Senaste nytt

Hjälp! Uppgraderad till SAS Business, men anslutning inställd och ombokad

bnr

Medlem
Jag uppgraderade till Business via plusgrade när jag skulle flyga HKG-CPH och när planet blev inställt blev jag ombokad till Finnair Business. Jag hade inget ben med ett annat flygbolag innan, är det skillnaden mot det här caset eller hade jag bara tur?
Samma sak hände mig för 3,5 år sedan (midsommar 2016) när jag skulle flyga ARN-HKG. Blev först ombokad till ARN-BKK-HKG med Thai i Business och sedan (efter samtal till SAS) till Lufthansa Business ARN-FRA och Cathay Pacific Business FRA-HKG.
 

Big Birger

Medlem
Anmälda via ett formulär på sas.se vad som hänt, och bad dem att betala tillbaka mina 38020 poäng som jag använt för att bjuda på uppgraderingen (som inte blev av) och frågade om det går att få kompensation för baspoäng som jag förlorade. Vet att jag inte är berättigad till det, men fråga kostar inget.

Fick svar efter 4 dagar att flighten jag var bokad på avgått som planerat, och att de inte kan ge ersättning för flighter som avgår som de ska. Eh.. Om det nu hade stämt med verkligheten, hade jag förstått resonemanget. Suck.

Ringde gold-supporten, och vips var 38020 poäng tillbaka på kontot.

Egentligen borde jag inte bli förvånad, men blir det ändå. :eek:
 
Jag uppgraderade till Business via plusgrade när jag skulle flyga HKG-CPH och när planet blev inställt blev jag ombokad till Finnair Business. Jag hade inget ben med ett annat flygbolag innan, är det skillnaden mot det här caset eller hade jag bara tur?

Samma sak hände mig för 3,5 år sedan (midsommar 2016) när jag skulle flyga ARN-HKG. Blev först ombokad till ARN-BKK-HKG med Thai i Business och sedan (efter samtal till SAS) till Lufthansa Business ARN-FRA och Cathay Pacific Business FRA-HKG.
Fick ni dessutom tillbaka era PlusGrade-betalningsmedel (pengar eller Eurobonuspoäng)?
 

Zissou

Medlem
Fick ni dessutom tillbaka era PlusGrade-betalningsmedel (pengar eller Eurobonuspoäng)?

Jag skickade in till diamondsupporten och bad om poängen jag skulle ha fått om flyget gått som vanligt. Jag ser att jag använde formuleringen "ursprunglig bokning" i mejlet och bifogade ett screenshot på boardingkortet (vi fick gå på och sen av pga tekniskt fel). Så jag fick poäng enligt uppgraderade klassen i det fallet :)
 

Doctor-X

Medlem
Lånar denna tråden lite, då min fråga berör ämnet.

Min kära mor (statuslös) har varit nere på "jobb" på Teneriffa och hade en planerad hemresa igår TFS-CPH. Biljetten var bokad i GO Smart (W), men med tanke på flygtiden lade jag ett bud (505 kr) som gick igenom och hon uppgraderades till PLUS. Väl igår på flygplatsen blev flyget inställt pga att piloten var sjuk och ingen rerouting gick att få till igår. Hon slussades till ett transfer hotell och ombokades till TFS-OSL (charter-flyging SK7408) idag och sedan OSL-CPH. Flighten TFS-OSL syns inte på bokningssidan (med det är väl säkert för det är charter), så det enda man ser är OSL-CPH där hon ligger kvar som att hon reser i PLUS. På själva flighten TFS-OSL finns ju inte GO/PLUS så det blir ju som en vanlig eco-biljett. Visst borde man kunna kräva tillbaka pengarna man lagt för uppgraderingen eftersom den uteblivit (var ju inte OSL-CPH jag budade på)?
 

mha321

Medlem
Lånar denna tråden lite, då min fråga berör ämnet.

Min kära mor (statuslös) har varit nere på "jobb" på Teneriffa och hade en planerad hemresa igår TFS-CPH. Biljetten var bokad i GO Smart (W), men med tanke på flygtiden lade jag ett bud (505 kr) som gick igenom och hon uppgraderades till PLUS. Väl igår på flygplatsen blev flyget inställt pga att piloten var sjuk och ingen rerouting gick att få till igår. Hon slussades till ett transfer hotell och ombokades till TFS-OSL (charter-flyging SK7408) idag och sedan OSL-CPH. Flighten TFS-OSL syns inte på bokningssidan (med det är väl säkert för det är charter), så det enda man ser är OSL-CPH där hon ligger kvar som att hon reser i PLUS. På själva flighten TFS-OSL finns ju inte GO/PLUS så det blir ju som en vanlig eco-biljett. Visst borde man kunna kräva tillbaka pengarna man lagt för uppgraderingen eftersom den uteblivit (var ju inte OSL-CPH jag budade på)?

Det kan man tycka.

Enligt avtalet ska de ju försöka placera henne i den uppgraderade klassen om det går och isåfall får man inget tillbaka. Om det inte går så får man pengarna tillbaka. Däremot står det såklart inget om vad som händer när de *delvis* lyckas. Men det är ju inte direkt svårt att hävda att TFS-OSL är den signifikanta biten av resan.

Däremot kan man gissa att de inte kommer betala tillbaka den automatiskt. Och du lär väl därmed få bråka om det lite. Men det borde rimligtvis återbetalas.
 

Doctor-X

Medlem
Det kan man tycka.

Enligt avtalet ska de ju försöka placera henne i den uppgraderade klassen om det går och isåfall får man inget tillbaka. Om det inte går så får man pengarna tillbaka. Däremot står det såklart inget om vad som händer när de *delvis* lyckas. Men det är ju inte direkt svårt att hävda att TFS-OSL är den signifikanta biten av resan.

Däremot kan man gissa att de inte kommer betala tillbaka den automatiskt. Och du lär väl därmed få bråka om det lite. Men det borde rimligtvis återbetalas.

Kommer bli en långkörare med EU261-claims och reseförsäkringar (som jag får driva), men jag har erfarenhet och är förberedd :p
 
Toppen