Senaste nytt

Hotell med sjukt höga "deposits"

På vissa hotell i Kina har jag blivit behandlad som potentiell tjuv i allt jag gör. Det har varit 5* hotell. Allt registreras. På ett hade vi tagit massage. Vid betalning hade vi inte tillräckligt med pengar kvar på deposit (de drog allt man satte på rummet mot deposit, inget de informerat om). Jag sa då att jag kunde gå upp och hämta kortet på rummet och komma tillbaka. Det gick inte. Kvinnan följde med mig till rummet och tog med sig kortmaskinen. Sedan var jag tvungen att gå till repan och betala mer deposit.
Galet oskönt!
 

ulagun

Medlem
Förstår inte detta med deposition vid hotellövernattningar.
Diskuterat detta med ställen som inte tar deposition utan bara drar kortet i kortläsaren. Får ofta ett kvitto, som sedan rivs vid utcheckning.
De menar att om jag skulle dra på mig x-tra kostnader så har de ju kortnumret och kan utan besvär plocka ut den summa som behövs för att täcka kostnaden.
 

Xpressen

Medlem
Förstår inte detta med deposition vid hotellövernattningar.
Diskuterat detta med ställen som inte tar deposition utan bara drar kortet i kortläsaren. Får ofta ett kvitto, som sedan rivs vid utcheckning.
De menar att om jag skulle dra på mig x-tra kostnader så har de ju kortnumret och kan utan besvär plocka ut den summa som behövs för att täcka kostnaden.

Problemet är väl om det inte finns teckning på kortet för att plocka ut summan för de extrakostnader du dragit på dig. Genom en resvervation försvinner ju den risken.
 
Nordic Choice tar ingen deposition, eller har i vart fall aldrig gjort det av mig. Vilket blir lite dumt för när jag använt express check out så har de inte kunnat dra några pengar och jag har fått maila över kortnummer till dem i efterhand.

Tydligen är det helt omöjligt för hotell att
1. Registrera kreditkortsnummer
i kombination med att
2. Inte reservera stora belopp.
 
Ni som har råkat betala en mellanskillnad pga växelkurs kan faktiskt få det tillbaka från kortutgivaran om man ringa och fråga. Kanske inte en vardagsfråga för kundtjänst så det kanske ta lite tid på hold, men det ska gå.

Jag fick just till svar av Amex Platinum kundtjänst att all eventuell förlust vid köp/retur pga växelkurs samt växlingsavgift faller på mig. Jag hade inte förväntat mig något annat, men utav ditt inlägg så fick jag en förhoppning om att det kanske faktiskt skulle gå, men icke. Förlorade nyss ca 500kr i valutaväxling på att ett hotell debiterade mig felaktigt och sedan gjorde en retur. Surt.
 
Jag fick just till svar av Amex Platinum kundtjänst att all eventuell förlust vid köp/retur pga växelkurs samt växlingsavgift faller på mig. Jag hade inte förväntat mig något annat, men utav ditt inlägg så fick jag en förhoppning om att det kanske faktiskt skulle gå, men icke. Förlorade nyss ca 500kr i valutaväxling på att ett hotell debiterade mig felaktigt och sedan gjorde en retur. Surt.
Inte bara surt utan felaktikgt. Jag skulle försöka med "HUACA" först. Om det inte funkar skulle jag gå till ARN (i det här fallet inte flygplatsen ;) )
 
Konsumentkreditlagen i Sverige ger konsumenten ett långtgående skydd, bland annat genom att man kan ställa samma krav gentemot kreditgivaren (Amex) som man kan göra på näringsidkaren/köpstället. Men jag har dåligt med koll på hur det ser ut gentemot utländska näringsidkare. Borde rimligtvis vara samma eftersom till exempel vid utländska flygbolagskonkurser så får man tillbaka pengarna om man betalat med kreditkort.
 

chazzie

Medlem
Jag brukar lägga deposits på DinersClub-kortet vid resa, även om många har kring 500kr och natt så blir det snabbt 2000-3000kr innan den första "kommer tillbaka", det känns dumt att ha det på MasterCard som är "primary"-kortet under resa.
 
Konsumentkreditlagen i Sverige ger konsumenten ett långtgående skydd, bland annat genom att man kan ställa samma krav gentemot kreditgivaren (Amex) som man kan göra på näringsidkaren/köpstället. Men jag har dåligt med koll på hur det ser ut gentemot utländska näringsidkare. Borde rimligtvis vara samma eftersom till exempel vid utländska flygbolagskonkurser så får man tillbaka pengarna om man betalat med kreditkort.

Okey. Menar du att en retur i detta fall skulle eventuellt skulle kunna kvalificera sig som att jag ångrat att jag köpte utländsk valuta? För det är väll precis så AMEX ser det, att jag köpte valuta när jag vart debiterad i USD. Vid en retur (efter ångrat köp), borde jag då bli ersatt av AMEX för denna kostnad? Om så är fallet, varför?

Kanske @Berglund vet?
 
Toppen