Senaste nytt

Hotell i Colombia och moms

JensE

Medlem
Hej!
Jag är lite förvirrad och här finns det garanterat någon som har erfarenhet och kanske lite tips.

Håller på att kolla på lite hotell i Cartagena Colombia och är lite förvirrad om dom kommer slänga en större nota med moms på mig när jag checkar ut eller ej.

Måste man boka frukost som för 8 dagar kan dra iväg med upp till 5000:- eller boka något annat slags paket annars så får man betala 19% på hotellnotan när man checkar ut?
Det finstilta på hotels.com och booking.com låter som man inte behöver det, men lite över allt på nätet så nämns det att man behöver ett "paket".
Går jag in på hyatt, ihg (för intercontinental), radisson etc så kan jag inte undvika momsen som dom automatiskt lägger på.

hotels.com skrev:
Nationell säljskatt (19%) tas ut vid utcheckning av colombianska medborgare, oavsett vistelsens längd, och av utländska medborgare som stannar i 60 dagar i sträck eller mer. Utländska medborgare med turistvisum behöver inte betala denna skatt. Skatten kan även tillämpas per rum om rummet delas av en beskattningsbar och en icke beskattningsbar gäst.

booking.com skrev:
Observera att 19 % moms tillkommer för medborgare från Colombia. Denna skatt är inte inkluderad i totalpriset.

tråd från flyertalk om Hyatt Regency Cartagena skrev:
Some advice for non-Colombian nationals: The VAT (called IVA in Spanish) will be deducted from your hotel bill ONLY if you book a rate package that includes a meal or some other added-value item.

IVA will be charged by this hotel on room-only or Points + Cash rates. In many instances it is worth booking the "Bed and Breakfast" rate to save the IVA.

Many other hotels in Colombia include breakfast automatically in order to reflect this package-deal requirement.

https://casonadelpatio.com/hotel-bogota/en/taxes-hotels-colombia/ skrev:
The benefit is just for Tourism Packages. This includes accommodation in the Hotel and something more, whether breakfast , tours, etc. If the guest only pays for accommodation then you must pay the VAT .
 

Mikeswe

Medlem
Jag bor ganska mycket på hotell i Colombia och skulle vilja säga att en sak är regelverket, en annan är vad hotellen gör.

Bor vanligtvis på Hilton och som HH Diamond bokar jag alltid ett vanligt rum utan frukost. Innan min nuvarande visumstatus fick jag alltid räkningen utan moms.

Nu är det blandad kompott (jag skall egentligen betala 19% men gör inte alltid det ändå utan visar passet och hoppas på en överraskning).

Som turist så borde det fortfarande vara så att hotellen kollar stämpeln och utgår därifrån. Om inte, stå på dig.
 
Toppen