den 26:e augusti kommer jag tillbaka från lunch och till min förvåning har jag fått svar från Wizzair
"
We would like to kindly inform you that we consulted with the department's supervisor regarding this case, and it has been concluded this delay was not „extraordinary circumstances" for the purposes of EC261/2004 (the Regulations of denied boarding and of cancellation or long delay of flights). As such, in our view compensation is due in accordance with Article 7 of the Regulation. In your case, the amount of compensation is 250 EUR/passenger.
Please be informed that we have forwarded the transfer request to our Accounting Department. Please allow 3-7 business days for the amount of 750 EUR (7118.44 SEK) to arrive to your bank account."
Jag måste säga att jag är smått chockad över hur snabbt och enkelt det gick. 31 dagar och 2 mail för att vinna mot bolaget som svartlistade och ökända hos Allmänna Reklamationsnämnden. Men trots den enkla vinsten är jag nu ännu mer förbannad på Wizzair - för deras sätt att behandla kunder och hur dom ljuger kunderna rakt upp i ansiktet. Hur kan man ena dagen hänvisa till due to an unexpected flight safety shortcoming och nästa dag betala ut 750€? Hur många av kunderna blir lurade, ger upp och får inte del av ersättningen dom har rätt till? Sjukt irriterande och frustrerande.
Helt klart är att det är mycket enklare att få ersättning om man kan lagar och regler, har koll på tidtabeller samt håller sig uppdaterad var planet man ska flyga med håller hus. För mig återstår nu bara fighten om dom sista 112€ i kostnadsersättning, jag återkommer när jag vet mer.