Hotell / Hotellkedjor i spåren av Corona - Allmän tråd

Diskussion i 'Övriga hotellkedjor' startad av Flyg-Arn, 21 Mars 2020.

Tags:
  1. Emil123

Emil123 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hade en bokning i Warzawa på Mercure (Accor) via hotels under påsk. Fick först ett mail förra veckan att jag kunde avboka och få en värdekupong att använda inom 12-mån på samma hotell, gjorde dock inte det. Nu fick jag precis ett till mail att min vistelse avbokats:

”Bokningen har avbokats av boendet. Om avbokningen har skett på grund av restriktioner med anledning av coronaviruset (covid-19) behöver inga avbokningsavgift eller andra belopp betalas, och du kommer att återbetalats de belopp som eventuellt betalats.”

Någon som fått liknande? Bokningen var fortfarande kvar när jag loggade in nyss.

2. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har utsikt över arbetsplatsen från min lägenhet, för min del så är det bara att fylla igen

3. FrontX

FrontX Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag förstår inte riktigt varför de större hotellkedjorna ändå har alla sina hotell öppna. Om man ser till Sverige t.ex och Stockholm så är det en handfull gäster på hotell med 300+ rum. Varför fokuserar man inte allting till ett eller två hotell tillfälligt istället och på så sätt får ner sina omkostnader.

Menar ..El, värme, tvätt, personal, livsmedel osv är rätt stora utgifter för ett hotell

4. Jönsson

Jönsson Medlem

Land:
    Danmark Danmark
    Antagligen för att de flesta hotellkedjorna i sverige är franchise.

Abbs och Berglund gillar detta.
  5. FrontX

FrontX Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nja. Varken Scandic eller Choice t.ex har franchiseägare. Det är ju inte så att hotellen i deras ägo får bestämma själva hur de ska göra med allt

6. Jönsson

Jönsson Medlem

Land:
    Danmark Danmark
    Inte?
    Vision och affärsidé

7. FrontX

FrontX Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fast det är fortfarande inget argument mot att man inte stänger vissa hotell. I slutändan är det ändå Choice som bestämmer och dit pengarna går. Om inte, så hade Petter inte haft några ekonomiska problem nu om alla hotell stod för sig själv

8. mha321

mha321 Medlem

Är det inte så att Nordic Choice dels har franchise men även drift på en hel del av hotellen? De äger inte fastigheten, men står för (merparten av) personalen, och det är ju personalen som kostar löpande.

FrontX gillar detta.
  9. Sebbeh

Sebbeh Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det finns choice hotel som enbart är franchise i Stockholm. Sen är det så att dom stora hotellen kostar rätt mycket att stänga ner och starta upp. Så det har nog gjorts kalkyleringar i hur länge det ska pågå för att vara värt att stänga ner.

FrontX gillar detta.
  10. Jönsson

Jönsson Medlem

Land:
    Danmark Danmark
    Det var inte ett svar på din teori om att stänga hotell utan en replik på ditt påstående om att Nordic Choice och scandic inte har några franchisehotell.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!