Senaste nytt

Hund/djur i loungen?

Vaniljvodka

Medlem
Jag har följt tråden och blir något upprörd om jag förväntas "skylla mig själv" om jag råkar åka med ett allmänt transportmedel och det sitter en katt i sätet bredvid.

Jag är som sagt dålig på norska, men kan inte minnas att det stått nånting om att man får "skylla sig själv". Däremot kan man ju påtala detta för personalen alt. skriva ett klagomål till SJ. Eller för personen som man ser göra det till att börja med.
 
A

Aurora

Guest
Att jämföra att inte respektera regler gällande djur ombord, med att ha övervikt på handbagaget är bara fånigt. Det har inget med det här att göra. Låt det handla om djur om @Agö observation från tåget, utan att blanda in allt annat.

Vel, når Agö faktisk klarer å ordlegge seg som: "djurägares uppenbara brist på förstånd."
Så er det faktisk lov å påpeke at det er en delvis brist på förstånd om et DYR er det verste problemet man har ombord på et tog, en buss, et fly, en lounge eller et hotell. For meg viser det også en brist på et enda viktigere aspekt av livet: perspektiv. Jeg ser ikke haugevis av tråder hvor man diskuterer usynlige ekligheter som rensligheten på dusjrom, badrom, hotellrom, togseter etc - og det er nettopp fordi "what you don't see you don't know". Det samme gjelder andres inhabilitet til å følge enkle regler ombord i et fly, dette kan være ting som er livsfarlig (f.eks ikke legge fra seg pc, slik at det i tilfelle voldsom turbulens smeller i hodet på et lite barn og dreper barnet) - fordi man ikke SER at folk driter i å ta på seg belte, man SER ikke folk la være å skru av mobiltelefonen. Usynlige regelbrudd, farlige sådan, som skjer hele tiden. Det ER der like mye, men siden det ikke er en like sterk visuell trigger så antar jeg at man lar seg irritere av de mer åpenbare ting. Det er altså et forsøk på PERSPEKTIV. Hvis det virkelig ikke går an å trekke inn perspektiv i en debatt sier det seg selv at man er motvillig til å diskutere, og heller bare vil sutre. Det er greit det, men vær ærlig om det da ;)
 

Agö

Medlem
Jag är som sagt dålig på norska, men kan inte minnas att det stått nånting om att man får "skylla sig själv". Däremot kan man ju påtala detta för personalen alt. skriva ett klagomål till SJ. Eller för personen som man ser göra det till att börja med.
Fast nu vänder du på saker och ting. Varför ska man behöva tala om för någon att de inte följer de få (ja, det är få) regler som finns? Det är skevt. Enskilda resenärer ska inte behöva gola eller besvära sig med detta. Det är inte heller personalens primära uppgift att gå runt och läxa upp folk. Djurägaren har några få förhållningsregler att följa. Just denne djurägare lyckades med konststycket att inte följa någon av dessa.

Vel, når Agö faktisk klarer å ordlegge seg som: "djurägares uppenbara brist på förstånd."
Så er det faktisk lov å påpeke at det er en delvis brist på förstånd om et DYR er det verste problemet man har ombord på et tog, en buss, et fly, en lounge eller et hotell. For meg viser det også en brist på et enda viktigere aspekt av livet: perspektiv. Jeg ser ikke haugevis av tråder hvor man diskuterer usynlige ekligheter som rensligheten på dusjrom, badrom, hotellrom, togseter etc - og det er nettopp fordi "what you don't see you don't know". Det samme gjelder andres inhabilitet til å følge enkle regler ombord i et fly, dette kan være ting som er livsfarlig (f.eks ikke legge fra seg pc, slik at det i tilfelle voldsom turbulens smeller i hodet på et lite barn og dreper barnet) - fordi man ikke SER at folk driter i å ta på seg belte, man SER ikke folk la være å skru av mobiltelefonen. Usynlige regelbrudd, farlige sådan, som skjer hele tiden. Det ER der like mye, men siden det ikke er en like sterk visuell trigger så antar jeg at man lar seg irritere av de mer åpenbare ting. Det er altså et forsøk på PERSPEKTIV. Hvis det virkelig ikke går an å trekke inn perspektiv i en debatt sier det seg selv at man er motvillig til å diskutere, og heller bare vil sutre. Det er greit det, men vær ærlig om det da ;)

Du är väl inte blind? Jag länkade precis till inte mindre än sju trådar som behandlar olika aspekter och regler. Det finns betydligt fler men det är off-topic i tråden. Här kan du få ett annat exempel där jag själv tagit upp renlighet i en lounge. Välkommen tillbaka när du kikat på bilden.

För övrigt skrev jag denne djurägares uppenbara brist på förstånd. Jag talar inte om djurägare i allmänhet. Men det är väl svårt att läsa och skriva som vanligt, inget nytt under solen där.

"Nu är jag varken en golartyp eller ordningsman i klassen så det låg inte för mig att springa och hämta en konduktör. Men jag förundras ändå över denne djurägares uppenbara brist på förstånd."
 
Vel, når Agö faktisk klarer å ordlegge seg som: "djurägares uppenbara brist på förstånd."
Så er det faktisk lov å påpeke at det er en delvis brist på förstånd om et DYR er det verste problemet man har ombord på et tog, en buss, et fly, en lounge eller et hotell.
OK. Det er sådan set uvæsentligt hvad problemet skyldes, det primær er at der er et problem.
For meg viser det også en brist på et enda viktigere aspekt av livet: perspektiv. Jeg ser ikke haugevis av tråder hvor man diskuterer usynlige ekligheter som rensligheten på dusjrom, badrom, hotellrom, togseter etc - og det er nettopp fordi "what you don't see you don't know". Det samme gjelder andres inhabilitet til å følge enkle regler ombord i et fly, dette kan være ting som er livsfarlig (f.eks ikke legge fra seg pc, slik at det i tilfelle voldsom turbulens smeller i hodet på et lite barn og dreper barnet) - fordi man ikke SER at folk driter i å ta på seg belte, man SER ikke folk la være å skru av mobiltelefonen. Usynlige regelbrudd, farlige sådan, som skjer hele tiden. Det ER der like mye, men siden det ikke er en like sterk visuell trigger så antar jeg at man lar seg irritere av de mer åpenbare ting. Det er altså et forsøk på PERSPEKTIV. Hvis det virkelig ikke går an å trekke inn perspektiv i en debatt sier det seg selv at man er motvillig til å diskutere, og heller bare vil sutre. Det er greit det, men vær ærlig om det da ;)
Jeg forstår ikke helt din logik. Man skal undlade at påpege "synlige" problemer fordi der er mange "usynlige" problemer man ikke gør/kan gøre noget ved? Det lyder helt tosset. Naturligvis skal man påpege synlige regelbrud, alt andet er tåbeligt.

Forøvrigt, jeg forstår heller ikke hvordan diverse sikkerhedsbrister bliver relevante for en diskussion om dyr i loungen//flyet/toget, men det er nok bare mig.
 
A

Aurora

Guest
Når man snakker så rundt grøten på hverandre er det på tide å call it a night. Jeg har iallefall lært meg at bus pants er et fenomen, så noe godt har jo kommet ut av det @Nemo :D ha ha ha
 

olo

Medlem
Jag är som sagt dålig på norska, men kan inte minnas att det stått nånting om att man får "skylla sig själv". Däremot kan man ju påtala detta för personalen alt. skriva ett klagomål till SJ. Eller för personen som man ser göra det till att börja med.

Norska kan vara knepigt, men jag tolkade "skyll dig själv" främst ur följande uttalanden - som handlade om "You get what you get" och "Deal with it or pay up..." samt uppmaningen om att sluta ta tåg och buss.

Se följande tre klipp:
You get what you get.

Altså, om noen tror togsetene eller buss-setene er 100% fri for dyr så må dere seriøst bare slutte ta tog og buss. Folk har dyrene sine på setene stadig vekk, uansett om folk synes det er kjipt eller ikke.

Når jeg pendlet Märsta-Uppsala med SJ's gamle sorte tog hver dag i 2 klasse, var det daglig dyr i setene, og konduktøren gikk forbi og smilte til disse. Sånn er livet, alle er ikke overhysteriske og tror at dyr er haram. Deal with it or pay up...

Sen:
Vel, når Agö faktisk klarer å ordlegge seg som: "djurägares uppenbara brist på förstånd."
Så er det faktisk lov å påpeke at det er en delvis brist på förstånd om et DYR er det verste problemet man har ombord på et tog, en buss, et fly, en lounge eller et hotell. For meg viser det også en brist på et enda viktigere aspekt av livet: perspektiv. Jeg ser ikke haugevis av tråder hvor man diskuterer usynlige ekligheter som rensligheten på dusjrom, badrom, hotellrom, togseter etc - og det er nettopp fordi "what you don't see you don't know". Det samme gjelder andres inhabilitet til å følge enkle regler ombord i et fly, dette kan være ting som er livsfarlig (f.eks ikke legge fra seg pc, slik at det i tilfelle voldsom turbulens smeller i hodet på et lite barn og dreper barnet) - fordi man ikke SER at folk driter i å ta på seg belte, man SER ikke folk la være å skru av mobiltelefonen. Usynlige regelbrudd, farlige sådan, som skjer hele tiden. Det ER der like mye, men siden det ikke er en like sterk visuell trigger så antar jeg at man lar seg irritere av de mer åpenbare ting. Det er altså et forsøk på PERSPEKTIV. Hvis det virkelig ikke går an å trekke inn perspektiv i en debatt sier det seg selv at man er motvillig til å diskutere, og heller bare vil sutre. Det er greit det, men vær ærlig om det da ;)

För mig handlar det inte någonstans om perspektiv. För en pälsdjursallergiker kan det vara det största problemet med att åka tåg/buss/flyg/spårvagn. Men framförallt växer problemet med restidens längd. Det är betydligt besvärligare på en 3h tågresa än på en 10 minuters spårvagnstur. Oftast är problemet större på flyget/tåget än i loungen där det finns mer yta och fri placering. Det går inte att jämföra med ett smutsigt badrum!
 

Anfield

Medlem
Är strängt emot dessa saker, tycker inte hundar bör..

Bilder 2014 354 (Custom).JPG



Bada i vedeldad bastu !

Iphone5 174 (Custom).JPG



Sova på sin post

Iphone5 209 (Custom).JPG



Jogga milen med husse 18 minusgrader

Iphone5 224 (Custom).JPG



Äta semlor

Iphone5 612 (Custom).JPG



Äta burgare.

Iphone5 613 (Custom).JPG



Sova med täcke

Iphone5 5479 (Custom).JPG


Tigga.

Iphone5 6173 (Custom).JPG


Åka linbana

Iphone5 6312 (Custom).JPG


Pinka på Valencias spelarbuss.

Iphone5 6326 (Custom).JPG



Sova i sviten på ett hotell i Berlin

Iphone5 6334 (Custom).JPG



Åka båt.

Iphone5 6458 (Custom).JPG


Se fula ut.

Iphone5 6506 (Custom).JPG


Döda mjukis djurs rävar.

Iphone6+ 089 (Custom).JPG



Absolut inte fira födelsedagar.

Bilder 2014 172 (Custom).JPG


Bada vid en glaciär.

Bilder 2014 184 (Custom).JPG


Vara i Alperna

Bilder 2014 259 (Custom).JPG


Jaga kor från hög höjd.
Pia 137 (Custom).JPG


Bada i lera.

Bilder 2014 315 (Custom).JPG



Och absolut inte tävla i simning.


Ha en toppen fredag alla.
 
Når man snakker så rundt grøten på hverandre er det på tide å call it a night. Jeg har iallefall lært meg at bus pants er et fenomen, så noe godt har jo kommet ut av det @Nemo :D ha ha ha
Bemærk gerne hvem som snakker rundt grøten og hvem som debatterer emnet. For at bruge lidt engelsk, som jeg ser du er glad for: The answer will amaze you.
 

Agö

Medlem
Norska kan vara knepigt, men jag tolkade "skyll dig själv" främst ur följande uttalanden - som handlade om "You get what you get" och "Deal with it or pay up..." samt uppmaningen om att sluta ta tåg och buss.

Se följande tre klipp:






Sen:


För mig handlar det inte någonstans om perspektiv. För en pälsdjursallergiker kan det vara det största problemet med att åka tåg/buss/flyg/spårvagn. Men framförallt växer problemet med restidens längd. Det är betydligt besvärligare på en 3h tågresa än på en 10 minuters spårvagnstur. Oftast är problemet större på flyget/tåget än i loungen där det finns mer yta och fri placering. Det går inte att jämföra med ett smutsigt badrum!
Ja, medan vissa säger "Deal with it or pay up" eller "You get what you get" tycker jag att de få regler som finns gott kan följas. Men det säger väl mer om den andre personen.
 
Toppen