Senaste nytt

Hongkong Readme, Feb 2019

Hafermann

Medlem
Jag tittar på Kllok, Octopus-kort och även MTRs 72h fria-resor-kort...
Är där någon skillnad mellan ett Octopuskort och fria-resor-kortet? Jag tycker mig löäsa mig till att jag kan toppa upp fria-resor-kortet och använda det på andra ställen pss som Octopus-kortet, men jag blir ändå osäker...?
Jag brukar köra Airport Express t/r med 72h fria resor på tunnelbanan. Utöver det ett octopuss som jag laddar för att kunna åka star ferry, Peak Tram, handla på 7/11 osv. Smidigt.
 

Kaykay

Medlem
66263F0A-9AD4-432E-9503-3A92FFD72C17.jpeg
MTR olycka i Hong Kong idag.
 

bachelor

Medlem
Vad det gäller transporter finns också Uber. Då sliper man trassel med kontanter.

Kan verkligen super-reka Uber, framför allt i HK. Dels spar tid och krångel med kontanthantering och bokningar från platser som inte har Taxistopp, dels betydligt bättre standard på bilarna är vanlig taxi och del flexibiliteten att välja ännu finare bil eller lyxig minivan för en liten extra peng. Har tex fått åka Tesla med Uber för samma peng som det kostar för vanlig Toyota-taxi
 

jsn

Medlem
Tänker inte skriva någon reserapport, men kort delge några av mina erfarenheter från resan.
Jag bodde på Harbour Grand, helt ok hotell.
Klook fungerar bra! Köpte mitt 72-timmars mtr-kort via Klook, lätt och snabbt att plocka upp på flygplatsen.
72-timmars mtr-kort har även Octopus-funktionalitet i sig, så det räcker med ett kort.
Man kan betala resan med Peak Tram med Octopus, men detta gör inte att man kan gå före kön med förköpt biljett. Vet inte om en biljett köpt genom Klook räknas som förköpt, men kan vara värt att prova. Kön till biljettluckan var för mig ca 30 minuter.
Jag åkte ingen taxi eller Über, utan åkte med tunnelbana, spårvagn och Star Ferry.
Matställen - tack @Kaykay för tipset om Taste Full Citchen i Mongkok Välkommen till inofficiell BC träff middag i Hong Kong 7e dec 2018 | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor Mycket välsmakande och stämningsfylld! Jag satt kvar en ganska lång stund efter jag ätit färdigt bara för att njuta av sorlet och stämningen.
Dim Sum Square - jäklar vilka goda Dim Sums!
Dim Dim Sum Mongkok - lika goda Dim Sums här!
Tasty Congee & Noodle Wantum Shop - myckkket gott även detta.
 
Det har ju varit en del oroligheter i Hongkong de senaste två månaderna. Jag har inte full koll på dessa oroligheter så vet inte om det är säkert eller inte att vara där. Någon här som är mer insatt, är det ok att vara där 3 nätter, och bara undvika folksamlingar, eller är Hongkong no-no nu medan oroligheterna pågår?
 

bachelor

Medlem
Kollade upp detta igår då jag ska ner om ett par veckor. Och jag har två olika uppgifter. En leverantör som säger att jag redan nu ska avboka. Och en kontorschef som säger att det förvisso eskalerat de senaste dagarna och spridit sig till flera distrikt men att det inte ska vara någon fara så länge man inte är ute och rör sig i dessa områden.

Det som dock för tillfället gäller är oväntade och kraftiga förseningar på många ställen både innan och efter jobb. Demonstranterna blockerar vägar och knutpunkter och ser till att fucka upp transporter på ett eller annat sätt så att resa även korta bitar kan ta många timmar.
 

henke12

Medlem
Jag skulle inte vara orolig,

Jag bor i HK sen 4 månader och visst har det varit mycket protester,
MEN, man kan lätt veta exakt var de håller hus på twitter exempelvis (#hkprotest)
Om man inte är i epicentrum är det lätt att hålla sig undan,

Protesterna är företrädesvis på söndageftermiddagar/kvällar och slutar nästan alltid i samband med att MTR slutar gå runt midnatt.

Känner mig inte otrygg,
 

bachelor

Medlem
@henke12 hur upplever du trafiken? Till från jobbet mm? Fick höra av flera andra partners vi har där nere att de tvingats sluta tidigare från jobbet för att inte helt fasta i blockader.
 
Toppen