Senaste nytt

Hjälp! Uppgraderad till SAS Business, men anslutning inställd och ombokad

Big Birger

Medlem
Det finns en skrivelse i terms som är liknande att vid ombokning eller irrops så återkallas budet och du blir ombokad enligt ursprunglig klass. Det här har varit föremål för lite diskussion ibland och har inte varit solklart. Jag hade drivit det som downgrade enligt EU261 i efterhand.
Tack för svar. Ska läsa ikapp kring det.

Birger skriver att det inte finns biljetter från Florida, då förutsätter jag att han undersökt det. Att då tipsa om Tampa tycker jag undervärderar honom.
Ingen fara. :)

Jag hittade också olika kreativa varianter igår, men väl på flygplatsen såg jag med egna ögon vilka platser United-agenten (eller vad hon kallas) hade för tillgänglighet. Noll över hela brädet. Galet. Kombinationen av "Veterans Day" med två stora konferenser är trolig orsak.

Fanns inte ens från Miami via LA/Houston/New York. Iofs skönt att slippa köra 3,5 timmar tidigt på morgonen.

Hur har du blivit uppgraderad? CU? Plusgrade?

Oavsett vilket kan du fetglömma att du skulle bli bokad i business vid ombokning om du inte har en köpt (med poäng eller pengar) biljett i business. Uppgraderingarna är SAS egna hittepå och är inget som går att flytta mellan flygbolag.

Här finns mycket matnyttig info kring vad som gäller: https://www.flysas.com/content/dam/sas/pdfs/fly-with-us/plusgrade-faq-en.pdf

Kort sagt: Har du fått en CU kan du inte kräva något alls. Har du fått igenom en plusgrade som sen inte blir av, så får du pengarna tillbaka. Någon nedgraderingskompensation och liknande är det inte snack om.
Uppgraderad via Plusgrade.
Tack för svar, även om det var dåliga nyheter och precis vad jag befarade.

Jag skulle ta kontakt med det bolag som har utfärdat biljetten, troligtvis SAS. När det uppstår en IrrOPS så får man välja sina strider kan jag tycka och prioritera: komma hem eller åka en exakt väg.

Det framgår inte hur uppgradering har sket. Om det är Plusgrade så godkänner du att villkoren som säger att uppgraderingen INTE gäller vid IrrOPS. Mitt tips nu är att ringa SAS i USA och be om ombokning. Tyvärr är det som du skriver rätt trångt, och om du ser detta i tid så be om att bokas om med United till EWR och SAS EWR-ARN. Det finns enstaka platser tidigt på morgonen.

Lycka till!
Tack för svar! Biter i den sura bananen och åker med Lufthansa för att prioritera "komma hem".
 
Last edited by a moderator:

Big Birger

Medlem
Det sura är att uppgraderingen till Business hade löst gold-statusen för nästa period. Men nu får jag å andra sidan möjligheten att planera in en resa till innan september. Blir spännande att se hur många baspoäng med Lufthansa. Har ingen aning om bokningsklass och vad det blir. Min period är slut i september, så det är gott om tid oavsett.
 

igelkotten

Medlem
Det sura är att uppgraderingen till Business hade löst gold-statusen för nästa period. Men nu får jag å andra sidan möjligheten att planera in en resa till innan september. Blir spännande att se hur många baspoäng med Lufthansa. Har ingen aning om bokningsklass och vad det blir. Min period är slut i september, så det är gott om tid oavsett.

du kan be SAS om baspoäng enligt ursprunglig bokning, har för mig att de går med på sådant (aldrig behövt göra det själv).
 

Zissou

Medlem
Jag uppgraderade till Business via plusgrade när jag skulle flyga HKG-CPH och när planet blev inställt blev jag ombokad till Finnair Business. Jag hade inget ben med ett annat flygbolag innan, är det skillnaden mot det här caset eller hade jag bara tur?
 

Tonton

Medlem
Jag uppgraderade till Business via plusgrade när jag skulle flyga HKG-CPH och när planet blev inställt blev jag ombokad till Finnair Business. Jag hade inget ben med ett annat flygbolag innan, är det skillnaden mot det här caset eller hade jag bara tur?

Jag var bokad i business på ARN-HKG med brorsan (Plusgrade från GO->Business) för snart 3 år sedan. Inställd flygning och därefter ombokad i Ekonomi på Qatar, helt enligt reglerna. Tråkigt, men inte mycket att göra. Det positiva med denna ombokning var ändå att jag och brorsan slumartat hamnade bredvid @Hachans. Sedan dess är vi vänner :)
 

Hachans

Medlem
Jag var bokad i business på ARN-HKG med brorsan (Plusgrade från GO->Business) för snart 3 år sedan. Inställd flygning och därefter ombokad i Ekonomi på Qatar, helt enligt reglerna. Tråkigt, men inte mycket att göra. Det positiva med denna ombokning var ändå att jag och brorsan slumartat hamnade bredvid @Hachans. Sedan dess är vi vänner :)

Vänner va?? :O men shit, tre år sen redan! Undrar vad som hände med tjejen som satt på vår rad längst in och var hyperhispig över hennes flyg till Thailand.

Jag hade ju pejlat in dig och din bror redan i loungen när pratade om poäng på kaffebryggare eller nåt! :p
 
Toppen