Hjälp oss till en oförglömlig flight

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Shulle, 21 Mars 2019.

1. Janne V

Janne V Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Billigare för dig att lägga till din kompis & tjej i Poängpool, då behöver inte poäng överföras och betalas för.

CoooC gillar detta.
  2. CoooC

CoooC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har du möjlighet att bjuda in din kompis till din PointSharing-grupp? Då behöver du inte betala för överföring av poäng.

3. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    När det på sas hemsida står 7 biljetter kvar innebär det 7 biljetter till detta pris. Sen finns det fler dyrare biljetter.
    Skulle bli extremt förvånad om det redan nu bokats 25 platser i Business för en resa om över ett halvår.
    Testa göra en provbokning i Business där du kan välja säte men aldrig slutföra bokningen, då får du lite bättre info om hur mycket som är kvar.
    Man kan även titta i Expertflyer hur mycket sas vill sälja.

Jag skulle gissa på att det är 20-30 platser kvar (utan att specifikt ha tittat just din flight)

4. Shulle

Shulle Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Yes, bra idé. Jag tror inte att kompisen är i någon egen pointsharing group så det skulle funka. Finns det någon limit på hur ofta man får joina/lämna en pointsharing group? Ifall personen skulle vilja gå ur efteråt eller något liknande.

Aha, så även om det står 4 platser kvar, så kan det vara fler platser kvar totalt än på ett annat flyg där varningen inte skrivits ut?

Tack alla för svaren/tipsen. Jag tror nog att det får sluta med att kompisen får värva min sambo, sedan bjuder vi in till vår pointsharing group.
    Hade ni några synpunkter på biljettpriserna jag föreslog? Var det normala priser? Billigare än vanligt? Hur tror ni det ser ut om vi bokar i augusti?

5. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Tittar man LAX-ARN den 6e januari som jag antar du tittade på så ser du följande

C9 D9 Z7 J7 R0 Y9 S9 B9 P9 A0 E9 M9H9 Q9 V9 W9 U1 K1 L0 T0 O0 G9 N0

Det betyder att SAS just nu vill sälja 7 biljetter i billigste business (Z), men även minst 9 biljetter i C/D som också är business.
    Säljer SAS en biljett till kan dock siffrorna ändras att bli Z6 D4 C4, det är med andra ord inte antal platser lediga utan hur mycket sas vill sälja.
    Tittar man seatmap just nu ser det ut så här
    upload_2019-5-22_10-35-46.png
    Jag tolkar detta som att det med stor sannolikhet har bokats 8-10 platser och finns därmed 22-24 platser kvar att köpa (de flesta som bokar business väljer paltser på en gång).
    Detta är dock bara en gissning/uppskattning, men den borde stämma någorlunda bra utifrån att titta på vad SAS vill sälja och hur många som valt säten.
    De enda som vet exakt hur det ligger till med sålda paltser och hur mycket det är kvar är SAS, och den informationen är inte publik men det är en good guess som jag gjort som borde stämma någorlunda väl med verkligheten.

Chrisse gillar detta.
  6. Shulle

Shulle Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Aha, jag förstår. Då kanske jag ska "provboka" för att se hur många platser som är kvar.
    När det är dags för flyg, kommer då alla businessclass biljetter auktioneras ut/vara tillgängliga som upgrades?
    Spelar det någon roll om det är Z/C/D eller handlar det bara om att fylla alla platser?

7. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nej, beroende på sträcka så har alla bolag massa algoritmer som styr hur många platser de sparar för dyra sista-minuten-bokningar för cash. Så om det släpps något alls till PlusGrade eller Awards (poänguppgraderingar) går inte att sia om.

Shulle gillar detta.
  8. CoooC

CoooC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    6 månader måste man vänta innan man kan ansluta till en ny grupp.

Shulle gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!