Senaste nytt

Hotell med sjukt höga "deposits"

Tänkte att det vore intressant att lista hotell som har höga eller tom extremt höga deposits.
Dvs, där de låser pengar för "säkerhetens skull".

Personligen avskyr jag detta av ren princip men också för att man kanske inte har jättemycket pengar på banken utan har de låsta på annat håll.
Att få så mycket pengar blockerade är vansinnigt under en semester.

Den högsta jag noterat är Hyatt Hotel Martinez i Cannes.
De blockerar/reserverar 250€ PER NATT och jag hade tänkt stanna där men ändrade mig när jag fick reda på denna hutlösa kostnad.
Alltså den totala summan de blockerar är din totala stay kostnad, och sedan utöver detta 250€ per natt.

"The amount corresponds to the total cost of your stay + 250 EUR per day to cover the eventual extra expenses. At the moment of check-out, the hotel releases the pre-authorization"

Jag har varit med om fall där det tagit upp till 1 vecka att få tillbaka pengarna.

Har ni några att delge? Vilka hotell har ni bott på som har vansinnigt höga avgifter? Då räknar jag hotell som har över 1.000 SEK per natt.
Finns väldigt många hotell som har 500 SEK per natt och även om jag avskyr det också, så är det i alla fall någonstans lite rimligare.

Är medveten att många har kreditkort och att de finns mängder av höginkomsttagare här vilket gör att det typ är växelpengar för vissa men det är inte direkt till er frågan är avsedd.
 
Last edited:

Voyageur

Medlem
Kan personligen känna med det du skriver om. Visserligen är det allt jämt 5 stjärniga lyxhotell som drar dessa deposits, men det ger en känsla av att man som "vanlig" människa inte är välkommen att spendera tid på dessa hotell. Ett normal kreditkort med en spend på 10-20k borde räcka. Eller så kanske det helt enkelt är ett effektivt sätt att mota bort ett visst segment av kunder ;) aldrig varit med om själv, men undrar vad som faktiskt händer om man inte har säg 10k för att täcka en deposit på plats? Har hotellet rätt då att neka dig helt stay och hur ser de på återbetalning vid en sån tvist.
 
aldrig varit med om själv, men undrar vad som faktiskt händer om man inte har säg 10k för att täcka en deposit på plats? Har hotellet rätt då att neka dig helt stay och hur ser de på återbetalning vid en sån tvist.

Det har jag också funderat över. Finns säkert någonstans i det finstilta på sidan 3.869 i deras villkor att de drar denna summa vid incheckning men man undrar ju om en familj bokat en drömresa till Franska Rivieran där de betalar över 3.500€ för 10 nätter och inte har råd att betala 2.500€ i deposits utan att hela deras reskassa försvinner. Ska de då bli nekade vid incheckning? Man undrar ju för det står sällan att de drar deposits. Det får man kastat i ansiktet när man kommer fram. Drar man såpass stora summor borde det stå lika tydligt som hotellen i Las Vegas är med sin "resort-fee". Den syns i alla fall när man bokar i 9 fall av 10.

Alla har inte kreditkort men det är ju nästan ett måste i dagens samhälle.
Tur att jag kollade upp detta hotell i Cannes. Hade blivit irriterad och sur om jag kommit dit och behövt betala 250€ per natt.
Jag kan acceptera alla summor upp till 1.000 SEK men över det blir det bara löjligt.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

MrDollar

Medlem
Jag bodde på The Standard Hollywood 10 nätter i november, där det stod i bokningsbekräftelsen att dom skulle hålla $150 per natt på kortet. Meddelade i repan att jag inte tyckte detta var ok då ändrade dom till totalt $150 för alla dagar.

Har man gamla heliga Amex betalkort är det ju ingen big deal, men ändå onödigt att reservera dessa summor.

Mitt tips; Prata med personalen vid incheck så löser det sig.
 

Fredrik

Medlem
Kan personligen känna med det du skriver om. Visserligen är det allt jämt 5 stjärniga lyxhotell som drar dessa deposits, men det ger en känsla av att man som "vanlig" människa inte är välkommen att spendera tid på dessa hotell. Ett normal kreditkort med en spend på 10-20k borde räcka. Eller så kanske det helt enkelt är ett effektivt sätt att mota bort ett visst segment av kunder

Det är nog så enkelt det är. Har du inte råd eller backar inför den typen av depositioner är du inte den typ av gäst de vill ha.
 

MrDollar

Medlem
Nja, spelar nog inte så stor roll om man har råd eller inte, kan vara nog irriterande att ha ett belopp om $1.500 reserverat på kortet och brytdatum slår in. Hotellen/inlösaren är inte snabba på att släppa reservationen oftast.
"Fredrik, post: 732003, member: 30"]Det är nog så enkelt det är. Har du inte råd eller backar inför den typen av depositioner är du inte den typ av gäst de vill ha.
 
@Andreas Eriksson: Vore väl kanon om du kontaktade hotellet (eller Hyatt om du valde ett hotell utanför Hyatt-gruppen) och nämnde att du inte bokade hotellet på grund av denna (i mitt tycke) hutlösa deposit.

Jag hade bokat via Hyatt. Kontakade sedan hotellet i ett annat ärende (för att fråga hur det såg ut att uppgradera för 6.000 poäng per natt till Junior Suite) men valde även att fråga rent generellt vad deras policy var angående deposits så man kan planera.

Fick nästan en mindre chock när de skrev 250€ per natt så valde direkt att tacka för mig och avbokade mina nätter.
 
Jag antar att du inte fick någon respons från hotellet?

De tar oftast 24 timmar på sig att svara så får lov att återkomma i ärendet så att säga.
Finns inte en chans att jag kommer bo där i alla fall. Hade kunnat betala 250€ som deposit för hela vistelsen vilket hade varit mer rimligt.
Kanske hade MrDollars tips ovan fungerat men tänker inte stå där vid receptionen och argumentera.

Vill hotellet bara ha rika så är det så. Lovar att återkomma så fort jag fått svar.
Skrev även till Hyatt och ifrågasatte detta.

Ska även sägas att jag såklart har råd att betala blockeringen/reservationen men att det är något jag ogillar skarpt (i alla fall så här höga belopp) och därför väljer att boka ett annat hotell istället.

Skriv gärna i tråden om ni har sprungit på något hotell som har hög deposit/blockering även om jag personligen troligtvis kommer ta mig tiden att börja fråga innan från och med nu när det gäller lite finare hotell.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen