Senaste nytt

Hur är det att flyga med Wizz Air?

fly4fun

Medlem
Måste berätta om mitt senaste äventyr med Wizzair. Skulle flyga 3 pers Skavsta - Gdansk den 20 juli kl 17:25. Eftersom jag brukar flyga ganska ofta och ofta följer flighterna på Flightradar24 så visste jag att flighten skulle ha utförts av ett Gdansk baserat flygplan som hade 8 schemalagda flygningar (4:a t/r) den dagen - GDN-LTN-GDN, GDN-HAM-GDN, GDN-NYO-GDN, GDN-LTN-GDN. Av någon anledning så blev planet mer och mer försenat för varje flight under dagen och när det var dags flyga till Skavsta så var förseningen uppe i nästan 4 timmar, så Wizzair hoppade helt enkelt över flight 5-6 för att få iväg planet i tid till sista London flighten. Istället utfördes flighterna NYO-GDN-NYO av ett plan som flög in från Skopje under kvällen. Flighten lyfte från Skavsta nästan 5h sent och efter en snabb flygning kom vi fram till Gdansk efter kl 23, ca 4h 40min sena.

Förseningen ställde till en hel del problem för mig och jag missade en annan flight jag hade på kvällen. Jag fick istället ta in på hotell och ta tåget nästa morgon. När jag kom hem den 25:e juli så skickade jag in en reklamation och krav på 3x250€ (EU261) + 112€ ersättning för kostnader = totalt 862€. Eftersom Wizzair är det bolag som förekommer mest frevent på Råd&Rön:s svarta lista så förberedde jag mig på en långvarig och utdragen process på ca 1-2 år och jag var beredd att gå till tingsrätten eftersom jag vet att Wizzair ej följer ARN's utslag.

wizzair.png


Första svaret på Wizzair kom efter 30 dagar, den 25:e augusti och precis som förväntat nekades jag ersättning med hänvisning till "due to an unexpected flight safety shortcoming". Jag svarade snabbt att jag för det första ville ha att dom skulle specificera och bevisa detta, och för det andra att flighten enligt mina noteringar var sen p.g.a. sent inkommande flyg/dålig schemaläggning och stod fast vid mitt krav på 862€. För säkerhets skull påminnde jag om att jag var beredd att gå till tingsrätten för att få mina pengar.

W61675 GDN-HAM 12:05-13.25 - landed 16:46, 3h 21min delayed
W61676 HAM-GDN 13:55-15:10 - landed 18:47, 3h 37min delayed
W61733 GDN-NYO 15:45-16:55 - flight was performed by Skopje based aircraft doing W pattern - SKP-NYO-GDN-NYO-SKP - 7h 50min delayed
W61734 NYO-GDN 17:25-18:30 - flight was performed by Skopje based aircraft doing W pattern - SKP-NYO-GDN-NYO-SKP - 4h 40min delayed
W61607 GDN-LTN 19:00-20:20 - took off 19:35 (35 min delayed)

Dagen efter, den 26:e augusti kommer jag tillbaka från lunch och till min förvåning har jag fått svar från Wizzair
"We would like to kindly inform you that we consulted with the department's supervisor regarding this case, and it has been concluded this delay was not „extraordinary circumstances" for the purposes of EC261/2004 (the Regulations of denied boarding and of cancellation or long delay of flights). As such, in our view compensation is due in accordance with Article 7 of the Regulation. In your case, the amount of compensation is 250 EUR/passenger.

Please be informed that we have forwarded the transfer request to our Accounting Department. Please allow 3-7 business days for the amount of 750 EUR (7118.44 SEK) to arrive to your bank account.
"

Jag måste säga att jag är smått chockad över hur snabbt och enkelt det gick. 31 dagar och 2 mail för att vinna mot bolaget som svartlistade och ökända hos Allmänna Reklamationsnämnden. Men trots den enkla vinsten är jag nu ännu mer förbannad på Wizzair - för deras sätt att behandla kunder och hur dom ljuger kunderna rakt upp i ansiktet. Hur kan man ena dagen hänvisa till due to an unexpected flight safety shortcoming och nästa dag betala ut 750€? Hur många av kunderna blir lurade, ger upp och får inte del av ersättningen dom har rätt till? Sjukt irriterande och frustrerande.

Helt klart är att det är mycket enklare att få ersättning om man kan lagar och regler, har koll på tidtabeller samt håller sig uppdaterad var planet man ska flyga med håller hus. För mig återstår nu bara fighten om dom sista 112€ i kostnadsersättning, jag återkommer när jag vet mer.
 
Last edited:

fly4fun

Medlem
Som parantes till ovanstående inlägg kan jag nämna att biljetten för alla 3 personer kostade totalt 482 kr, vilket innebär att ersättningen är ca 15 gånger mer än biljettpriset :)

Beskrivning Summa
Fare price 53.00 SEK
Fare price 53.00 SEK
Fare price 53.00 SEK
Administration Fee 228.00 SEK
Stort handbagage 95.00 SEK
Totalt 482.00 SEK
 

011430121

Medlem
Jag är helt övertygad att därför du hade full koll på maskiners flygningar gjorde att det ej kunde neka dig ersättning.
För några år sedan hade jag en försening med BA från Bangkok-London detta gjorde att jag missade sista flygningen London-Arlanda. Jag fick ett SMS på natten kollade vilka flygning det fanns plats på till Europa och sedan till Arlanda vid check in i BKK var man helt ointresserad av att omboka mig, efter kontakt med BA så kom det ett mail inom 48 timmar att jag var berättigad till 600€, inbillade mig att det gick så snabbt därför att jag kunde visa på minst 7 avgångar som jag skulle kunnas bokas på och inte blivit 15 timmar sen till min slut destination.

Bra jobbat fly4fun!
 
W61675 GDN-HAM 12:05-13.25 - landed 16:46, 3h 21min delayed
W61676 HAM-GDN 13:55-15:10 - landed 18:47, 3h 37min delayed
W61733 GDN-NYO 15:45-16:55 - flight was performed by Skopje based aircraft doing W pattern - SKP-NYO-GDN-NYO-SKP - 7h 50min delayed
W61734 NYO-GDN 17:25-18:30 - flight was performed by Skopje based aircraft doing W pattern - SKP-NYO-GDN-NYO-SKP - 4h 40min delayed
W61607 GDN-LTN 19:00-20:20 - took off 19:35 (35 min delayed)
Bra jobbat @fly4fun! Hur fick du tag på ovanstående information? Lagrar Flightradar24 denna information någonstans på sin hemsida eller höll du koll på Flightradar24 i realtid och skrev anteckningar för hand?
 

fly4fun

Medlem
Bra jobbat @fly4fun! Hur fick du tag på ovanstående information? Lagrar Flightradar24 denna information någonstans på sin hemsida eller höll du koll på Flightradar24 i realtid och skrev anteckningar för hand?

Jag följde informationen i realtid på FR24. Redan på tåget ner till Skavsta så såg jag att morgonflighten från London var sen och insåg att det skulle drabba mig så småningom. Senare meddelade Skavsta att Gdansk-planet skulle ankomma och avgå 3h sent. Lite förvirring uppstod när Skavsta ändrade informationen till 7h sen ankomst från Gdansk och 4h sen avgång till Gdansk. Jag fick inte ihop hur planet kunder flyga ner till Gdansk innan det flugit upp. Sedan såg jag att flighten Skopje - Skavsta skulle ankomma i tid, men returen Skavsta - Skopje försenats med 4h och insåg att det var detta Skopje-plan som skulle flygas ner till Gdansk istället.

Flightradar24 lagrar data om alla flighter i sin databas och det finns tillgängligt på hemsidan. Hur lång historik man kan se beror på vilken nivå på premium man har.

Databas: Flightradar24 database - Advanced search - Flightradar24
Premium: Flightradar24.com - Live flight tracker!
 

ESNZ

Medlem
Någon som har nutida erfarenhet av Wizzair? Ska projektleda ett projekt i Skopje och behöver åka dit en gång i månaden och hittar inga vettiga alternativ som inte tar hela dagen. Utgår från Östersund. Ser att Wizz flyger direkt från såväl Malmö, Göteborg som Kastrup och Hamburg så positionering med SAS dit och sedan separat biljett med Wizz är snabbaste rutten jag hittar. Annars via Wien eller Istanbul eller möjligen Zagreb men inga bra tider oftast. Någon med bra tips?
 
Någon som har nutida erfarenhet av Wizzair?
Jag har flugit en del med dem och jag upplever dem som billiga och punktliga. De är så klart en "no frills airline" och de tar en från A till B, varken mer eller mindre. Man bör tänka på att om man ska resa med bagage, incheckat eller en vanlig handbagageväska med hjul, så är det inte säkert att de är billigast längre. Ska du resa med dem ofta bör du köpa medlemskap i deras discount club, som ger dig rabatt på biljetter och incheckat bagage.
 

cnord

Medlem
Discount club er lurt ja.
Evnt. kjøp privilege pass også for 2000kr pr år -> Gratis setevalg, prio ombordstigning og 10kg carryon i tillegg.

Helt ok å fly med de, litt trangt mellom setene..
 
Toppen