Senaste nytt

Hongkong Readme, Feb 2019

jsn

Medlem
Har bokat min första resa till Hongkong, i slutet av mars. Jag har därför ägnat helgen åt att tråla igenom BC runt vad som har skrivits tidigare, och tagit noteringar runt sådant som verkar intressant eller bra att känna till. Såsom hotelltips, restauranger och ölhak etc etc.

Jag lägger upp dessa nötter här om det kan spara tid åt andra som är i motsvarande situation. Var vänlig notera att det är mer att betrakta som rådata än färdigbehandlat och prioriterat, men hjälper förhoppningsvis någon. Detta inlägg är heller inte en komplett samling av vad som har skrivits på BS, utan de delar jag har skrivit ner för att jobba vidare med. Har ni ytterligare tips'n'tricks så fyll gärna på i tråden.

Inofficiella träffar i Hongkong
Destination Hongkong (2015) Förslag: Destination Hong Kong– inofficiell guide för medvetna | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Reserapport med utflyktstips 5 flygningar på rad 1 - Hong Kong tur och retur (Semi-live) | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Personer med god lokalkännedom om Hongkong
@RobHK bor i HK
@RobRoy bor i HK
@Kaykay , född i HK, bor i GBG
@henrik l, ”har varit där en del” enligt egen utsago

Hotell
  • IC Grand Stafford
  • IC vid Avenue of Stars
  • Budgethotell i närheten av central station på HonhKong Island
  • Cordis
  • Langham
  • Hilton Garden Inn Mongkok
  • IHG-hotell vid SoHo
  • Hotel Icon – CJR
  • Grand Harbour HK – CJR (verkar vara flera som gillar detta hotell) Shuttle bus H4 MTR > Privileges and Complimentary Services
  • The Vic vid North Point on the Harbour
  • 99 Bonham
  • Conrad
  • Novotel Century
  • Langham
  • RitzCarlton
  • Eaton Hotel, 380 Nathan Road
  • The Pottinger
  • Metropark hotell kowloon
  • Icon hotel
  • Five Star Alliance Hong Kong Luxury Hotels | Five Star Alliance
  • Holiday Inn Express i Soho

Mat och Dryck
  • Middagstråden 2018 Välkommen till inofficiell BC träff middag i Hong Kong 7e dec 2018 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
  • kantonesiskrestaurang i Mong kok
  • Tastefull citchen(?)
  • Fulum 富臨集團
  • Ölbaren Beer Bay på Pier 3 på Hong Kong Island
  • Sunday Brunch på Ozone
  • Sunday Brunch på IC HK
  • SKY100(?)
  • The 7474 Galley by Cafe Proud Wings, men verkar ligga lite off
  • The Globe(?)
  • Vattenhål vid LKF(??)
  • Pubmat vid Little Creatures Brewery
  • ”Äta i Lang Kwai Fong någonstans”
  • ”Om ni vill äta ert livs billigaste middag på en enstjärnig krog så rekommenderas Tim Ho Wan i North Point”
  • ”Om någon mot förmodan skulle vilja dricka bra öl lördag kväll så är vi hjärtligt välkomna på både The Roundhouse Taproom och The Bottle shop, båda i LKF”
  • ”Jag håller nog Roundhouse i wanchai som bästa ölhak på HK Island. The Globe i soho är helt OK också. Har svårt för LKF...”
  • ”Tänkte beta av en stjärna vid 12.00. Kams roast goose om någon är sugen.”
  • ”Nu åker vi till Little Creatures Brewing. 5A New Praya Kennedy Town, Sai Wan, Kennedy Town, Hong Kong. Det blir mat och öl såklart.”
  • Farmar, 34-42 Davis Street
  • RoundHouse, LKF
  • RoundHouse, Wanchai
  • the Globe (Graham Street (45 tror jag)) en välkänd pub
  • Cafe Too
  • Dim Sum på Dim Sum Square, SoHo
  • AntipastoItaliensk resturang I SoHo
  • Fördrinken kan med fördel intagas hos grannen Flutes som har ett brett utbud av Champagne till humana priser.
  • Hong Kong is famous for food. Usually we eat the simple stuff. We had Tim Ho Wan at Sham Shui Po , Which is reputedly one of the Cheapest Michelin Star Restaurants in the World (Dim Sum)
  • Afternoon Tea på RitzCarlton
  • Little Bao
  • The Chairman
  • Maxims Palace för frukost/Brunch
  • Bao Wao I Wan Chai för snabbmat
  • Tips på bra roof top bar i Wan Chai med det enkla namnet: Wooloomooloo
  • Rönin, japansk mat
  • Little Creatures Brewing Kennedy Town
  • 5A New Praya Kennedy Town, Sai Wan, Kennedy Town, Hong Kong
  • Restaurangen nära MTR Mong Kok station (samma ställe som förra året), 39-59 Sai Yee St, Mong Kok, Hongkong
  • The Place. Langham Place i mongkok. Prisvärt gourmetkäk i bra miljö
  • Tango Argentinian Steak house Tango Argentinian Steak House - Argentinian Steak House in Central Hong Kong | OpenRice Hong Kong
  • Zuma
  • En vända till Hong Kong med mat i fokus (varning för bilder) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
  • Yat Lok

Utflykter
  • Olympic(?)
  • Victoria Peak
  • Tai Juen street – GOTATH
  • Ang, vandringen har vi kollat in MacLehose Trail Stage 5. Den tar oss upp till Lion Rock med underbar utsikt över stan. Kolla in den här sidan för mer info: Best View Of Hong Kong | Lion Rock Hike | Getting Stamped – Andreas013
  • Gå runt i de olika områdena Soho, Wan Chai, Kowloon som är väldigt olika
  • Vill man åka linbanan till Ngong Ping så är det smart att boka biljett online på Hong Kong Ngong Ping 360 Official Website | Attraction of Lantau Tourism
  • Flygplatsen verkar vara det enda ställe där man kan betala octopus med kontokort, turistvarianten som gav en resa med airport express och tre dygn obegränsat åkande på MTR för 220 hkd kändes som bra valuta för pengarna. Passa på att lägga på lite pengar på kortet direkt så slipper man fylla på sen. Överskottet och depositionen på 50 hkd återbetalas på flygplatsen när man åker hem med undantag för en administrativ avgift på 9 hkd.
  • Tur med Star Ferry
  • Lasershowen som äger rum varje kväll klockan 20:00. Ses bäst från Avenue of Stars på Kowloonsidan

Transport
 

tomten

Medlem
Kan även tipsa om The Park Lane Hong Kong ligger fint bervid victoria park och centralt på hong kong sidan. Var iofs många år sedan jag bodde där, men det var trevligt med utsikt över parken och bra om man vill ta en löprunda i victoria park på morgonen.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

Gweilo_2

Medlem
Utflyktstips utanför stadskärnan:
Ta en dubbeldäckare ut till Stanley, från Exchange Square i Central. Sitt högst upp, längs fram och få en fin bild av ön med Deep Water Bay och Repulse Bay, HK Golf club samt de mer modäna områdena av HK Island. Väl framme en kall med du tittar ut över Sydkinesiska sjön. Marknaden var det länge sedan det var något speciellt med.
Åk ut till någon av öarna - "Outlying Islands" - Outlying Islands, Hong Kong - Wikipedia - trevlig färd med färja och ofta bra restauranger. Lamma, Peng Chau eller Cheung Chao är väl värda några timmar.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

jsn

Medlem
Tack för tipsen!
En fråga - vill man mycket hellre bo på någon sida av sundet, och isf vilken sida? Eller spelar det ingen roll?
 

bachelor

Medlem
Tips på utflykt måste väl numera också vara Macau som bara är en bro bort.

Rekar också tryffelpizzan med på cucina i harbour city, med magisk utsikt från terassen.
 

jsn

Medlem
Jag tittar på Kllok, Octopus-kort och även MTRs 72h fria-resor-kort...
Är där någon skillnad mellan ett Octopuskort och fria-resor-kortet? Jag tycker mig löäsa mig till att jag kan toppa upp fria-resor-kortet och använda det på andra ställen pss som Octopus-kortet, men jag blir ändå osäker...?
 
Toppen