Senaste nytt

Hjälp tolka reseförsäkring vid missad anslutning i New York

KRYSS

Medlem
Hej,
Missade anslutningen igår i EWR så vi hamnade först i Cleveland och var 6h sena till EWR.
Dagens flyg till ARN var fullt. Så fick en ny biljett på måndag.
Så vi är fast i New York i 1,5 dygn ungefär.

Bokat via Lufthansa men flyger United.

Jag är lite osäker på vilka rättigheter vi har.

Enligt United får vi inget av dem. Så bokade hotell själv för två nätter.

Vi orkade inte köa 6h för väskan heller när vi åkte från EWR.

Har två reseförsäkringar en via handelsbanken platinum.

Räknas det här som reseavbrott eller försening av allmänt färdmedel? Eller båda?

Vid reseavbrott står det skälliga kostnader. Vad betyder det? Står de för hotellet? Maten i nästan två dagar? Kan vi köpa nya kläder?

På försening med allmänt färdmedel står det olika summor för olika tider.

Hade tänkt ringa bolagen själv men de har stängt för helg.
 

adhoc76

Medlem
Missade anslutningen igår i EWR så vi hamnade först i Cleveland och var 6h sena till EWR.
Dagens flyg till ARN var fullt. Så fick en ny biljett på måndag.
Så vi är fast i New York i 1,5 dygn ungefär.

Kan du ge lite mer detaljer? Hade ni en genomgående biljett? Varifrån åkte ni och vart skulle ni? Lite svårt att hänga med vad som menas med "missade anslutningen och hamnade i Cleveland".
 

KRYSS

Medlem
Jaha. Ursäkta. Är fortfarande rätt trött. Bokat från SAN till ARN via EWR.

När vi skulle landa stängde de EWR för flyget som hade punka eller vad som nu hände. Så blev reroutade till Cleveland. Där var vi i kanske 6h innan de öppnat EWR och vi hade ny pilot.

Vi kom alltså till EWR runt 23. ARN gick vid 2000 typ. Var också sent.
Fanns inga platser mot ARN den 16e så fick biljetter till den 17e.
 

KRYSS

Medlem
Vi bokade via resebyrå med lufthansa. Arn ewr har en lufthansa flygkod i originalbekräftelsen. Ewr san har united.

Ua751 och lh9184.

Står ua på den nya vi fick

Bokade om med united customer service på ewr.
 

adhoc76

Medlem
Aj då. Rörigt. Lite olika spår då.

1. Det är resebyrån ni har avtal med - inte vare sig med Lufthansa eller United. Det är alltså till resebyrån ni ska vända er i första hand.
2. Nu fick ni hjälp med ombokning av United. Bra så. I USA finns inga lagar om att de behöver hjälpa till mer än ifall bolaget överbokar och ni inte kommer med. Bolagen har dock policies som de följer. EU-rättens skydd kan vi glömma eftersom det rör sig om ett icke EU-bolag som flyger in i EU.
3. Betalade ni resan med Handelsbanken Platinum? Betalades resan före eller efter 1 april 2019? Villkoren ändrades då.
 

Myllys35

Medlem
Har två reseförsäkringar en via handelsbanken platinum.

Räknas det här som reseavbrott eller försening av allmänt färdmedel? Eller båda?

Vid reseavbrott står det skälliga kostnader. Vad betyder det? Står de för hotellet? Maten i nästan två dagar? Kan vi köpa nya kläder?

På försening med allmänt färdmedel står det olika summor för olika tider.

Hade tänkt ringa bolagen själv men de har stängt för helg.[/QUOTE]

Jag är inte helt säker, men tror att EU 261 inte blir tillämplig vid codeshare om operating carrier är ett icke EU-bolag. Finns kanske någon här som kan bekräfta.

Det är troligtvis bara en försäkring som gäller. Vilket kort har du betalat resan med? Mat och logi bör inte vara något problem, stäm av med försäkringsbolaget. De flesta försäkringsbolagen har inte stängt under helger, du brukar kunna göra en skadeanmälan dygnet runt till journummer.
 

KRYSS

Medlem
Zurich som har handelsbankens försäkringar stängde 15 lördag. Andra numret är för allvarlig sjukdom eller olycksfall. Tycker inte det här stämmer in på de.

Läste lite mer I avtalet:


9 Försening av allmänt transportmedel
Ersättning lämnas mot originalkvitto för inköp av nödvändiga måltider, förfriskningar, eller logikostnader om all- mänt transportmedel, som den försäkrade köpt biljett för med kortet, kommer till sin slutdestination med mer än 4 timmars försening. Försäkringen gäller även om allmänt transportmedel blir inställt inom 24 timmar före av- gångstiden eller blir överbokat så att den försäkrade inte kommer med. En förutsättning för att få ersättning är att ingen annan transport kan erbjudas inom fyra timmar, vilket medför att du blir mer än 4 timmar försenad till din slutdestination.
Om förseningen är mer än 8 timmar har försäkrad rätt till ytterligare ersättning för inköp enligt ovan. Högsta ersättningsbelopp framgår av tabellen.

Så då täcker de hotell och mat bara?
 

adhoc76

Medlem
Ringde resebyrån de hänvisade till united.

Må så vara, men det är helt felaktigt. Det är resebyrån du har avtal med och det är de som ska hjälpa till. Nu släpper vi den biten eftersom United ändå hjälpte till.

Enligt villkoren för Handelsbanken Platinum har du rätt till ersättning om resan betalats till minst 50% med kortet. Reseavbrott gäller om något allvarligt inträffar hemma som gör att resan behöver avbrytas. Det är inte aktuellt här. I villkoren står:

upload_2019-6-16_17-31-13.png

Ersättning utbetalas enligt denna tabell och gäller i den vänstra kolumnen per person som reser och i den högra "per skadehändelse":

upload_2019-6-16_17-31-54.png

Ring och kolla med Zurich försäkringar:

upload_2019-6-16_17-33-1.png
 
Toppen