Senaste nytt

Hotelltips Havanna

Gus

Medlem
Ska besöka Havanna med familjen i tre dagar i februari. Vi funderar på att bo på ett casa particular. Någon som kan rekommendera något? Gärna i Gamla Havanna.

Och hur fungerar det med kreditkort och pengar egentligen?
1. Kan man betala med kreditkort i Havanna? (Jag har både Coop mastercard och Amex).
2. Kan man ta ut pengar i bankomat i Havanna?
3. Kan man betala med USD i Havanna? Eller vilken valuta ska man ta med sig?
 

NoBigDill

Ny medlem
Då jag var på Kuba för några år sedan var kreditkortsanvändningen extremt begränsad, enbart turistanpassade hotell som accepterade kortbetalning. Angående möjligheten att ta ut pengar i bankomat har jag inget vidare minne av då vi hade med oss Euro från Sverige (tillkommer en "straffavgift" då du växlar USD till CUC på 10%). Om jag minns rätt ligger växlingsavgiften på 3%. Skulle absolut inte räkna med att pengar går att ta ut utan istället ta med kontanter och växla på plats.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

KiMeister

Medlem
Stämmer angående kontanter. Var där i våras och det är regel att det inte fungerar att varken ta ut eller betala med kort. Euro, pund eller kanadensiska dollar rekommenderas för växling på plats.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

adhoc76

Medlem
Var på Kuba omkring årsskiftet 2014/2015 så reserverar mig för att saker och ting kan ha ändrats. Vi bodde på detta boende och det var alldeles utmärkt:

Artedel Luxury Penthouse

1. Nej kreditkort är generellt en dålig idé på Kuba.
2. Nej man får uppsöka särskilda "banklokaler" för uttag. Medtag pass, var beredd på kö och omfattande pappersexcercis. Men det funkar att få ut pengar.
3. Nej det är "turistvalutan" CUC som gäller för betalning "till vardags", men växla går ju bra.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Stämmer angående kontanter. Var där i våras och det är regel att det inte fungerar att varken ta ut eller betala med kort. Euro, pund eller kanadensiska dollar rekommenderas för växling på plats.
Tror du att Mexikanska pesos fungerar? Vi är i Mexico dagarna före Kuba och jag vill ogärna släpa mer mig med valuta än nödvändigt vid utresa från Sverige.
 

Mediana

Medlem
Tror du att Mexikanska pesos fungerar? Vi är i Mexico dagarna före Kuba och jag vill ogärna släpa mer mig med valuta än nödvändigt vid utresa från Sverige.

Går gör det ju alltid men det kommer bli dyrare för dig. Jag skulle ta med Euros, utan att tveka.
 
De bästa valutorna är euro, kanadensiska dollar eller sterling eftersom dessa är de vanligaste och växelkurserna är i allmänhet rimliga

Vi ser fram emot dina bilder ifrån Havanna och det hotell som Ni valde

Ha en fin resa
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
De bästa valutorna är euro, kanadensiska dollar eller sterling eftersom dessa är de vanligaste och växelkurserna är i allmänhet rimliga

Vi ser fram emot dina bilder ifrån Havanna och det hotell som Ni valde

Ha en fin resa
Går gör det ju alltid men det kommer bli dyrare för dig. Jag skulle ta med Euros, utan att tveka.
Om jag ska ordna med Euro så är det Forex som gäller. Då förlorar jag 6,25 % i växlingsavgifter, tror ni trots det att det är bättre med Euro? (om jag hade mellanlandat i en stad där de har Euro kunde jag tagit ut i bankomat, men så är inte fallet tyvärr).

2. Nej man får uppsöka särskilda "banklokaler" för uttag. Medtag pass, var beredd på kö och omfattande pappersexcercis. Men det funkar att få ut pengar.
Man måste alltså fylla i papper för att kunna ta ut pengar från bankomat?
 

adhoc76

Medlem
Man måste alltså fylla i papper för att kunna ta ut pengar från bankomat?

Nej så menade jag inte. Det närmaste beskrivning jag kan komma är bankkontor. Det sitter en människa bakom en disk som sköter uttaget/växlingen. Några bankomater såg jag inte till faktiskt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen