Senaste nytt

Hjälp oss till en oförglömlig flight

Canadien

Medlem
Sen får vi köpa 2 vanliga SAS Go-biljetter (eller behöver dessa vara SAS Plus?) till USA
Bägge går att uppgradera men det är dyrare från Go än från Plus
35k Plus->Business på flygplatsen, liknande lägsta bud via Plusgrade
50k? Lite osäker, Go->Business på flygplatsen, något billigare via Plusgrade
 

Shulle

Medlem
Bägge går att uppgradera men det är dyrare från Go än från Plus
35k Plus->Business på flygplatsen, liknande lägsta bud via Plusgrade
50k? Lite osäker, Go->Business på flygplatsen, något billigare via Plusgrade

Aha, då behöver jag köpa en biljett i plus. Ändrar jag på ordningen och åker från SFO-CPH så finns det Plus-biljetter för 7000 kr istället för 3200 (SAS Go).
Ni får rätta mig om jag har fel men jag har väl störst chans till uppgradering om jag väljer ett flyg där det finns business-biljetter kvar.
Så om det står "3 platser kvar" eller "Inte Tillgänglig" på Business-priset på samma flyg så finns ingen chans.

Ska man då vänta så långt som möjligt innan man bokar för att se om det är värt att ta plus och satsa på uppgradering?
Har aldrig fått kläm på det där med biljettpriser och när det är bäst att boka. Om vi bestämmer oss för att resa dessa datum och bokar biljetter 1 vecka innan resedatum så ser jag 2 utfall:

1. Vi har väntat för länge och flygen är fullbokade. Vi får inte plats.
2. Det finns platser kvar med kort varsel. Alltså borde priserna sänkas för att hellre en plats såld billigt än att den står tom?

Och om 1 sker. Borde ju något flygbolag ha scenario 2?
 

Thornado

Medlem
1. Vi har väntat för länge och flygen är fullbokade. Vi får inte plats.
2. Det finns platser kvar med kort varsel. Alltså borde priserna sänkas för att hellre en plats såld billigt än att den står tom?

Scenario 1 är ju möjligt, men risken att det är helt slutsålt så att de inte säljer en enda biljett borde inte vara jättehög. Däremot så ska ni inte räkna med att alternativ 2 blir billigt, utan vill ni boka med så kort varsel så är det troligt att det är väldigt dyrt. Inte omöjligt att en biljett i Go då kostar lika mycket som en biljett i Plus kostar om ni bokar den nu. Är det så att SAS-flighten faktiskt är slutsåld, så kan ni även då räkna med att andra bolag kanske har biljetter men även de kommer då vara väldigt dyra.
Om ni skulle ha rest andra datum så hade jag rekommenderat att vänta fram till maj eller så och hoppas på att SAS kommer med en ny Friends&Family-kampanj som brukar ha bra priser i Plus, men de datum ni vill åka brukar vara exkluderade från dessa kampanjer.
 

danielhog

Medlem
Ni vill åka över jul och nyår, det är den populäraste tiden att åka. Om ni kan tänka er att vara flexibla med datum kommer ni nog hitta bättre priser.
 

Thornado

Medlem
Vanligtvis använder vi Remember More och får 1% cashback på allt vi köper. Skulle vi köra på Amex premium som kostar 1000 kr/år och klara alternativt ej klara 150k i spend fram till November? Så har vi gått miste om 1500ish kronor. Är kanske inte hela världen. Men även om vi klarar 150k spend o kvalificerar oss för 2-4-1 behöver vi dessutom få till en award-flight. Och kollar man nu så finns inga sådana tillgängliga i närheten av de datum vi "måste" åka.

Eller har jag helt fel?

Totalt kommer vi då ha strax under 70k poäng.

Rätt eller fel - det beror ju mycket på hur man värderar poängen, och det är till stor del personligt.
Om vi antar att ni "förlorar" 1500 kr på att inte använda ert Remember-kort och har en kostnad på ungefär 500 för Amex Premium (första 3 månaderna är gratis, och sen kan ni ju faktiskt säga upp kortet efter att ni gjort er resa), så blir den totala kostnaden där ca 2000 kr.
För detta så får ni dels 12000 poäng i värvningsbonus när ni skaffar kortet och sen 22500 poäng om ni spenderar 150kSEK.
Alltså totalt 34500 poäng för en kostnad av 2000 kr, vilket de flesta här på forumet skulle anse är en bra deal, men det bygger ju förstås på att man kommer att ha möjligheten att använda dem.
Som du konstaterar så spelar det egentligen mindre roll om ni kommer upp i en 2-4-1-voucher eller inte, då det är osannolikt att ni har möjlighet att hinna använda den. Det borde dock göra att ni har drygt 100k poäng, vilket är tillräckligt för att uppgradera er båda vid gate även om ni bara flyger Go, alternativt lägga ett väldigt generöst bud på uppgradering från Plus till Business via Plusgrade om ni bokar Plus för att maximera chansen till en uppgradering.
 
Hej.

Jag hoppas verkligen att du hittar en resa som ni kan njuta av på aktuella datum. Att du skriver i inledningstexten ”bli inte arg på mig” säger tyvärr mycket om det här forumet just nu.

Det finns personer här som tycker om att hacka på människor. Ta inte åt dig av det, dem finns överallt.

Lycka till.
 

Shulle

Medlem
Scenario 1 är ju möjligt, men risken att det är helt slutsålt så att de inte säljer en enda biljett borde inte vara jättehög. Däremot så ska ni inte räkna med att alternativ 2 blir billigt, utan vill ni boka med så kort varsel så är det troligt att det är väldigt dyrt. Inte omöjligt att en biljett i Go då kostar lika mycket som en biljett i Plus kostar om ni bokar den nu. Är det så att SAS-flighten faktiskt är slutsåld, så kan ni även då räkna med att andra bolag kanske har biljetter men även de kommer då vara väldigt dyra.
Om ni skulle ha rest andra datum så hade jag rekommenderat att vänta fram till maj eller så och hoppas på att SAS kommer med en ny Friends&Family-kampanj som brukar ha bra priser i Plus, men de datum ni vill åka brukar vara exkluderade från dessa kampanjer.

Jag testade genom att kolla en resa med väldigt kort varsel från idag och det du säger verkar stämma. Förstår dock inte varför det är så då det innebär att vissa stolar står tomma istället för att säljas för rabatterat pris. Är "Sista-minuten" något som inte existerar längre?

Ni vill åka över jul och nyår, det är den populäraste tiden att åka. Om ni kan tänka er att vara flexibla med datum kommer ni nog hitta bättre priser.

Jo, jag förstår det. Tyvärr är Jul & Nyår önskvärt. Men om vi leker med tanken att vi kan vara flexibla. Vad pratar vi om?
Efter nyår? Nån månad innan jul? Mitt jobb gör det väldigt svårt för mig att vara ledig utanför jul och sommar. Men det är inte helt omöjligt. En snabb koll på vår rutt i Oktober landade ändå på liknande priser. Det var billigare i Go men lika dyrt i Plus/Business.

Rätt eller fel - det beror ju mycket på hur man värderar poängen, och det är till stor del personligt.
Om vi antar att ni "förlorar" 1500 kr på att inte använda ert Remember-kort och har en kostnad på ungefär 500 för Amex Premium (första 3 månaderna är gratis, och sen kan ni ju faktiskt säga upp kortet efter att ni gjort er resa), så blir den totala kostnaden där ca 2000 kr.
För detta så får ni dels 12000 poäng i värvningsbonus när ni skaffar kortet och sen 22500 poäng om ni spenderar 150kSEK.
Alltså totalt 34500 poäng för en kostnad av 2000 kr, vilket de flesta här på forumet skulle anse är en bra deal, men det bygger ju förstås på att man kommer att ha möjligheten att använda dem.
Som du konstaterar så spelar det egentligen mindre roll om ni kommer upp i en 2-4-1-voucher eller inte, då det är osannolikt att ni har möjlighet att hinna använda den. Det borde dock göra att ni har drygt 100k poäng, vilket är tillräckligt för att uppgradera er båda vid gate även om ni bara flyger Go, alternativt lägga ett väldigt generöst bud på uppgradering från Plus till Business via Plusgrade om ni bokar Plus för att maximera chansen till en uppgradering.

Det låter ju som en bra plan. Amex Premium som vi betalar för i högst 6 månader för att få 12000 i värvningsbonus samt 15p för varje 100 kr spenderade. Då kanske vi kommer upp i 90-100k poäng. Men om Go>Business kostar 50k/biljett så måste vi nästan vänta till efter sommaren för att veta om vi kommer ligga på 100 eller på 90. Som då kommer påverka om vi behöver köpa en Plus-biljett eller en Go-biljett.
 

MrDollar

Medlem
Nu går vi lite off-topic men jag tycker faktiskt att det blivit mycket bättre och trevligare attityd på sista tiden här på forumet?
Hej.

Jag hoppas verkligen att du hittar en resa som ni kan njuta av på aktuella datum. Att du skriver i inledningstexten ”bli inte arg på mig” säger tyvärr mycket om det här forumet just nu.

Det finns personer här som tycker om att hacka på människor. Ta inte åt dig av det, dem finns överallt.

Lycka till.
 

cbroxe

Medlem
Hej!

Här är mina tankar om detta....

1. Vill ni verkligen åka business till USA under de datum du nämt, så är det bästa att faktiskt betala för businessbiljetter. Vanligtvis väldigt dyrt, naturligtvis, men ibland kommer reor, och man kan hitta biljetter för 14-15 tusen/styck. Det ger er då bekräftade platser samt en massa härliga poäng.. (Ni får då ev också titta på andra flygbolag och destinationer. Typ Brittish Airways, TAP, AF m.m.).

2. Om alternativ 1 inte funkar, så föreslår jag att ni bokar SAS Plus nu! Kommer med största sannolikhet inte bli billigare. Sen använder ni poäng för att uppgradera till Business på plygplatsen/innan via webben (plusgrade). I sådana fall så är det viktigt att ni kommer TIDIGT till flygplatsen. På Arlanda T5 för flyg till USA ligger servicedesken precis efter rulltrappan efter passkontrollen. Var där minst 3 timmar innan, och vänta vid den servicedesken (även om den för tillfället är obemannad). Att vara en av de första att köpa sin uppgradering är vitalt i detta sammanhang. Dom brukar ta slut snabbt.
Detsamma gäller för hemresan ifrån USA. Var där i väldigt god tid.
Om ni ändå inte lyckas få till en uppgradering, så har ni åtminstånde SAS Plus (ganksa OK faktist), och ni kommer att få en massa trevliga poäng att använda vid ett senare tillfälle.

Lycka till på resan!!!
 
Nu går vi lite off-topic men jag tycker faktiskt att det blivit mycket bättre och trevligare attityd på sista tiden här på forumet?

Håller med. Tyckte bara att inledningen på texten var väldigt talande när en person vill ställa en fråga i ett forum.

Blir jag irriterad på vissa frågor? Absolut. Många av frågorna visar att man inte ens tagits sig tid att leta själv. Behöver jag kommentera frågan med en dryg kommentar? Nej. Det finns alltid människor som är villiga att ta sig tid att svara på en fråga som man svarat på 100ggr. Låt dem göra det.

Helt off topic. Nu ältar vi inte det här mer. Som sagt. Lycka till!
 
Toppen