Senaste nytt

Hotellstatus? Va? Vilket då?

bL0m

Medlem
Jag personligen är en Hilton snubbe (lite på bananskal då mitt första Guld var comp). Eftersom jag inte längre kommer upp i antalet nätter eller vistelser för att få status som vissa program kräver satsar jag på Hilton där pengar också räknas. Det vill säga att status uppnås:
Antal nätter
Antal vistelser
"US$ spent" omräknat till "Base Points"



Låt oss ta ett exempel, den högsta nivån Diamon VIP:
60 nights
28 stays
100,000 base points (som är $10,000)
Hilton HHonors® - About HHonors® - Diamond Elite

Om är också medlem i Marriott Rewards, SPG och PriorityClub (Intercontinental Group) men bor max en gång per år på varje.

Jag anser att eftersom jag är en frulle-kille, gillar en pilsner efter jobbet, ett trevlig gym passar Hilton mig perfekt. Jag har fått några sjuka uppgraderingar i år också.

Sen lägger jag alla poängen på HH, och har nu ca en mille som jag tänker blåsa på nåt lyx ställe som kostar $500-1000 per natt i högsäsong som t.ex. Cavaleri i Rom, South Beach, Maldiverna eller Hawaii vid nåt tillfälle.

Marriott verkar vara svårast att komma hela vägen med 75 nätter per år. SPG kräver "25 stays eller 50 nights".

Cavaleri i Rom är grym, alla deras konstverk är tydligen mer värda än själva hotellet. Bodde tre nätter där under en weekend i Rom, shuttlebus ner till staden är riktigt bekväm.
 

agehall

Medlem

ucce

Medlem
Jag har Platinum på SPG vilket passar väldigt bra med mitt resmönster - huvudstäder i mestadels kontinentaleuropa och resorts. Bokar också fler rum på en gång, för vilka man man tjäna både statusnätter och poäng (ny regel med nätterna för upp till tre rum)

Ett tips om man vill bo billigare med SPG, som säkert gäller andra kedjor också, och ändå tjäna statusnätter/poäng är att söka efter billigaste pris på exempelvis hotelscombined.com och därefter skicka in en Best Rate Guarantee (BRG) claim innan man bokar. Detta ger 10% ytterligare på det billigare priset, samt ger satusnätter/poäng. Dessutom blir bokningen flexibel oavsett vad det billigare priset är.
 

Palazzi

Medlem
Jag är Hilton Gold & Accor Gold. Hade även status hos Club Carlson, men bodde för sällan på Radisson för att hålla statusen vid liv (som jag fick genom aktieinnehav).

Finns inte så mycket mervärde med Accor Gold..... Nu har de även gratis internet på alla sina hotell utan status.

Hilton Gold har jag däremot varit mycket nöjd med :) Gratis frukost, gratis Internet och möjlig uppgradering. Uppgraderingar är dock inte alltför vanliga då de ofta är "reserverade" för de med Diamond-status.

De flesta hotellprogram har väl prisgaranti, så det finns väl ingen anledning att boka genom t.ex hotels.com
 

GOTATH

Medlem
Nu är jag i och för sig ganska grön inom området hotellbonusprogram, men jag är väldigt nöjd med mitt A-club Platinum. Har fått rumsuppgraderingar 3/4 gånger. Gången då jag inte fick någon uppgradering fick jag istället ett mail från General Manager som lovade mig en uppgradering nästa gång jag bodde där (vilket jag även fick!) Även välkomstdrink och lounge access har ingått för det mesta. Är även HH Gold och har inte provat några förmåner där än. Ska även tilläggas att båda mina hotellstatusar är fulvarianter via den här sidan. Har dock bestämt mig att satsa på att behålla i alla fall guld hos A-club :)
 

agehall

Medlem
Problemet med A-club är ju att deras hotell över lag suger rätt hårt, iaf imho. Men de kanske är för att jag bara bott på dem i Afrika.
 
Toppen