Senaste nytt

Hotell & resetips: Kambodja

Dr. Miles

Expert
Tack för infon, har bara ett par dagar så det blir väl isf mer en "tick in the box" + ev nyårsfirande och ett besök på Ankor Wat på vägen ut (även om flygbiljetterna inte verkar speciellt billiga inrikes...).

Det är synd att Bangkok Airways har slutat samarbete med Siem Reap Airways(FT) längre pga FT slutade flyga helt och hållet.
Annars hade det varit fint att flyga runt med Discovery Airpass:en.
 

henrik l

Medlem
Eller hoppa Thailand och upplev Cambodia istället. Inte så flashigt eller turistanpassat men med fantastiskt trevliga människor. Inte alls som Thailand. Finns dessutom gott vin i Cambodia till rimliga priser. Förslag : Fira jul på Small Hotel och träffa nästan alla svenska expats i Cambodia på det julbord som Henrik Olsson har. Jag är där så kanske en liten Businessclass.seträff :cool: Det är en upplevelse ++3

Efter mina två dagar i SGN, så är jag klart sugen på att besöka "triaden" öster om Thailand. Ankor Wat står hög på att-göra-listan. När jag var i SGN kunde man inte fatta att stan har runt 6 miljoner invånare. Inte många höghus, men desto mer motorcyklar. Det är också ett ställe som jag vill tillbaka till. Det som var kul med att knalla omkring där var att man såg inte många "långnäsor", samtidigt som man inte attakerades av diverse försäljare.
 

cikada

Medlem
Kambodja är mycket intressant och även om det mer och mer "Thailandifieras" när det gäller turism finns det vissa platser som är värda ett besök om man är intresserad landets historia.
I Phnom Penh är ett besök på Tuol Sleng en skakande upplevelse, en vittnesbörd om de röda Khmerenas skräckvälde ´75-´79. Över 14000 personer torterades här tills de erkände allehanda statsfientlig verksamhet. Därefter fördes de till "Killing Fields" utanför Phnom Pehn där de avrättades. Att besöka dessa båda platser, hur skräckinjagande de än är, är ett absolut måste tycker jag.
Siem Riep har Ankor Wat som är något av det mest storslagna man kan besöka. Att inte besöka det är väl närmast som att besöka Kairo utan att besöka pyramiderna.
Idag är både Phnom Pehn och Siem Riep väl försedda med mondäna hotell etc. När jag första gången besökte Kambodja för 20 år sedan, var det annorlunda. Kring Angkor Wat var röjningen av landminor långt ifrån avslutad och man fick bara gå på säkrade leder.
En båtfärd från Phnom Pehn till Siam Riep är en upplevelse, det finns massor med olika alternativ, från enkla flodbåtar till exklusiva kryssningar. En del startar i Saigon, jag kan särskilt rekommendera Pandaw Mekong River Cruises and Holidays in South East Asia som jag har personlig erfarenhet av.
 

JonW

Medlem
Eller hoppa Thailand och upplev Cambodia istället. Inte så flashigt eller turistanpassat men med fantastiskt trevliga människor. Inte alls som Thailand. Finns dessutom gott vin i Cambodia till rimliga priser. Förslag : Fira jul på Small Hotel och träffa nästan alla svenska expats i Cambodia på det julbord som Henrik Olsson har. Jag är där så kanske en liten Businessclass.seträff :cool: Det är en upplevelse ++3
Min upplevelse av Kambodja jfrt Thailand:
- Allmänt lägre prisläge, speciellt på hyfsade viner samt taxi på turistorter.
- Ännu jobbigare försäljare.
- Ännu mörkare nattetid.
- Ännu skitigare.
- Mer franska influenser inom mat, arkitektur mm.
- Engelska fungerar till min förvåning bättre.

Möjligen tar jag en liten visa run runt jul/nyår.
 

Kricka

Medlem
Har besökt P.P. och Siem Reap ett par gånger och är mycket positiv till Kambodja.
Som nämnts ovan så är Raffles Le Royale i P.P. ett mycket bra hotell till hyggligt pris.
 
Toppen