Senaste nytt

Hjälp, tillgång till Lounger i Europa

Dawes

Medlem
Om lounger är det primära och du står mellan att investera för att uppnå EBG eller köra Amex platinum får ungefär samma peng (kostnad för amex elite + sas mc) så upplever jag tillgången av lounger bättre och enklare med platinum. (Priority pass)
Spelar exempelvis ingen roll med vilket bolag du flyger så länge du har en biljett för avgång samma dag.
Och då inte inräknat allt annat gott du får med, status på hotell osv som jag antar kan vara aktuellt.
Baksidan är smal tillgång till fasttrack, särskilt när du ska hem igen.
Beror lite på hur komplicerat man vill göra det

Du kan ju jämföra tillgång för att se vad som passar bäst för just dina resmål.
American Express

Lounge Finder - Star Alliance

Edit nr 2: för star alliance bör du använda filtret och ange just sas eurobonus samt guld för att få relevanta resultat.
 
Last edited:

stare

Medlem
Gott, tack för alla tips, nu ska jag räkna på detta. Ser att SAS har förlängt mitt Silver under pandemin. Blir nog ett SAS MC Premium, så är jag snart där. Löser sig säkert
 

stare

Medlem
Skaffa ett Handelsbanken Platinum för 2400 kr/år, då ingår Priority Pass med obegränsat antal besök för en person.
Är du säker på detta? Är det inte bara "tillgång" till Lounger, är ju inte samma sak som att det är gratis?´MIn bank ger också fri tillgång till PP, med 4 fria besök, sedan flera hundra spänn per besök...surt.
 

stare

Medlem
Elite ger 20k statuspoäng per år, MC Premium ger 1k per månad. Ett år ger alltså 32k statuspoäng utan en enda flygresa. Ta en t o r till LAX i plus så har du sedan Eurobonus Guld plus en semester i L.A.
Lite nyfiken på detta Amex Elite kortet trots allt. Min Silver status verkar ha förlängts 1 år, men poängen nollställd så klart under pandemin. Man betalar årsavgiften direkt antar jag? Så kommer statuspoängen in på kontot direkt, eller när?
 

Tomas E

Medlem
Är du säker på detta? Är det inte bara "tillgång" till Lounger, är ju inte samma sak som att det är gratis?´MIn bank ger också fri tillgång till PP, med 4 fria besök, sedan flera hundra spänn per besök...surt.
Så här står det: Platinum — ett kreditkort för dig som vill uppleva lite mer | Handelsbanken

Res bekvämare med Priority Pass
Fri tillgång till VIP-lounger världen över

...Med ditt Platinumkort är du välkommen till flygplatsens VIP-lounge oavsett vilken klass du flyger i eller med vilket bolag. Är ni fler som reser är de givetvis också välkomna mot en avgift som läggs på ditt Platinumkorts faktura.

Prislista
Priority Pass: Huvudkortsinnehavaren har fritt inträde till lounger, medföljande gäster debiteras huvudkortsinnehavaren 190 kr.
 

FF#1

Medlem
Är du säker på detta? Är det inte bara "tillgång" till Lounger, är ju inte samma sak som att det är gratis?´MIn bank ger också fri tillgång till PP, med 4 fria besök, sedan flera hundra spänn per besök...surt.

Det stämmer, har handelsbanken Platinum. har du andra affärer i banken bör du få åteminstone 1000kr rabatt på kortet.
 
Man betalar årsavgiften direkt antar jag? Så kommer statuspoängen in på kontot direkt, eller när?
Jag vet inte när man betalar avgiften (på mitt SAS AMEX Premium betalar jag årsavgiften/12 varje månad), men jag vet att man brukar få de 20 000 statusgrundande poängen relativt omgående efter att man fått sitt kort. Det är alltså inte som SAS Mastercard Premium där man bara får 1000 statusgrundande poäng per månad och får vänta ett år på att få 12 000 poäng totalt. Det har rapporterats om att datumet man få de 20 000 poäng kan variera lite från år till år, så skaffa inte kortet relativt nära din brytdatum för ditt Eurobonusmedlemskap, då kan det hända att du vissa år får 40 000 poäng och 0 poäng följande år.
 

NotRyan

Medlem
Är du säker på detta? Är det inte bara "tillgång" till Lounger, är ju inte samma sak som att det är gratis?´MIn bank ger också fri tillgång till PP, med 4 fria besök, sedan flera hundra spänn per besök...surt.
Det är obegränsat antal fria besök för en person JA
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen